Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v modernizácii svojho vozidlového parku aj po koronakríze. Predstavila nám hneď dve novinky, ktoré cestujúcim vylepšia komfort – novú dvojčlánkovú dieselmotorovú jednotku 861.1 a diaľkový osobný vozeň 1. triedy Ampz. Obe sú z dielne slovenskej spoločnosti ŽOS Vrútky.

Sprava minister dopravy a výstavby SR A. Doležal, gen. riaditeľ ZSSK F. Hlubocký, gen. riaditeľ ŽOS Vrútky R. Heide a predseda predstavenstva ŽOS Vrútky M. Vereš

Sprava minister dopravy a výstavby SR A. Doležal, gen. riaditeľ ZSSK F. Hlubocký, gen. riaditeľ ŽOS Vrútky R. Heide a predseda predstavenstva ŽOS Vrútky M. Vereš

Samotná tlačová konferencia sa uskutočnila v priestoroch strediska technicko-hygienickej údržby a rušňového depa vo Vrútkach a boli sme tu osobne.

Priestor pre cestujúcich v dvojčlánkovej dieselmotorovej jednotke

Priestor pre cestujúcich v dvojčlánkovej dieselmotorovej jednotke

„Nové dieselové jednotky už jazdia na strednom Slovensku a predstavená dvojčlánková súprava je prvá zo 14 kusov, ktoré skvalitnia dopravu. Vozeň Ampz je prvý nový vozeň pre prvú triedu po dlhej dobe a jeho dizajn vyšiel z interných návrhov. To nás veľmi teší“ prehlásil Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Dieselmotorová jednotka 861

Ide o nízkopodlažné vlaky určené na dopravu na neelektrifikovaných regionálnych tratiach. ZSSK si ich objednalo v dvoch verziách. Trojčlánkové s kapacitou 171 miest na sedenie  (39 ks už ZSSK vlastní) a dvojčlánkové s kapacitou 115 miest na sedenie (celkovo objednaných 14 ks). Vo Vrútkach sme videli prvú dvojčlánkovú súpravu.

Zaradenie prvých dvoch takýchto jednotiek je plánované od začiatku júla 2020. Dvojčlánková jednotka sa používa na tratiach s nižšími počtom cestujúcich. Jej predpoklad nasadenia je rovnako ako pri trojčlánkovej jednotke v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, napríklad na tratiach Zvolen – Vrútky, Zvolen – Brezno, či Zvolen – Fiľakovo.

Dvojčlánková dieselmotorová jednotka

Dvojčlánková dieselmotorová jednotka

Táto jednotka je vybavená klimatizáciou, Wi-Fi pripojením na internet, informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, kamerovým systémom a systémom na počítanie cestujúcich. Je prispôsobená aj osobám so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu a v porovnaní so starším typom DMJ má nový výstražný a komunikačný systém a nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom na pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich.

Kabína dvojčlánkovej dielmotorovej jednotky

Kabína dvojčlánkovej diesel-motorovej jednotky

Zaujímavou súčasťou výbavy je spomenutý systém počítania cestujúcich, ktorý umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí. To všetko anonymne – bez toho, aby sa dala určiť identita cestujúcich.

Nové jednotky vychádzajú v ústrety cestujúcim so zníženou schopnosťou pohybu, ktorým sú prispôsobené nielen svojou nízkopodlažnosťou, ale aj na to pripravenými toaletami. V každej jednotke sa nachádzajú dve miesta pre invalidné vozíky.

Veľkorozmerná toaleta pre telesne postinutých

Veľkorozmerná toaleta pre telesne postihnutých

 

Typ vozidlaDMJ 861.0 (trojčlánkové)DMJ 861.1 (dvojčlánkové)
Počet miest na sedenie171115
Počet miest na státie12080
Max. prevádzková rýchlosť140 km/h140 km/h
Počet obstaraných kusov714
NasadenieBanskobystrický, Žilinský a Trenčiansky krajBanskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj
DodávateľŽOS Vrútky, a. s. (SR)ŽOS Vrútky, a. s. (SR)

Vozeň 1. triedy Ampz

Osobný klimatizovaný vozeň 1 triedy radu Ampz je určený pre vnútroštátnu a medzinárodnú diaľkovú dopravu, na elektrifikovaných a neelektrifikovaných tratiach železničného systému s maximálnou rýchlosťou 160 km/h.

Národný dopravca kúpil spolu 7 takýchto vozňov. Cena jedného vozňa je 1 985 000 eur bez DPH pričom táto investícia bola financovaná z vlastných zdrojov. Dodanie všetkých vozňov Ampz by sa malo zrealizovať do marca 2021. Vozeň Ampz bol už nasadený do skúšobnej prevádzky, ďalšie vozne budú postupne nasadzované na vnútroštátne diaľkové vlaky (trať Bratislava – Žilina – Košice) a na medzinárodné diaľkové vlaky (trať Bratislava – Praha).

Vákuová toaleta

Vákuová toaleta

Ako sme zistili, vozeň obsahuje kožené polohovateľné sedadlá, rozložiteľné stolíky, sú tu moderné interiérové dvere, vnútorné informačné panely, vymeniteľný koberec, farebné riešenie interiéru dopĺňa osvetlenie úspornými a LED pásovými svietidlami. Vozeň má 52 miest na sedenie, samozrejmosťou je Wi-Fi a zásuvky na 230 V kombinované s USB portom dostupné pre každého cestujúceho. Ďalej je tu vákuové WC, informačný systém, elektronický rezervačný systém a kamerový systém. Výrobcom je ŽOS Vrútky, a. s. Ako povedal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK, Filip Hlubocký, je pravdepodobné, že na budúcej železničnej výstave v Berlíne bude tento vozeň patriť medzi najobdivovanejšie. „Je to po vizuálnej stránke Top roka“ – doplnil Hlubocký.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.