Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť BMW Group systematicky postupuje s vývojom technológie vodíkových palivových článkov ako ďalšej možnosti pre trvalo udržateľnú individuálnu mobilitu.

Dva roky po predstavení štúdie BMW i Hydrogen NEXT sa na mníchovskom podujatí IAA Mobility 2021 odhalí model BMW iX5 Hydrogen. Vozidlo z kategórie Sports Activity Vehicle (SAV), ktoré je stále v stave predsériového vývoja, využíva pohon na vodíkové palivové články a návštevníkom bude k dispozícii v počte niekoľkých kusov. Tí si ho budú môcť vyskúšať počas jazdy v modrých pruhoch spájajúcich hlavné výstavisko s ostatnými výstavnými miestami v centre mesta.

Do konca budúceho roka vznikne pre potreby predstavovania a testovania malá séria vozidiel BMW iX5 Hydrogen, pričom toto vozidlo vychádza z modelu BMW X5. Jeho pohon na vodíkové palivové články je ďalším dôkazom o vedúcich schopnostiach spoločnosti BMW Group v oblasti technológií elektrického pohonu. „S vysoko výkonnými palivovými článkami a s upravenou batériou je pohonný systém modelu BMW iX5 Hydrogen svetovým unikátom,” povedal Juergen Guldner, riaditeľ pre Technológie vodíkových palivových článkov a projektov vozidiel v spoločnosti BMW Group. „Týmto spôsobom vytvárame novú cestu pre trvalo udržateľnú radosť z jazdy.”

Pri správnych podmienkach má technológia vodíkových palivových článkov potenciál, aby sa stala ďalším pilierom v ponuke pohonov spoločnosti BMW Group pre mobilitu bez lokálnych emisií CO2. Značka BMW i, ktorá sa zameriava iba na mobilitu bez lokálnych emisií, by v budúcnosti mohla ponúkať aj vozidlá s pohonom na vodíkové palivové články a tým doplniť batériové elektromobily, ako sú modely BMW i3, BMW iX3, BMW iX a BMW i4. Pokiaľ by vodík vznikal s použitím obnoviteľnej energie a bola by k dispozícii potrebná infraštruktúra, mohla by táto technológia doplniť portfólio elektrifikovaných pohonov spoločnosti BMW Group. Zároveň by dokázala splniť nároky zákazníkov, ktorí nemajú vlastný prístup k elektrickej nabíjacej infraštruktúre, často jazdia na dlhé vzdialenosti, prípade požadujú vyššiu mieru flexibility.

Špeciálne dizajnové prvky pre Sports Activity Vehicle bez lokálnych emisií vznikli pomocou 3D-tlače.

Model BMW iX5 Hydrogen je moderné luxusné vozidlo z kategórie Sports Activity Vehicle (SAV), ktoré spája špičkovú technológiu pohonu s výraznými proporciami, pohodlím a všestrannosťou modelov BMW X. Prepojenie vozidla so značkou BMW i podčiarkujú špeciálne dizajnové prvky interiéru aj exteriéru a taktiež aj jeho výnimočná technológia pohonu. Vnútorné lemy obličiek masky chladiča BMW, vložené prvky v 22-palcových aerodynamických diskoch kolies a vo vonkajších častiach zadného nárazníka sú modrej farby BMW i Blue. Na nástupných prahoch a poťahoch palubnej dosky sa nachádzajú znaky hydrogen fuel cell.

Vypletané vnútro otvorov na vstup vzduchu v prednej časti modelu BMW iX5 Hydrogen ako aj zadný nárazník a prvky v jeho difúzore, dostali svoj vlastný vzhľad. Ozdobné mriežky pokrývajúce BMW obličky mriežky chladiča, spodný a dva vonkajšie otvory na vstup vzduchu ako aj prvky karosérie na spodnej časti zadného nárazníka pochádzajú z výrobného závodu Additive Manufacturing Campus spoločnosti BMW Group, kde sa na výrobu prototypov a štandardných súčiastok využíva technológia 3D tlače. Tento spôsob produkcie umožňuje rýchly a mimoriadne flexibilný vznik komponentov, ktoré by sa pre ich tvary nedali vyrábať konvenčnými postupmi.

Systematická trvalá udržateľnosť: Aerodynamické disky kolies a pneumatiky vyrobené z prírodného kaučuku.

Aerodynamické disky kolies modelu BMW iX5 Hydrogen sa dodávajú s pneumatikami vyrábanými z trvalo udržateľného prírodného kaučuku a celulózy. Potrebné suroviny sa získavajú v súlade so štandardmi nezávislej organizácie Forest Stewardship Council (FSC). Spoločnosť BMW Group je prvým automobilovým výrobcom na svete, ktorý na svojich sériových vozidlách využíva pneumatiky Pirelli vyrobené iba z certifikovaného prírodného kaučuku a z drevnej celulózy.

Typická dynamika jazdy BMW, výrazné schopnosti na dlhé vzdialenosti.

Model BMW iX5 Hydrogen spája technológiu palivových článkov s piatou generáciou pohonu BMW eDrive. Pohon využíva vodík ako zdroj energie, ktorý sa v palivových článkoch premieňa na elektrinu. Vzniká tak elektrický výkon s hodnotou 125 kW (170 k), pričom jediným vedľajším produktom je vodná para. Tento druh pohonu umožňuje cestovanie vysokými rýchlosťami aj na dlhšie vzdialenosti. Elektrický motor pochádza z piatej generácie technológie BMW eDrive použitej aj v modeloch BMW iX. Vo fázach plachtenia a brzdenia slúži ako generátor, ktorý dodáva energiu do výkonovej batérie. Energia uložená vo výkonovej batérii sa využíva aj pri mimoriadne športových jazdných manévroch – poskytuje systémový výkon 275 kW (374 k) a zaručuje pre značku BMW typický zážitok z jazdy.

Vodík potrebný na energiu pre palivové články sa uskladňuje vo dvoch 700-barových nádržiach vyrobených z plastu zosilneného karbónovými vláknami (CFRP), do ktorých sa dovedna zmestí šesť kilogramov vodíka. „Plnenie nádrží vodíkom trvá iba tri či štyri minúty – takže využívanie modelu BMW iX5 Hydrogen na jazdy na dlhšie vzdialenosti nič neobmedzuje a vystačí si iba s krátkymi prestávkami,” vysvetľuje Guldner.

Vodík ako súčasť globálnych aktivít pre mobilitu bez CO2.

Podľa správy, ktorú publikovala Medzinárodná energetická agentúra (IEA), vodík ponúka značný potenciál ako zdroj energie budúcnosti a to v spojení s globálnymi aktivitami súvisiacimi s energetickou zmenou. Vďaka jeho skladovacím a prepravným vlastnostiam má vodík široké možnosti využitia. Priemyselne najrozvinutejšie krajiny tak vytvárajú vodíkové stratégie a podkladajú ich plánmi na uskutočnenie a konkrétnymi projektmi. V oblasti dopravy sa vodík môže stať ďalšou technologickou možnosťou, ktorá doplní batériovú elektrickú mobilitu a z dlhodobého hľadiska prispeje k vytváraniu trvalo udržateľnej individuálnej mobility. Bude to však závisieť od konkurencieschopnej výroby dostatočného množstva vodíka s použitím zelenej energie ako aj od rozšírenia potrebnej plniacej infraštruktúry, ktorá sa už v mnohých krajinách realizuje.

Spoločnosť BMW Group víta a podporuje aktivity na presadzovanie inovácií v Nemecku a v Európe smerujúcich k vytvoreniu vodíkovej ekonomiky a k zrýchleniu výroby zeleného vodíka. Tie zvlášť zahŕňajú rozsiahle vodíkové projekty označené ako Dôležité projekty spoločného európskeho záujmu (IPCEI). Projekty, ktoré spadajú pod túto iniciatívu Európskej únie a v Nemecku ich podporuje aj Federálne ministerstvo hospodárstva a Federálne ministerstvo dopravy, zahŕňajú celý hodnotový reťazec – od výroby vodíka, cez jeho dopravu, až po využitie v priemysle.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.