Dôsledne plní cieľ dosiahnuť do roku 2050 klimatickú neutralitu, ktorý oznámila v roku 2015 ako reakciu na Parížske dohody. Efekt záväzku Toyoty znižovať emisie CO₂ narastá vďaka kumulácii troch faktorov – investíciám do vývoja technológií a výrobných kapacít, zvyšovania efektivity a efektu z rozsahu vyplývajúceho z 25-ročnej popularizácie vozidiel s nízkymi a nulovými emisiami. 

Do roku 2022 predala Toyota celosvetovo viac ako 20 miliónov elektrifikovaných áut, čo umožnilo ušetriť viac ako 160 miliónov ton CO₂, ako aj 65 miliónov litrov paliva. Spoločnosť ponúka po celom svete 63 modelov s nízkoemisnými a bezemisnými pohonmi – elektrické vozidlá poháňané batériami a vodíkom, hybridné a plug-in hybridy. To jej umožňuje prispôsobiť svoju ponuku potrebám jednotlivých trhov. Cieľom tejto stratégie je pomôcť zákazníkom vybrať si technológie, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu.

Z viac ako 20 miliónov elektrifikovaných áut, ktoré Toyota dodala zákazníkom od roku 1997 dodnes, tvoria veľkú väčšinu hybridné autá. Hybridný pohon je z generácie na generáciu efektívnejší a čoraz efektívnejšie znižuje spotrebu paliva. Hybridy najnovšej generácie sa môžu po meste pohybovať iba na elektromotor viac ako 70 % času jazdy. Pre mnohých zákazníkov na celom svete je hybrid prvým a najdostupnejším spôsobom, ako sa pohybovať elektrifikovaným autom s nízkymi emisiami.

Úspech hybridov – technologický aj komerčný – položil základ pre vývoj ďalších typov elektrifikovaných pohonov Toyota. Komponenty vylepšené vďaka rozsiahlym skúsenostiam s používaním hybridov miliónmi vodičov boli použité v plug-in hybridoch a elektromobiloch na vodíkový pohon a na batérie. Toyota všetky tieto technológie naďalej dôsledne dolaďuje, aby boli efektívnejšie a dostupnejšie. Výskum a vývoj zahŕňa čoraz lepšie materiály na palivové články, ako aj nové technológie batérií, ako sú batérie s pevným elektrolytom.

Investície do elektromobilov

V decembri 2021 prezident Toyota Motor Corporation Akio Toyoda oznámil ďalšiu stratégiu rozvoja radu elektrických áut – do konca dekády dosiahne ročný predaj batériových elektromobilov Toyota 3,5 milióna kusov. Na dosiahnutie tohto cieľa spoločnosť investuje 8 biliónov jenov (60 miliárd eur) do výskumu a vývoja a do zvýšenia výrobnej kapacity. Štvrtina z tejto sumy bola určená na investície do batérií vrátane zvýšenia ich výrobnej kapacity na 280 GWh ročne. Na realizácii týchto plánov sa už pracuje. V auguste 2022 Toyota oznámila, že od roku 2024 do roku 2026 rozšíri závody na výrobu batérií v Japonsku a Spojených štátoch s cieľom dosiahnuť ročnú produkciu 40 GWh.

Vodíkové pohony

Angažovanosť Toyoty na trhu vodíkových elektrických vozidiel sa začala v roku 2014 uvedením modelu sedan Mirai. V súčasnosti sa v ponuke Toyoty a jej partnerov využívajúcich vodíkové technológie nachádza Mirai druhej generácie, vodíkové autobusy, dodávky a veľké nákladné autá, generátory pre jachty a lode, stacionárne generátory a štandardizované moduly palivových článkov pre rôzne použitie v doprave, priemysle a energetike.

Aby sa urýchlila popularizácia vodíka ako zeleného paliva bez emisií, začala Toyota v roku 2021 vyvíjať vodíkový spaľovací motor a testovala ho v náročných podmienkach motoristických športov. Tento projekt je natoľko pokrokový, že sa Toyota spolu s japonskými partnermi rozhodla skonštruovať a uviesť na trh nákladné auto s vodíkovým motorom.

Rozvoj vodíkových technológií ako bezemisných zdrojov pohonu je spojený aj s investíciami do nových riešení, vďaka ktorým bude vodík bez emisií v celom dodávateľskom reťazci – od výroby, cez dopravu až po čerpacie stanice.

Uhlíková neutralita dodávateľského reťazca

V roku 2021 Toyota oznámila, že všetky jej továrne sa do roku 2035 stanú klimaticky neutrálnymi. Na dosiahnutie tohto cieľa slúži aj prechod na obnoviteľné zdroje energie a vodíkové technológie, ako aj zlepšenie efektivity výroby vďaka technológiám TNGA, energeticky efektívnym strojom či využívaniu materiálov, ktoré prispievajú k znižovaniu emisií CO₂.

V súčasnosti Toyota prestavuje všetky továrne v Európe a Južnej Amerike na obnoviteľnú energiu. Napríklad továreň Toyota Motor Manufacturing Poland od roku 2018 poháňa 100 % obnoviteľná energia. Príkladom dekarbonizácie logistických aktivít je presun prepravy novovyrobených automobilov medzi Francúzskom a Veľkou Britániou na železnice. Tým sa znížili emisie CO₂ z európskej logistickej siete Toyota o 10 %. V tomto roku zlepšili dve tretiny dodávateľov Toyoty na celom svete pomer emisií CO₂ k predaju v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Klimatická neutralita v roku 2050

Toyota podporuje implementáciu opatrení obsiahnutých v Parížskych dohodách a už v roku 2015 sa zaviazala  dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050. Spoločnosť prispela k implementácii plánov znižovania emisií CO₂ každej krajiny, v ktorej pôsobí. Bolo to možné okrem iného vďaka širokej škále nízkoemisných a bezemisných automobilov, ktoré spĺňajú potreby rôznych skupín zákazníkov. V každej krajine a regióne berie Toyota do úvahy vládne klimatické stratégie a platné predpisy, sociálne potreby, dostupné technológie a úroveň rozvoja infraštruktúry s cieľom čo najviac minimalizovať vplyv na zmenu klímy a podporovať elektrifikované vozidlá.

Značky: