Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Využívajú ho mladí aj starší, je vždy po ruke, šetrí nám čas a je smart.

Mnohí s ním vstávajú, ale aj zaspávajú. Máme ho pri sebe cestou do práce, počas stretnutia s priateľmi, večere s rodinou, alebo nakupovania. Dokonca ho časť populácie sleduje aj v noci. Reč je o smartfóne, ktorý sa stáva fenoménom dneška a našou „predĺženou rukou“.

Desatina ľudí z Veľkej Británie siaha na svoj telefón hneď, ako ráno otvorí oči. A dôvodom nie je len zvoniaci budík. Celkovo 32 % ľudí tak spraví v rámci prvých 5 minút a viac, ako polovica (52 %) zoberie do rúk svoj smartfón do 15 minút po prebudení. K ranným rituálom preto nepatrí už len čerstvo uvarená káva, či raňajky, ale necelá tretina ľudí (29 %) sa venuje napríklad aj sledovaniu a písaniu sms správ. Takmer ôsmym z desiatich ľudí (78 %) pritom smartfón počas rána kráti aj čas strávený prepravou v MHD z domu do práce.

Mobilné telefóny zmenili zásadne naše návyky. Čoraz menej ich používame na telefonovanie a stále viac na ne siahame pri iných aktivitách. Stávajú sa primárnym kanálom nášho prístupu na internet, riešime s nimi svoj voľný čas, čítame články, sledujeme sociálne siete, zakladáme bankový účet. Žijeme v dobe, kedy si mnohí z nás nevedia predstaviť, že by boli bez smartfónu“, hovorí Marek Šupa, CEO 365.

Štatistiky ukazujú, že svojho telefónu sa človek nezrieka nielen v priebehu dňa, ale dokonca ani v noci. Predstavitelia z generácie „millennials“ naň denne siahnu v priemere 157 krát. Drvivá väčšina populácie (89 %) berie do rúk telefón aj počas práce. Viac ako tretina (32 %) ho pritom využíva na vybavovanie pracovných telefonátov a emailov (37 %).

Do konca dňa toho stihne človek vybaviť ešte relatívne veľa a smartfón má spravidla vždy pri sebe. Či už ideme na večeru s rodinou (68 %), alebo sa stretneme s priateľmi (80 %), prípadne len tak sledujeme televíziu (81 %). Takmer tretina (27 %) si vezme do rúk svoj telefón aj tesne pred tým, ako ide spať a 34 % ľudí ho sleduje aj v noci.

Spomedzi mladých ľudí vo veku 18 – 24 rokov pritom takto spraví až polovica. Najčastejšie kontrolujú čas (22 %), píšu sms správy (11 %), sledujú sociálne siete (9 %) a emaily (8 %). Táto veková skupina pritom patrí, vzhľadom na používanie smartfónov, k najaktívnejším. Tretina z nich totiž sleduje svoj telefón „často“, alebo „veľmi často“ aj počas stretnutia s priateľmi, nákupov alebo pozerania TV.

Medzi najčastejšie aktivity, na ktoré ľudia využívajú mobilnú aplikáciu, patrí sledovanie počasia (56 %), sociálnych sietí (55 %), navigácie (54 %), ďalej emailov (52 %), hranie hier (47 %), ale aj bankovníctvo (40 %).

V zahraničí je už dnes trendom omni-digital kanál. To znamená, že čoraz väčšie množstvo ľudí siaha po kombinácii mobilu, PC a tabletu. Naopak, ubúda pritom tých, čo kombinujú návštevu bankovej pobočky s mobilnou aplikáciou a call centrom. V Británii omni-digital prístup využíva v priemere takmer každý druhý človek, uvádza Marek Šupa.

Z pohľadu digitalizácie patrí Slovensko so 47,5 % v rámci krajín strednej Európy medzi dva najvyspelejšie trhy. Prvenstvo patrí Poľsku (48,1%). Treticu uzatvára Česká republika (40 %), ďalej nasleduje Rumunsko (37 %) a Bulharsko (36,9 %). Zaostáva napríklad Maďarsko (32,3 %), Chorvátsko (31,9 %) a Slovinsko (28,8 %).  V centrálnej Európe pritom vynikáme aj druhým najvyšším  indexom penetrácie smartfónov, ktorý predstavuje 65 %. Vyšší je už len v Rakúsku (66 %).

Značky: