Dôležité míľniky roka 2018 zahŕňajú:
- 552 tisíc domácností pokrytých optikou a 653 tisíc s VDSL
- Šiesty certifikát Best in Test od P3 za posledné štyri roky
- Nové paušály ÁNO úspešne etablované na trhu
- Ponuka TV obsahu silnie: Folklorika, BBC Earth a európsky futbal
- Silný rast bázy na mobile (prírastok 126 tisíc) i na fixe
- Medziročný rast výnosov i prevádzkového zisku EBITDA
Sloboda internetu: pokračujúce investície do sietí
Silné zameranie na optiku a broadband
Slovak Telekom výrazne investuje do budovanie špičkových sietí a výška investícií do siete a pokrytia sa medziročne zvýšila o 9 percent a vyústila nielen do väčšieho množstvo pokrytých domácnosti, ale celkovo lepšej konektivity všetkých zákazníkov.
V marci 2018 bol dosiahnutý dôležitý míľnik v oblasti pevnej siete: viac ako milión domácností pripojených rýchlosťou aspoň 30 Mbps. Pokrytie bolo naďalej rozširované a ku koncu roka dosiahlo 552 tisíc domácností na optike a 653 tisíc na VDSL technológii.
Pri mobilných sieťach sme investovali do výrazného zlepšenia kvality 4G v dvoch oblastiach. V prvom rade zvýšenie základného pokrytia 4G na 93,6% populácie. Zároveň sme výrazne investovali do vyšších rýchlosti a kapacít:
4G+ do 300 Mbps bolo rozšírené do deviatich miest, 4G+ do 400 Mbps do štyroch a v Bratislave bola najprv inštalovaná expanzia do 500 Mbps a napokon 4G+ do 877 Mbps v bratislavskej Petržalke.
Telekom zároveň nasadil dve novinky pre posilnenie kapacity 4G. 256-QAM modulácia umožnila zákazníkom rýchlejšie sťahovanie dát o 33 percent. 64-QAM modulácia pre upload) umožňuje posielať dáta rýchlosťami až do 75 Mbps. Navyše Telekom výrazne podporuje aj VoLTE (Voice over LTE), ktorá je k dispozícii pre viac ako 50 modelov siedmich značiek. VoLTE je kľúčové pre lepšie hlasové spojenie a oveľa rýchlejšie spojenie hovorov v sieti.
Výsledkom týchto krokov bolo opätovné získanie ocenenia Best in Test od P3 už po šiesty raz po sebe. Telekom nevyhral iba celkový test, ale aj špecifické kategórie hlas, dáta a novú oblasť crowdsourcing.
Mobilná prevádzka dosiahla nové mesačné maximum: 2,2 PB na mobilných sieťach s viac ako 40-percentným medziročným rastom. Takmer 85% dát je už prenášaných v 4G sieti, čím zákazníci získavajú možnosť špičkovej skúsenosti.
Najlepšie služby na najlepšej sieti
Na dosiahnutie prvotriednej zákazníckej skúsenosti nestačí iba najlepšia sieť. Telekom sa zameriava aj na najlepšie služby: inovatívne a vysoko kvalitné.
Mobilné dáta: výrazný skok vpred
Vzhľadom na neustále vyšší dopyt po dátach uviedol Telekom v apríli nové paušály ÁNO s výrazne väčšími balíkmi dát a v októbri ich opätovne zvýšil. Ešte viac výhod platí pre Magenta 1 zákazníkov s extra dátami a benefitmi.
S vylepšenou dostupnosťou dát sa Telekom zameral aj na digitalizáciu zákazníckych procesov cez štart novej Telekom aplikácie s jednoduchším interface. Využívanosť aplikácie medzi zákazníkmi sa medziročne takmer zdvojnásobila.
Najlepší TV zážitok na trhu
Telekom sa vždy snaží ponúknuť najlepší TV zážitok na trhu. V praxi sa zameriava na dve oblasti: výber špičkového exkluzívneho TV obsahu a užívateľsky príjemnú bohatú platformu.
Pri obsahu Telekom opäť posilnil svoju pozíciu:
- popri právach na Premier League a Bundesligu získal TV práva na ďalšie futbalové súťaže: Serie A, La Liga a FA Cup.
- nový hudobný kanál Folklorika odštartoval v júni
- dokumentárny kanál BBC Earth s novinkou Dynasties zaradený v novembri
- nový format video-on-demand Magio Kino s mesačným poplatkom a stovkami filmov a TV seriálov
Pokiaľ ide o vývoj TV platforiem, pozornosť sme zamerali na dve oblasti:
- nové užívateľské rozhranie pre Magio IPTV zákazníkov
- vylepšenie aplikácie Magio GO pre iOS, kde pribudlo ovládanie gestami a lepší prístup k archívu
Investície Telekomu boli ocenené aj zákazníkmi, ktorí potvrdili pozíciu najpopulárnejších TV služieb na Slovensku. Zároveň Telekom získal cenu Najdôveryhodnejšia značka v kategórii poskytovateľov internetových a televíznych služieb.
Transformujeme biznis a verejný sektor
Telekom je zaviazaný zlepšovať produktivitu a výkon B2B zákazníkov. Tomuto úsiliu prispel štartom NB IoT siete na LTE 800 MHz. Rozmach jej pokrytia bol dosiahnutý v novembri pokrytím 88% populácie. Vďaka nej Telekom umožní širokému ekosystému partnerov poskytovať moderné riešenia a IoT novinky.
Telekom verí aj v „cloudifikácii“ IT priestoru na Slovensku. V tomto snažení je úspešný: výnosy Microsoft Office 365 medziročne rástli o viac ako 35%. Vlani štartovali aj nové produkty ako Nahrávanie hovorov (pre finančný sektor), rozšírili našu SaaS ponuku o ESET Endpoint Protection, predstavili novú službu Managed Firewall a obohatili naše cloud portfólio o novú ponuku Storage as a Service.
- Zákaznícka báza a finančné výsledky
Najlepšie sieť a výborné inovatívne služby viedli k nárastu zákazníckej bázy, čo je naša pretrvávajúca ambícia. Rok 2018 je mimoriadne silný v čistom prírastku zákazníkov – 126 tisíc nových SIM kariet. K 31.12.2018 využívalo služby mobilnej siete Telekom 2 369 tisíc zákazníkov.
V segmente paušálnych zákazníkov stúpla báza o 78 tisíc zákazníkov, čo je veľmi sľubný výsledok pre nastupujúce paušály ÁNO. Podiel paušálistov je stále vysoký – už prekročil 64 percent. Silný rok má segment predplatených kariet, kde pribudlo už 48 tisíc SIM kariet.
v tisícoch | 2018 | 2017 | Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet | 2 369 | 2 243 | 5,6% |
– z toho počet zmluvných zákazníkov | 1 523 | 1 445 | 5,4% |
– z toho počet zákazníkov predplatených kariet | 596 | 548 | 8,7% |
– z toho počet SIM kariet pre SkyToll | 250 | 250 | 0% |
ARPU v EUR | 12,3 | 12,4 | -1,3% |
Poznámka: Údaj 2 369 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby Telekomu za posledné tri mesiace, dosiahol 2 278 tisíc zákazníkov.
Počet širokopásmových prístupov stúpol za dvanásť mesiacov o 20 tisíc na 688 tisíc.
Počet zákazníkov digitálnej TV stúpol za minulý rok o 25 tisíc na celkovo 617 tisíc. Najúspešnejší bol posledný štvrťrok, kedy báza stúpla o 10 tisíc nových zákazníkov.
V tisícoch (vrátane DIGI) | 2018 | 2017 | Medziročný nárast/pokles |
Pevné linky | 853 | 858 | -0,6% |
Širokopásmové prístupy | 688 | 668 | 0,9% |
Zákazníci digitálnej TV | 617 | 592 | 4,2% |
Finančné výsledky
Za rok 2018 dosiahla Skupina Slovak Telekom celkové konsolidované výnosy 761,1 milióna eur. Medziročný rast výnosov o takmer 2 percenta je pozitívny vzhľadom na dlhé roky poklesov. Prevádzkový zisk EBITDA za rok 2018 dosiahol 321,7 milióna eur.
v miliónoch € | 2018 | 2017 | Medziročný nárast/pokles |
Výnosy | 761,1 | 747,8 | 1,8% |
EBITDA (upravený) | 321,7 | 315,0 | 2,1% |
CAPEX | 157,4 | 144,4 | 9,0% |
Cash Contribution (EBITDA-CAPEX) | 164,3 | 170,6 | -3,7% |
Najvyššie výsledky medzi dcérskymi spoločnosťami má DIGI Slovakia s medziročným rastom o 9% – celkovo dosiahli 39.77 million EUR.
Výnosy PosAm dosiahli 34.25 million EUR (medziročne rástli o 31%). Po prvý raz sú zahrnuté v týchto výsledkoch aj výnosy dcéry Commander Services.
Výnosy spoločností Zoznam a Zoznam Mobile dosiahli 9,26 milióna eur. Zoznam používa odlišnú metodológiu pre zaknihovanie výnosov a potvrdil silnú profitabilitu s medziročným nárastom EBITDA takmer o 30%.
Zhrňujúci pohľad na rok 2018
„Zvýšili sme tempo investícií, aby sme prispeli ku digitalizácii krajiny. Vnímame našu zodpovednosť na posilňovanie inovácií a podpore našich zákazníkov na ich ceste k digitalizácii. Sme na to veľmi hrdí a sme veľmi šťastní, že zákazníci oceňujú naše úsilie, nakoľko čoraz viac z nich nám verí ako poskytovateľovi širokopásmového internetu či mobilných služieb. Tým pádom aj naše finančné výsledky ukazujú silné hodnoty. Nechceme spomaliť, ale skôr pridať aj v roku 2019,“ uviedol José Perdomo Lorenzo, generálny riaditeľ Slovak Telekom
a T-Mobile Czech Republic.
„Som rád, že dostávame pozitívnu spätnú väzbu k našej stratégii prinášať masívne digitálne inovácie čoraz väčšiemu počtu zákazníkov na Slovensku. Vidíme to v dosiahnutí viacerých míľnikov naprieč celým portfóliom služieb ako 617 tisíc TV zákazníkov a 2 369 tisíc SIM kariet. Vďaka paušálom ÁNO sme umožnili zákazníkom využívať oveľa väčšie objemy dát – priemerne aktívny zákazník prenesie 1,66 GB mesačne, čo je o viac ako 50% viac ako vlani. Cítime, že sme aktívni v jednej z našich misií, a tou je pomôcť prepájať tzv. digitálnu priepasť,“ zhrnul Dušan Švalek, výkonný riaditeľ pre mass market Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic.