Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Od predčasných parlamentných volieb nás delia necelé štyri mesiace. Slovákov v priebehu leta čaká masívna politická kampaň a už teraz môžeme sledovať zvýšenú aktivitu politických strán a hnutí na sociálnych sieťach, v televízii, rozhlase či online médiách.

Za posledné dva týždne vedie v mediálnom boji SMER (23,8 %) s tesným náskokom pred OĽaNO a priatelia (23,6 %). Vyplýva to z výsledkov projektu Mediálny obraz, ktorý pri príležitosti blížiacich sa volieb spustila spoločnosť Monitora, technologický líder v oblasti monitoringu médií.

Najčastejšie zmieňované politické strany, hnutia a ich lídri, médiá, ktoré sa im venujú či pomer zmienok na sociálnych sieťach poskytuje voličom na Slovensku unikátny projekt Mediálny obraz, ktorý predstavuje najucelenejší prehľad mediálnej stopy jednotlivých subjektov bojujúcich o kreslo v parlamente. Verejnosť, inštitúcie, ale aj samotní kandidáti nájdu na jednom mieste tie najzaujímavejšie dáta, aktualizované každých 20 minút. Jedným klikom si tak môžu porovnať zmienky súperiacich strán či kľúčovémetriky šiestich najväčších favoritov.

„Po turbulentnom období v slovenskej politike nás čakajú dôležité predčasné voľby. Ich význam si neuvedomujú len politické subjekty, ktoré do mediálneho priestoru investujú nemalé peniaze, ale aj my v Monitore. Ako technologický líder v oblasti monitoringu médií je naším poslaním informovať verejnosť a poskytnúť jej otvorené dáta v atraktívnej a prehľadnej forme. Dávame tak ľuďom možnosť vytvoriť si ucelený obraz o aktuálnej situácii a zaradiť zverejnené údaje do kontextu z optiky analýz a čísel,“ uvádza Ľubomír Šimášek, CEO spoločnosti Monitora na Slovensku.

Akú pozíciu zastávajú jednotlivé strany?

V priebehu posledných 14 dní zaplavilo mediálny priestor takmer 15 000 správ o politických stranách a hnutiach kandidujúcich v parlamentných voľbách 2023. Najväčšiu mediálnu stopu zanecháva SMER, ktorý má na svojom konte 3 502 zmienok. Až 37 % výstupov, v ktorom je strana spomenutá, má negatívny sentiment. Ten je hodnotený strojovo na základe tonality kľúčových slov. Ostatné súperiace strany majú počet negatívnych zmienok na úrovni štvrtiny všetkých výstupov. Výnimkou je Progresívne Slovensko s 15 %. Najviac zmienok s pozitívnym sentimentom zaznamenáva práve strana na čele s Michalom Šimečkom (54 %), hoci ich podiel v mediálnych výstupoch tvorí len zhruba desatinu. Nasleduje Saska so 44 % a OĽANO s 42 %. Približne tretina výstupov spomínajúcich ktorúkoľvek z politických subjektov má neutrálny charakter.

Dezinformačné weby v TOP 10

Veľkú rolu v mediálnom priestore zohrávajú weby, ktoré podľa verejnej databázy Konspiratori.sk patria k stránkam so sporným či konšpiračným obsahom. Podľa štatistík projektu Medialnyobraz.sk sa dva takéto portály radia do top desiatky médií, ktoré najviac formujú verejnú mienku na Slovensku, „Môžeme sledovať, že najvyšší podiel výstupov na weboch s nedôveryhodným obsahom majú politické subjekty, ktoré sú spájané s proruskou rétorikou a odporom k EÚ či Severoatlantickej aliancii (NATO). Práve NATO patrí na základe našej analýzy k najčastejším kľúčovým slovám, ktoré sa vyskytujú v mediálnych výstupoch orientovaných na stranu SMER a REPUBLIKA. Výnimkou nie je ani kombinácia slov USA a Zuzana Čaputová, ktoré môžeme spájať s aktivitou Roberta Fica smerovanou na adresu prezidentky,“ komentuje Šimášek.

Sociálnym sieťam kraľujú REPUBLIKA a SMER

Súboj o voliča prebieha aj na sociálnych sieťach, kde sa na prvej priečke striedajú REPUBLIKA a SMER, pričom obe sa pohybujú okolo 20 %. Tesne za nimi je na verejných stránkach spomínaná strana HLAS, ktorej zmienky sa pohybujú v pomere 17 – 19 %. Najmenej viditeľné je aj v tomto prípade Progresívne Slovensko. „Dáta, ktoré poskytujeme verejnosti a médiám, sú tvorené na základe informácií zverejnených v reálnom čase. Len čo Monitora zachytí zmienku o danej strane, aktualizujú sa čísla na našom webe. Pre lepší prehľad poskytujeme voličom priemerné dáta za posledných 14 dní,“ dodáva Ľubomír Šimášek.

Viac informácií a ďalšie podrobnejšie štatistiky či najčítanejšie články nájdete na webe Medialnyobraz.sk

Značky: