Na Vianoce slovenskí operátori už roky vydávajú štatistiky o svojej prevádzke. Je to zaužívaný slovenský zvyk a je zaujímavé sledovať tieto čísla, lebo prevádzka na Štedrý deň býva odlišná od iných dní v roku. A mení sa aj medzi rokmi. Dakedy to bolo výhradne o hovoroch a SMS, dnes sa vianočné priania presúvajú aj do dátovej oblasti.

Orange

Ako prvý sa so svojimi štatistikami prihlásil Orange Slovensko

Až 63 % medziročný nárast počas Štedrého dňa zaznamenala mobilná dátová prevádzka Orangeu.

Zákazníci v mobilnej dátovej sieti preniesli spolu 164 405 GB dát, z čoho viac než 80 % bolo prenesených v 4G sieti. V nej zákazníci Orangeu preniesli takmer 149 tis GB dát, čo predstavuje 82 % medziročný nárast. Objem prenesených dát cez FiberNet sa oproti minulému roku zvýšil o 10 % a dosiahol 498 005 GB, prenesené dáta cez DSL prekročili hranicu 210 tis.GB.

Nárast zaznamenala aj hlasová prevádzka. Zákazníci Orangeu uskutočnili na Štedrý deň 6 415 991 hovorov, z toho 3 182 784 odchádzajúcich a 3 233 207 prichádzajúcich hovorov. Najviac, viac než 750  tisíc ich bolo zrealizovaných medzi 10.00 a 11.00 hodinou. Celkový počet uskutočnených hovorov medziročne narástol o 3 %.

Tisíce zákazníkov uprednostnilo zasielanie vianočných vinšov cez tradičné SMS či MMS správy. Najviac SMS správ, viac než 1,035 milióna z celkového počtu takmer 9,9 milióna bolo odoslaných medzi 16.00 a 17.00 hodinou. MMS správ v sieti Orange bolo odoslaných 874 139, čo predstavuje 40 %-ný nárast oproti minulému Štedrému dňu.  Zákazníci ich najviac posielali medzi  12.00 a 13.00 hodinou, kedy ich bolo odoslaných 80 762.

Do štatistiky sa započítali len úspešne doručené MMS a SMS správy a zrealizované hovory s odpoveďou.

O2 Slovakia

Ďalšie štatistiky prišli od O2 Slovakia to tiež zo správou o masovom využívaní mobilnej siete.

Na Štedrý deň poslali zákazníci O2 svojim známym takmer 9,3 milióna SMS a vyše 420 tisíc MMS správ. Operátor okrem toho poskytol viac ako 3,7 milióna hovorov. Trend masívneho nárastu využívania dátovej siete sa potvrdil aj tento rok. Celková dátová prevádzka v mobilnej sieti O2 vzrástla až o 303%.

„Zo štatistík vidíme, že počet odoslaných SMS správ na Štedrý deň síce mierne poklesol (o 10%) oproti vlaňajšku, avšak bol kompenzovaný  nárastom prenesených obrazových MMS správ (o 13%). Podľa našich očakávaní, nárast využívania mobilných dát je skutočne masívny, a to o viac ako 300%, pričom drvivá väčšina dát bola prenesená v modernej 4G LTE sieti,“ opisuje trend Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2 Slovakia.

Najviac SMS správ zaslali zákazníci O2 Slovakia medzi 12:00 a 13:00. Obrazové MMS správy dosiahli špičku medzi 14:00 a 15:00 a najviac telefonátov O2 zaznamenalo skôr predpoludním, a to medzi 10:00 a 11:00.

Detailné štatistiky O2 Slovakia na Štedrý deň

24.12.2018SMS
počet odoslaných SMS9 276 804SMS
počet odoslaných SMS za najzaťaženejšiu hodinu871 628SMS/hod 12:00 – 13:00
počet odoslaných SMS za najzaťaženejšiu  minútu15 988SMS/min (12:44)
MMS
počet prenesených MMS421 118MMS
počet prenesených MMS za najzaťaženejšiu hodinu35 691MMS/hod 14:00-15:00
počet prenesených MMS za najzaťaženejšiu  minútu1150MMS/min (16:51)
HLAS
počet všetkých hovorov (mobilná sieť)3 719 898
počet všetkých hovorov za najzaťaženejšiu hodinu425 639/hod 10:00 – 11:00
DÁTA
celkový objem dátovej prevádzky pre mobilnú sieť149,4TiB

1 TiB (tebibyte) = 1.1 TB (terabyte)

4ka

Tretia v poradí prišla štatistika operátora 4ka.

4ka nedávno oslávila 3 roky

Tento rok prišla „tichá noc” v 4ke o siedmej podvečer, Štvorkári vtedy odložili svoje telefóny. Celkom zákazníci operátora na Štedrý deň poslali 1 546 655 SMS správ, čo je o 15 % viac ako pred rokom v ten istý deň.

„Najviac hovorov uskutočnili naši zákazníci na Štedrý deň dopoludnia medzi 10:00 a 11:00 hodinou. Poobede a večer sa už viac dátovalo a SMS-kovalo. Najväčší útlm oproti obvyklej prevádzke v našej sieti sme zaznamenali medzi 18:00 a 19:00 podvečer,“ popisuje správanie zákazníkov 4ky jej technický riaditeľ Patrik Kollaroci.

Aj keď počet hovorov pripadajúcich na tento deň je porovnateľný s minulým rokom, priemerná dĺžka odchádzajúceho hovoru predstavovala na Štedrý deň iba 127 sekúnd. Pri prichádzajúcich hovoroch bola priemerná dĺžka hovoru 150 sekúnd. Už dlhodobo pozorujeme na Slovensku trend, keď sa priemerná dĺžka klasických hlasových hovorov skracuje na úkor dátových prenosov.

Práve pri dátach je podľa vlastného vyjadrenia 4ka trhovým lídrom a aj vďaka tomu sa jej podarilo v roku 2018 prekročiť počet 600-tisíc zákazníkov. V porovnaní s vlaňajškom preniesli zákazníci 4ky na Štedrý deň výrazne viac dát, celkovo išlo o 61,07 terabajtov (TB) prenesených dát, čo predstavuje 19% nárast oproti predchádzajúcemu roku.

Telekom

Na záver sme dostali do redakcie aj informácie o prevádzke siete Telekom

Aj v roku 2017 platí, že 24. december je pre posielanie správ tým najvyťaženejším dňom celého roka. Zákazníci Telekomu poslali na Štedrý deň až 9 035 100 SMS. V porovnaní s priemerom bežného dňa je to zhruba päťnásobok. Najviac SMS správ sa poslalo medzi 12. a 13. hodinou, a to až 875 885 – v porovnaní s rokom 2017 sa tak najvyťaženejšie časové okno posunulo o hodinu skôr (vlani o bolo medzi 13. a 14. hodinou).

Aj počas tohtoročného Štedrého dňa opäť výraznejšie rástla popularita MMS. Medziročne vzrástol počet odoslaných multimediálnych správ na 314 658, čo je v porovnaní s minulým rokom o 8 % viac. Aj tento ukazovateľ zaznamenal na Štedrý deň niekoľkonásobné vyšší počet oproti bežnej denne prevádzke. Zmenila sa aj najvyťaženejšia hodina – tento rok sa najviac MMS posielalo medzi 11. a 12. hodinou (vlani to bolo o dve hodiny neskôr). Počas nej zákazníci odoslali až 29 300 MMS.

Zákazníci Telekomu uskutočnili aj 6 233 566 hovorov, z toho 3 207 105 odchádzajúcich a 3 062 461 prichádzajúcich hovorov. Najväčšiu preferenciu na hovory má už tradične čas medzi 10. a 11. hodinou.

V celkovom hodnotení tak obyvatelia Slovenska neodložili mobily ani na Štedrý deň. Pilne sa SMSkovalo a MMSkovalo a najviac sa už ľudia prikláňajú prianiam cez sociálne siete. Infraštruktúra slovenských operátorov je už plne prispôsobená aj takýmto krátkodobým záťažiam a žiadne výpadky sa nevyskytli.

 

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.