Model i30 N je prvým vysoko výkonným modelom línie N značky Hyundai. Vychádzajúc z i30 novej generácie bol i30 N skonštruovaný od základu s cieľom poskytovať maximálny pôžitok z jazdy rovnako pri každodennom jazdení po ceste ako pri výletoch na pretekársku trať. Je narodený v Namyangu, v globálnom výskumnom a vývojovom centre Hyundai Motor a vyladený na Nürburgringu, na jednej z najnáročnejších pretekárskych tratí na svete, kde sídli testovacie centrum Hyundai. Logo N symbolizuje šikanu na pretekárskej trati, ultimatívnu zákrutu, ktorá preverí jazdné vlastnosti každého vozidla. Inšpiráciu pre i30 N poskytli skúsenosti tímu Hyundai Motorsport vo WRC od roku 2014.
„Hyundai i30 N bol skonštruovaný pre jediný účel, poskytovať našim zákazníkom maximálny pôžitok z jazdy v dostupnom, vysoko výkonnom komplete,“ povedal Albert Biermann, výkonný vice prezident divízie vývoja a testovania vysoko výkonných vozidiel Hyundai. „Vysoko výkonnými modelmi N chceme zvýšiť príťažlivosť našej značky emocionálnymi produktmi, ktoré uspokojujú potreby ľudí usmievajúcich sa keď prechádzajú autom zákrutu a počúvajú zvuk motora. Preto my nehodnotíme vysoký výkon otáčkami motora za minútu ale pulzom srdca v úderoch za minútu.“
Model i30 N je odpoveďou Hyundai Motor na rastúce preferencie vysoko výkonných automobilov u zákazníkov. Hyundai i30 N, ktorý sa v Európe začne predávať koncom roka 2017, je určený pre ľudí, ktorí majú úsmev na tvári pri jazde s vysoko výkonným automobilom. Ako člen modelového radu i30 má i30 N osobitý charakter a koherentný, nadčasový dizajn – vrátane kaskádovitej masky chladiča, nového charakteristického znaku modelov Hyundai.
Koncentrovaný na pôžitok z jazdy
Hyundai i30 N bol vyvinutý na základe troch hlavných pilierov témy ‘pôžitok z jazdy’: milovník zákrut, športový automobil na každý deň a spôsobilosť pre pretekársku trať.
Okrem toho bolo pri vývoji cieľom, aby i30 N rozbúchal srdce vodiča vždy, keď si sadne za volant. Namiesto na strohé čísla výkonových parametrov sa konštruktéri Hyundai Motor sústredili na zvýraznenie pôžitku z jazdy a dosiahnutie maximálneho emocionálneho pôsobenia. Keď vodič preraďuje smerom nadol, funkcia prispôsobenia otáčok zaručuje, že pri tom nestratí výkon. Pri zošliapnutí pedála akcelerátora až na podlahu funkcia krátkodobého zvýšenia prepĺňacieho tlaku overboost zvýši krútiaci moment (+ 8 %), čím prispeje z zlepšeniu akcelerácie +6-7 %). Pocit vysokej dynamiky umocňuje aj zvuk výfukovej sústavy so zdvojenou koncovkou s ventilmi. V kokpite i30 N sa hlavné dynamické parametre zobrazujú na novom združenom prístroji a na odsadenom dotykovom displeji navigačného systému s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov) ako napríklad meranie odstredivej sily v pozdĺžnej a priečnej osi (G-Force Meter).
Dizajn je podriadený funkčnosti. Charakteristickej tvári automobilu s kaskádovitou maskou chladiča dodáva agresívny výraz nový predný nárazník so spojlerom a výraznými otvormi na vstup chladiaceho vzduchu. Aerodynamiku ďalej zlepšuje tvar zadného nárazníka a nový zadný spojler. Interiér je koncipovaný s dôrazom na maximálnu interakciu medzi vodičom a automobilom. Všetky tieto prvky prispievajú k vyváženej výkonnosti a vysokej miere pôžitku z jazdy.
Milovník zákrut
Hyundai i30 N miluje zákruty. Logo N symbolizuje šikanu, ultimatívnu zákrutu na pretekárskej trati, kde i30 N dosahuje maximálnu trakciu a precíznosť. Výkonný, turbokompresorom prepĺňaný benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva dosahuje výkon až do 202 kW (275 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky.
Maximálnu trakciu i30 N zaručujú špeciálne pneumatiky Hyundai N: 18-palcové Michelin alebo 19-palcové Pirelli. Riadenie s elektrickým posilňovačom je veľmi presné a bezprostredné. Podvozok so zmenšenou svetlou výškou v kombinácii s elektronickou reguláciou tlmičov ESC znižuje nakláňanie karosérie a zvyšuje rýchlosť v zákrutách.
Aerodynamické prvky na karosérii i30 N zmenšujú nadľahčovanie vozidla a prispievajú k zlepšeniu trakcie. Elektronický samosvorný diferenciál E-LSD optimalizuje prenos krútiaceho momentu v zákrutách. Talentovaní vodiči si pre maximálnu slobodu môžu vypnúť elektronický stabilizačný systém ESC a tak využiť celý dynamický potenciál vozidla. Špeciálne športové sedadlá N pre vodiča a spolujazdca zabezpečujú dokonalé bočné vedenie tela pri rýchlej jazde.
Športový automobil na každý deň
Hyundai i30 N je športový automobil na každý deň, ktorý umožňuje rovnako každodenné jazdenie do práce ako výlety na pretekársku trať cez víkend. Vodič môže tlačidlami na volante nastavovať päť jazdných režimov: Eco, Normal, Sport, N a N Custom. Jednotlivé režimy menia charakter vozidla nastavením parametrov motora, tlmičov pruženia, elektronického stabilizačného systému ESC, elektronického samosvorného diferenciálu E-LSD, zvuku motora, posilňovača riadenia a prispôsobenia otáčok. Okrem toho vodič môže nezávisle tlačidlom aktivovať prispôsobenie otáčok pri radení smerom nadol a rozjazdovú automatiku Launch Control pre rozjazd z miesta s maximálnou možnou akceleráciou.
Spôsobilosť na pretekársku trať
Pri vývoji vozidla patrili ku kľúčovým prvkom vysoká odolnosť a jazdné vlastnosti na pretekárskej trati. Hyundai i30 N absolvoval pri testoch odolnosti jazdu na 10.000 km pretekovým tempom na okruhu Nürburgring. Okrem toho sa predsériové exempláre dvakrát zúčastnili na najťažších vytrvalostných pretekoch na svete, 24-hodinovke ADAC Zürich na Nürburgring. Motor a jeho komponenty boli testované pri pretekoch v roku 2016 v rámci celkového overenia vozidla a v roku 2017 dva exempláre štartovali pre overenie spôsobilosti na pretekársku trať. Preto keď sa majiteľ i30 N vyberie na pretekový okruh otvorený pre verejnosť, môže si byť istý, že ho vozidlo nesklame. Brzdy sú vybavené osobitnými chladiacimi kanálmi v prednom nárazníku. Elektronicky regulovaný podvozok ECS umožňuje optimálne nastaviť i30 pre jazdu po okruhu. Pevnosť karosérie zvyšuje priečna výstuha za zadnými sedadlami. Vozidlo má výkonnú spojku a precíznu 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorá vďaka krátkym dráham páky umožňuje presné, športové radenie