Na Slovensku vzniká nová crowdfundingová platforma Youdare. Jej názov je odvodený z anglického “dare” – teda vyzvať alebo odvážiť sa. Youdare prináša možnosť kohokoľvek verejne vyzvať, aby splnil niečo, čo by inak neurobil. Každý, komu sa výzva páči, ju môže podporiť ľubovoľnou sumou. Ten, komu je výzva určená, má následne možnosť výzvu splniť a tým získať všetky vyzbieraná peniaze.

“Princíp je jednoduchý – vymysli výzvu, urči, kto ju má vykonať a následne ju zverejni na www.youdare.sk.” hovorí CEO Youdare.

Vznik myšlienky

Cieľom Youdare je vyriešiť problém vo svete zábavného priemyslu a sociálnych médií, ktorým je narastajúca nespokojnosť fanúšikov. Ľudia sa čoraz viac upínajú na svojich obľúbených influencerov, interakcia je však veľmi jednostranná. Ďalším negatívom je, že kvalita obsahu stále viac upadá na úkor platenej reklamy. “Všimli sme si, že ľudia často vyzývajú celebrity na sociálnych sieťach ku rôznym činom, tie to však väčšinou ignorujú. Zároveň chápeme, že títo influencery žijú najmä z platených spoluprác a preto si nemôžu dovoliť urobiť niečo, čo sa vymyká štandardu. Tak sme si povedali, že tento problém vyriešime. Fanúšik môže vytvoriť výzvu a ostatní na ňu môžu prispievať – ten kto ju má splniť sa následne rozhodne, či je vyzbieraná suma dostatočne zaujímavá, aby ju splnil.” hovorí zakladateľ a ďalej k tomu dodáva: “Fanúšikom zároveň vadí, že ich obľúbení influenceri pridávajú stále viac reklamných príspevkov na úkor ich originálneho obsahu. Kde sa podela autenticita? My ju chceme navrátiť.”

Druhou oblasťou, kde by platforma Youdare v budúcnosti mohla nájsť svoje využitie, je širší rámec zábavného priemyslu. Ten funguje na jednoduchom princípe. Najprv sa všetko dohodne, pripraví, zrealizuje. Potom sa uvidí, či o danú udalosť majú diváci vôbec záujem. Tvorca myšlienky jednoduchým spôsobom vysvetľuje, akú úlohu môže platforma v budúcnosti zastávať: ”Viete prečo svetoví interpreti, ako napríklad Rihanna alebo Justin Bieber, nikdy nevystupovali na Slovensku? Pretože organizácia ich koncertu je extrémne drahá a promotérovi sa následne môže stať, že nepredá dostatok lístkov a bude v čistej strate – to nikto nechce riskovať. Tak sme si povedali, že to skúsime celé otočiť. Nech v prvom rade ľudia rozhodnú čo chcú vidieť a keď bude vyzbieraná suma zaujímavá, interpret rád príde.” A to sa samozrejme netýka len hudobných koncertov. Platforma Youdare môže nájsť svoje využitie v hudobnom, eventovom, filmovom ale aj športovom priemysle.

Prekvapivo úspešný štart

“Web máme online od 7. januára, kamarátom sme vysvetlili myšlienku a dali im možnosť pridať prvé výzvy. Následne sme web šírili cez sociálne siete a sami sme prekvapení výsledkom.” hovorí zakladateľ. Podľa jeho slov sa najpopulárnejšou stala výzva, ktorá apeluje na Mariána Kotlebu, aby sa dal zaočkovať. Za prvé týždne ju podporilo takmer 200 ľudí celkovou sumou vyše 1300 eur! Druhou v poradí je výzva na instagramový účet “demotivácia” aby vystúpil z anonymity a ukázal svoju tvár. Tú podporilo zatiaľ 115 ľudí celkovou sumou 480 eur. “Našou najväčšou dilemou bolo, či budú ľudia ochotní na niečo takéto prispievať. Zatiaľ sme vyzbierali vyše 3000 eur od viac ako 500 ľudí. Považujeme to za úspech.”

Aká je budúcnosť a čo od projektu očakávať?

“Predpokladáme, že využitie bude najmä medzi známymi osobnosťami. Tí budú dostávať rôzne výzvy od svojich sledovateľov, prípadne sa budú vyzývať vzájomne. Na druhej strane vidíme potenciál aj medzi kamarátmi, ktorí sa môžu takto navzájom vyzvať. Veríme, že priestor sociálnych sietí posunieme na ďalšiu úroveň a uvidíme šialené veci, ktoré sú ľudia ochotní spraviť za peniaze.” tvrdí zakladateľ. Na otázku, aká je budúcnosť projektu, odpovedá nasledovne: ”Povedali sme si, že to otestujeme na Slovensku a keď to tu bude fungovať, budeme hľadať investora a pôjdeme do Ameriky, čo je omnoho zaujímavejší trh. Časom chceme pridať nové funkcionality a veríme, že budeme schopní konkurovať najväčším hráčom ako Instagram alebo Tik Tok. ”

Na záver pripájame link na video, ktoré vysvetluje ako platforma Youdare funguje:

Značky: