Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

21. decembra otvorili v bratislavskej Vrakuni na Rajeckej ulici 13 jeden z prvých tzv. charity shopov. Ide o kamennú predajňu, v ktorej si zákazníci budú môcť kúpiť najmä oblečenie, ktoré darujú ľudia zo svojich domácností, alebo firmy. Takto získaný výťažok bude určený rodinám v núdzi v tejto mestskej časti. Finančný zisk bude charity shop prerozdeľovať v spolupráci s mestskou časťou. Za týmto nápadom i jeho realizáciou stojí mladý študent a podnikateľ Marián Farkaš, ktorý je zároveň výkonným riaditeľom celého projektu a občianskeho združenia Pro Charity.  

Tovar do predajne prinesú ľudia, ktorí ho už nepotrebujú ako svoj nadbytok. Tím charity shopu sa ho následne bude snažiť predať ďalej niekomu, kto by ho potreboval. Na začiatku tvorí takmer všetok predávaný tovaru šatstvo. „Dostali sme ho ako pomoc z verejnej zbierky v Bristole v Anglicku – je to približne tona šatstva. Sme veľmi prekvapení, pretože veľkú časť tvoria úplne nové veci. Najzaujímavejším kúskom sú pánske topánky Gucci, ktoré by potešili nejedného hipstera,“ vysvetľuje s úsmevom Marián Farkaš. „Naša rodina sa vždy venovala pomoci slabším, ale konkrétne tento nápad sme dostali v Anglicku, kde naši známi prevádzkujú podobný charity shop a kde je takáto tradícia rozšírená,“ hovorí ďalej a dodáva, že práve v Bristole sa zoznámili s kňazom, ktorý im ponúkol pomoc pri otvorení podobného obchodu aj na Slovensku. A ako to vlastne funguje? „Princíp je jednoduchý – obchod sa musí sám uživiť a zároveň produkovať zisk pre charitu,“ hovorí Marián Farkaš. Po odpočítaní nákladov spojených s prevádzkou poputuje zvyšná časť peňazí na adresnú charitu – sociálne slabšie rodiny, alebo projekty ďalších miestnych združení. Dodáva, že v zahraničí je tento typ charity bežný a spolupracujú takto predstavitelia cirkvi, samosprávy i občania. „Mojím snom je, aby sa takáto spolupráca zrodila aj tu,“ hovorí.

Samozrejme, realizácia takéhoto projektu si žiada aj počiatočnú investíciu. Zatiaľ všetko financuje Marián s pomocou niekoľkých ďalších nadšencov a aj do budúcna bude mať ich obchod dobrovoľnícky charakter. „Celá rodina začala premýšľať o tom, ako peniaze na počiatočné výdavky získať a poviem to narovinu – zarobili sme si na to s Uberom. Registrovali sme ho už v čase, keď prichádzal na pražský trh. No a zhodou okolností sa po našom návrate z Anglicka spúšťal pilotný projekt Uber v Bratislave. Nakoniec sa nám spolu so strýkom vďaka jazdeniu cez Uber podarilo nazbierať dostatok peňazí, aby sme mohli náš projekt rozbehnúť,“ opisuje Marián. Vďaka takto našetreným peniazom mohli vyplatiť prenájom a zakúpiť vybavenie obchodu.

Cieľovou skupinou zákazníkov sú pre tento charity shop predovšetkým obyvatelia Vrakune, ale napríklad aj rôzne občianske združenia. „Samozrejme, radi by sme oslovili všetkých, ktorí sa o niečo podobné zaujímajú napríklad aj na internete,“ dodáva Marián.

„Výrazné prekážky sme zatiaľ nepostrehli, hoci naša legislatíva nie je na takýto typ činnosti úplne pripravená. Skôr sme sa stretli s podozrením, či nejde o podvod, keďže na Slovensku je, žiaľ, väčšina charitatívnych projektov už takmer automaticky spájaná s podvodom,“ vysvetľuje Marián Farkaš.

Obchod ešte nemá žiadnych zamestnancov. Marián je podnikateľ a časť kancelárie si „preniesol“ do obchodu, aby popri čakaní na zákazníkov mohol riešiť aj svoj biznis. Popoludní ho chodia vystriedať dobrovoľníci zo združenia Pro Charity. Časom, keď sa stane obchod sebestačným, budú uvažovať o platenom mieste pre stáleho predajcu. „Zatiaľ máme šťastie – sme dobrý tím, ktorý má jasnú víziu. Verím, že sa nám naše predstavy podarí naplniť a že dokážeme, že aj na Slovensku sa to dá,“ uzatvára Marián.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.