Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slováci sú známi svojou láskou k automobilom a neradi sa ich vzdávajú. Priemerný vek áut v našom vozovom parku je stále na vzostupe, mnohí majitelia starnúcich vozidiel napriek tomu nevenujú pozornosť uhlíkovým usadeninám v motore alebo o nich dokonca nikdy nepočuli.

Pritom pokiaľ sa tento problém nerieši, klesá výkon motora, rastú emisie a môže dôjsť aj k závažnejším technickým problémom. Nová generácia prémiových palív Shell vie tento problém spoľahlivo vyriešiť bez toho, aby bol potrebný zásah v servise.

Z analýzy európskeho združenia ACEA vyplýva, že v roku 2022 bol priemerný vek automobilov na Slovensku 14,7 roka. V roku 2015 Slováci jazdili na autách s priemerným vekom necelých 13,4 roka, čo znamená, že za 7 rokov sa tento priemer zvýšil o viac ako rok. Vzhľadom na vysokú infláciu a škrtanie výdavkov v slovenských domácnostiach v uplynulých rokoch je vysoko pravdepodobné, že medzičasom vek narástol a aj v blízkej budúcnosti sa bude ďalej zvyšovať. Tento trend je v prvom rade dôsledkom ťažšej finančnej situácie, rastúcich cien nových vozidiel a ich slabším predajom, ale aj ďalšími faktormi, ako sú dovozy starších jazdených áut zo zahraničia a pomalý nástup elektromobility.

Len polovica slovenských vodičov vie o karbónových usadeninách

Prieskum agentúry Median z minulého roku pre spoločnosť Shell[1] ukázal, že len polovica slovenských vodičov vie o karbónových usadeninách v motore. Väčšine oslovených vodičov síce záleží na tom, aby im osobné auto slúžilo čo najdlhšie (84 %) a bolo bezpečné (64 %), ale nerobia pre to dosť. Napriek tomu, že viac ako 80 % z nich považuje pravidelnú starostlivosť o motor za dôležitú, takmer polovica respondentov, ktorí so svojimi vozidlami jazdia pravidelne, nepozná pojem karbónové usadeniny. Samotné tankovanie kvalitného paliva s aditívami považuje za dôležité 6 z 10 slovenských vodičov. Zaujímavé pritom je, že podiel ľudí, ktorí majú „srdečný“ vzťah k svojmu autu, klesá priamo úmerne s ich vekom.

Prémiové palivá omladzujú motor a pomáhajú udržať auto v kondícii

Uhlíkové usadeniny sú jedným z dôvodov, prečo výkon motora pri bežnej prevádzke klesá. Tieto usadeniny sa ukladajú na kľúčových častiach motora, čo znižuje účinnosť spaľovania, výkon motora a zvyšuje spotrebu paliva a v neposlednom rade aj emisie. Motory áut vyrobených v posledných dvoch dekádach sú pritom menšie a náchylnejšie na vznik mikroskopického znečistenia. Spoločnosť Shell vyvinula a vlani na jeseň uviedla na trh novú generáciu palív Shell V-Power, ktorá pri pravidelnom tankovaní 100 % čistí kľúčové časti motora, zbavuje ho uhlíkových usadenín a vracia mu pôvodný výkon. Tento proces začína už po prvom natankovaní. Pre maximálny výkon a efektivitu motora je dôležité tankovať kvalitné palivo s čistiacim účinkom. Pokiaľ to nie je možné stále, odporúča sa aspoň raz za čas natankovať dve plné nádrže a medzitým udržiavať motor čistý pomocou palív Shell FuelSave. Tento postup pomôže vyčistiť palivový systém a udržať motor v dobrej kondícii.

„Aj starší motor zanesený usadeninami môže dostať druhú šancu a fungovať efektívne a na plný výkon, ako keby bol nový. Je však nutné tankovať prémiové palivo, ktoré obsahuje aditíva zabezpečujúce čistenie kľúčových častí motora. Také palivo zároveň chráni pred tvorbou nových usadenín na súčastiach palivovej sústavy, ako sú sacie ventily a vstrekovanie paliva. Výsledným efektom je omladenie aj staršieho motora a vrátenie jeho pôvodného výkonu,“ povedala Markéta Jakoubková, ktorá zodpovedá okrem iného za kvalitu palív Shell V-Power v Česku, na Slovensku a v ďalších piatich európskych krajinách.

Test YouTubera Dana Hanuša: Overil si, že prémiové palivá fungujú

Dan Hanuš, známy YouTuber a automobilový nadšenec, ktorý tvorí online obsah zameraný na autá, cestovanie a osobné zážitky, zrealizoval vlastný test, aby zistil, či tankovanie prémiových palív skutočne dokáže vyčistiť staršie vstrekovače od uhlíkových usadenín. Po zakúpení ojazdeného Volva XC70 skontroloval stav vstrekovačov, ktoré boli silne zanesené uhlíkovými usadeninami. Potom začal tankovať výhradne palivo Shell V-Power Diesel a po najazdení približne 8 000 km vstrekovače demontoval a znovu skontroloval. Tentoraz boli čisté. Jasný rozdiel medzi znečistenými a vyčistenými vstrekovačmi môžete vidieť v tomto videu na YouTube v čase 9:33.

Výsledky výskumu z Hamburgu

Skupina Shell sústreďuje svoju expertízu v technologických centrách, ktoré sa venujú výskumu a vývoju, po celom svete. Najväčšie z nich sa nachádza v Hamburgu a zaoberá sa výskumom a vývojom palív a mazív pre automobily, priemysel, letectvo a lodné technológie. Vývoj paliva a jeho prvkov je komplexný proces, na ktorom sa podieľajú stovky špecialistov. Jedna etapa vývoja nového paliva trvá približne 10 rokov, z toho samotné testy trvajú 5 rokov. Nová generácia palív Shell, ktorá bola tiež vyvinutá v technologickom centre v Hamburgu, výrazne posúva základné parametre paliva. V prípade palív Shell V-Power dokáže už po prvom natankovaní naštartovať proces, ktorý pri pravidelnom tankovaní zaistí 100 % vyčistenie kľúčových častí motora od uhlíkových usadenín.


[1] Prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 027 českých a 1 007 slovenských respondentov vo veku 18 a viac rokov, ktorí jazdia autom a používajú internet, vykonala agentúra MEDIAN SK pre spoločnosť Shell v dňoch 16. – 24. júna 2023 prostredníctvom online panelu. Respondenti prešli kvótnym výberom tak, aby bola vzorka reprezentatívna pre obyvateľov Českej republiky a Slovenskej republiky vo veku 18 a viac rokov v kategóriách pohlavie, vek, vzdelanie, kraj a veľkosť miesta bydliska.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.