MiG-21 je najviac vyrábaným nadzvukovým lietadlom.

Prípadné darovanie slovenských stíhačiek MiG-29 je v poslednom období na Slovensku jednou z najdiskutovanejších tém. Hoci sú už viac ako pol roka uzemnené (teda nelietajú) a náš vzdušný priestor chránia na základe zmluvy spojenci z Česka a Poľska, časť opozície úmysel darovať MiGy Ukrajine kritizuje.

Ako to dopadne, je stále otvorené. V čase prípravy článku (28. 2.) parlament ani na štvrtý pokus neotvoril schôdzu, kde sa malo o prípadnom prenechaní MiGov Ukrajine rokovať. Ich osud je tak nejasný.

Cieľom tohto textu však ani tak nie je priblížiť politické dianie okolo stíhačiek, ale pozrieť sa na ne z viac z technického hľadiska, keďže sme technologická stránka. Zamerať sa pritom chceme na staršiu generáciu MiG-21, keďže, ako informuje portál SlashGear.com, vo svete je ešte rad krajín, ktoré využívajú práve stíhačky MiG-21, ktoré boli prvýkrát predstavené pred 60 rokmi.

Zdroj: Pixabay.com/Eu_eugen

Lietajúca rakva

Mikojan-Gurevič MiG-21, ako znie celý názov tohto letúňa, je nadzvuková stíhačka, ktorá bola vyvinutá v 50. rokoch 20. storočia v Sovietskom zväze. Sériová výroba sa začala v roku 1959 a trvala až do roku 1985. Mimo Sovietskeho zväzu sa lietadlo dokonca vyrábalo ešte dlhšie, napríklad licenčná produkcia v Indii trvala do roku 1987. Existujú štyri generácie týchto strojov, desiatky rôznych verzií a viacero kópií.

Hoci sa MiG-21 vyznačoval viacerými prednosťami, ako napríklad rýchlosťou prevyšujúcou Mach 2, bol kritizovaný za niektoré konštrukčné nedostatky. Prvá séria napríklad nemala radar a riadené strely K-13 sa ukázali ako nedostatočná výzbroj. Konštruktéri však postupne tieto nedostatky odstraňovali.

Napriek tomu dostal MiG-21 nelichotivú a dosť hrôzostrašnú prezývku Lietajúca rakva. Podľa CNBC došlo v období od roku 1963 do júla 2022 k takmer 300 haváriám a závažným nehodám v súvislosti so spomínanými stíhačkami. Na druhej strane, s viac ako 10 000 kusmi ide o najvyrábanejšie nadzvukové lietadlo všetkých čias, takže je logické, že pri vysokom počte stíhačiek sa vyskytne aj viac nehôd.

O prednostiach tejto nadzvukovej stíhačky svedčí i fakt, že ju dodnes nájdeme vo výzbroji viac ako 15 krajín sveta, vrátane európskych. Sú nimi Chorvátsko, Srbsko a Rumunsko. Pre zaujímavosť, nedávno v posledne menovanej krajine MiGy-21 štartovali k neidentifikovaným lietajúcim objektom, ktoré pripomínali meteorologický balón. Nepodarilo sa im ho však nájsť.

Krajinou, ktorá okrem domáceho ZSSR využívala MiGy-21 najviac, je India. V jej ozbrojených silách slúžili od roku 1963 a už o dva roky neskôr boli nasadené v druhej indicko-pakinstanskej vojne. Aj pre nedostatok iných alternatív krajina tieto stroje používa dodnes, avšak v modernizovanej verzii Mig-21bis. Podľa denníka Times of India je ale plánované vyradenie všetkých MiGov do roku 2025.

MiG-21Zdroj: Pixabay.com/PIX1861

Slovensko malo desiatky MiGov-21

Aj Československá socialistická republika ako satelit ZSSR mala vo výzbroji MiGy-21. Pochádzali jednak priamo zo Sovietskeho zväzu, ale necelých 200 kusov bolo vyrobených aj priamo u nás vo firme Aero Vodochody.

Po rozpade federácie na konci roka 1992 si MiGy-21 obe krajiny rozdelili. Slovensko ich získalo dovedna 70, ale už v polovici 90. rokov začali byť postupne z výzbroje vyraďované. Posledné kusy boli vyradené v roku 2003, v Česku slúžili MiGy-21 o dva roky dlhšie.

Zdroje: Slashgear.com, Wikipedia.org (1), Wikipedia.org (2), Cnbctv18.com

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.