Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Tohtoročný zraz slovenského Citroën 2CV klubu sa konal v Pezinku a v jeho blízkom okolí

Tradičný termín prvého septembrového víkendu bol opäť poznačený zvýšeným výskytom kačíc, tentokrát v okolí Pezinka, Modry a na Pezinskej Babe. Tohtoročný – už 24. medzinárodný zraz Citroën 2CV klubu Slovakia privítal 26 vozidiel, opäť zaujal a potešil všetkých priaznivcov pestrofarebných vozidiel Citroën 2CV, ľudovo nazývaných “kačica”. Miestom zrazu bol areál Rozálky, z ktorého sa kolóna starých, ale starostlivo udržiavaných kačičiek premiestnila do centra mesta Pezinok. Pokiaľ majitelia týchto sympatických veteránov trávili čas v Malokarpatskom múzeu, okoloidúci návštevníci centra mesta, ale aj ľudia ktorí sa prišli pozrieť na vystavené exponáty Citroën sa potešili v kontakte s automobilovou históriou, ale mnohí využili aj možnosť zoznámiť sa s najnovšími modelmi značky – Citroën C5 X alebo Citroën C5 Aircoss PHEV. 

Po výstave v centre mesta kačičky zamierili na Pezinskú Babu, ktorá je pre mnohých hlavne symbolom í automobilových súťaž pretekov do vrchu, prečo by si teda ich majitelia nevyskúšali túto známu cestu aj sami, aspoň vyskúšali svoje stroje v týchto náročných podmienkach serpentín s veľkým stúpaním.

Ďaľším miestom zastavenia bola Modra, ďaľšie vinárske mestečko, ktoré privítalo účastníkov aby sa v kľude naobedovali a oddýchli si po náročnej jazde, veď Pezinskej Babe naozaj nič nedarovali 😊

No a tematicky tretím miestom s vinárskym nádychom bolo vinárstvo a galéria Elesko, kde sa účastníci zrazu zoznámili s technológiou spracovania hrozna a výroby kvalitného vína.

Na tohtoročnom zraze sa zúčastnilo 36 vozidiel Citroën, medzi ktorými boli aj zahraničné posádky z Čiech a z Rakúska. Svojich súrodencov prišli podporiť aj modely Citroën Traction Avant, Citroën DS ale aj Citroën CX v špeciálnej 3-nápravovej verzii, ktorú si prd rokmi do výroby zadala nemecká pošta pre každodenné rozvozy poštových zásielok na veľké vzdialenosti.

Citroën 2CV je naozaj výnimočný automobil, ktorý sa nezmazateľne zapísal do automobilovej histórie. Je to výrazný model – nie len vďaka svojej jednoduchej koncepcii a pokrokovým technickým riešeniam, ale aj vďaka hravosti a radosti, ktorú šíri všade tam, kde sa objaví. Pri prejazde po slovenských cestách sa za pestrofarebnou  kolónou kačíc otáčajú hlavne rodiny s deťmi; autá sa totiž pri jazde zábavne nakláňajú a sem tam melodicky zatrúbia. Pozdravujú tak hlavne deti a ich rodičov, ale aj ostatných, ktorí poznajú tieto autá z francúzskych komédií a tešia sa zo stretnutia s nimi. Pre rodičov a starých rodičov je to často príležitosť zaspomínať si na autá svojho detstva, hoci sa s nimi zoznamovali niekedy len prostredníctvom žandárskych komédií a filmov s Fantomasom.

Názov 2CV pochádza z francúzskeho výrazu „deux chevaux“ (dva kone). Popularitu priniesla vozidlu hlavne jeho pohodlná jazda, ľahké servisovanie a opravy pomerne jednoduchej ale pokrokovej konštrukcie, ale tiež dostupnosť, vďaka čomu Citroën 2CV „rozpohyboval“ povojnové Francúzsko. Prezývka, resp. familiárne označenie „kačica“ (alebo kačka, kačička) si autíčko získalo vďaka svojmu mäkkému pruženiu, vďaka ktorému je jazda veľmi pohodlná a pri jazde po hrboľatej vozovke alebo prejazde nerovností sa autíčko nakláňa ako kačica. Vedeli ste o Citroëne 2CV napríklad to, že :

  • medzi rokmi 1948 až 1990 sa ich vyrobilo približne 3,8 milióna, spolu s dodávkovou verziou Fourgonettes bol celkový počet vyrobených 2CV viac než 5,1 milióna kusov ?
  • vyrábali sa v deviatich krajinách, vrátane bývalej Juhoslávie a Iránu ?
  • podvozková platforma Citroën 2CV sa používala aj v mnohých iných modeloch, napríklad Ami, Dyane, Méhari, Acadiane…, celková produkcia platformy tak dosiahla viac ako 8,75 milióna kusov ?  
  • jednou z požiadaviek pri jeho navrhovaní bolo, aby s ním farmári mohli odviezť aspoň 50 kg  nákladu rýchlosťou do 50 km/h a bolo schopné jazdiť aj po nespevných a nekvalitných poľných cestách a na nich sa nesmeli rozbiť vajíčka, uložené v košíku ?
  • celohliníkový dvojvalcový motor s rozvodom OHV mal objem len 375 kubických centimetrov a umožnil spaľovať aj nekvalitný benzín ? Výkon dvojvalca bol 9 koní (6,6 kW) približne pri 3500 otáčkach ?
  • auto si počas prvých rokov získalo takú obľubu, že čakacie doby naň sa postupne vyšplhali až na 6 rokov ?
  • k najcennejším a v súčasnosti k najdrahším verziám patrí dvojmotorový 2CV 4×4 s označením Sahara (vyrábaný medzi rokmi 1958 až 1966), z ktorého vzniklo iba 694 kusov ?

Značky: