Pardon za hrubý výraz, ale žiaľ, to sa ani inak označiť nedá. Ako inak nazvať niečo, čo vám neprestajne škodí, klame vás, alebo jednoducho vás len brutálne rozčuľuje? Nedeľník TOUCHIT vážne i nevážne. Nezviazané IT témy na tisíc spôsobov.

Niekedy je skrátka vulgarizmus jediný mysliteľný popis veci a snažiť sa to nazvať inak, by bolo vlastne urážka vašej inteligencie. Koniec koncov, takto sa táto problematika označuje aj v angličtine, kde je pre ňu zažitý termín assholedesign, ktorý súvisí so zadným otvorom.

Premýšľal som nad tým, ako tieto metódy označiť slušnejšie, ale nepodarilo sa mi to. Nutnosť použitia expresívneho výrazu vychádza z toho, že prirodzeným ľudským prejavom, ku ktorému dochádza pri kontakte s takýmito objektmi, je nadávanie a rozpálenie do biela.

Ak vidíte v programoch alebo na webe niečo navrhnuté tak, že je to na nesmiernu škodu používateľa, pretože ho neprestajne daná vlastnosť produktu či služby rozčuľuje, alebo frustruje, ide o zmrd-dizajn.

Zmrddizajn môže byť plánovaný (prináša výhodu autorovi, na úkor používateľa), ale aj neplánovaný (autor je iba neschopný a zlú vlastnosť navrhne kvôli svojej neschopnosti a ignorantstvu). V konečnom dôsledku je ale zmrddizajn vždy ÚMYSELNÝ, pretože jeho základným prvkom je to, že daný produkt je možné obvykle triviálne upraviť tak, aby takúto vlastnosť nemal.

Keďže negatívna vlastnosť zostáva prítomná dlhodobo a je jasné, že nejde o omyl, nedá sa konštatovať nič iné, než to, že bola daná vlastnosť ponechaná úmyselne a tvorca teda je (minimálne dočasne) zmrd.

Trestajme používateľa za to, že je s nami

Obvykle nikto nič nerobí zadarmo a autori aplikácií či prevádzkovatelia webov sa na svojej činnosti snažia zarobiť. To ale pravda nikomu nedáva automatické právo chovať sa ako zmyslov zbavené hovädo bez štipky súdnosti.

Pozrite sa napríklad na nasledujúcu situáciu. Mnohí výrobcovia programov, ktoré sú zdarma, si privyrábajú tým, že do inštalátora pribaľujú ponuku inštalácie iných programov (za čo dostávajú zaplatené). Občas ide o odpadný softvér, ktorý prináša len problémy, ale často ide aj o legitímne aplikácie veľkých spoločností. Koniec koncov, týmto spôsobom sa pred mnohými rokmi hojne šíril aj Google Chrome, ktorý sa inštaloval na počítače „omylom“, keď si niekto nevšimol v rámci inštalácie iného programu jeho ponuku.

Ako byť v tejto situácii zmrd? Pozrite sa na inštalátor tohto programu, ktorý ponúka inštaláciu Bing toolbaru. Nič zvláštne. Teda až nato, že keď sa rozhodnete, že tento doplnok inštalovať nechcete, inštalátor vás núti nezmyselne čakať 15 sekúnd.

Aký je účel tohto čakania? Existuje šanca, že si svoje rozhodnutie rozmyslíte? Nie. Je to proste len zmrd-dizajn. Nemá žiadny účel ani moc. Je tam len na to, aby vás rozčúlil a frustroval.

Dobrý príklad zmrddizajnu, ktorý je rozšírený najmä u mobilných aplikácií, je úmyselná nemožnosť odmietnutia akcie. Obvykle ide napríklad o upozornenia na hodnotenie, zobrazovanie notifikácií a podobne. Ponúknuté sú obvykle dve možnosti. Prvou je Povoliť/Vykonať/Ohodnotiť a tou druhou – Pripomenúť neskôr.

 

Falošný dojem výberu, podporený neustálym otravovaním, až dokým nezmeníte názor na ten správny, je pritom prítomný aj na produktoch obrovských a renomovaných firiem. Ide o zmrddizajn. Je totiž triviálne a takisto logické dať používateľovi vybrať medzi áno a nie. Namiesto toho sa úmyselne dáva na výber medzi „Áno“ a „Výprask bude pokračovať, dokiaľ sa vaša morálka nezlepší“.

Katastrofálna situácia a živná pôda pre zmrddizajn je hlavne v rámci mobilného herného biznisu. Extrémna preferencia bezplatného obsahu v aplikačných obchodoch má za následok to, že mnohí zmrddizajnéri sa snažia obťažovanie a aplikačné žobranie natiahnuť až do úplného extrému.

Dôvodom je obvykle snaha zarobiť na doplnkových funkciách či obsahu, ktorý treba natlačiť používateľovi do krku nech to stojí čo to stojí a je jedno že už z toho momentálne explozívne tyčkuje ako po návrate z bujarej oslavy.

V tomto krátkom 20 sekundovom videu môžete vidieť celkom typickú ukážku tejto situácie. Ide o hru Dragon City, kde je očividná herná zápletka to, aby sa hráč pri každom spustení prebrodil zdanlivo nekonečným počtom žobracích ponúk.

Práca či „zábava“ s takýmito programami tak pripomína návštevu železničnej stanice, kde vás práve podnapitý bezdomovec žiadna o nejaké drobné.

Na druhú stranu, občas je zmrddizajn až taký absurdný, že vo vás vyvolá aj záchvat smiechu. Nie že by to bolo pozitívne, ale pri nevyhnutnej odinštaláciii danej aplikácie sa aspoň chichútate.

Pozrite sa napríklad na túto radostnú správu pre hráča aplikácie Quiz up. V preklade hovorí – Gratulujeme, práve ste odomkli 5 drahokamov, ktoré sú určené ako odmena pre vás. Teda, až potom, ako si pozriete dobrovoľne tento reklamný videoklip.

Reklamné utrpenie kam sa pozrieš

Prílišné zahltenie reklamným obsahom, ktorý prekrýva obsah webu a zabraňuje v jeho čítaní, je veľmi častý prejav Zmrd-dizajnu na súčasnom webe.

Mnohé stránky pri tom fungujú prakticky len ako reklamný baner a svoj obsah, kvôli ktorému čitateľ na stránku vôbec prišiel, stavajú až na druhú koľaj. Inak sa totiž nedá vysvetliť to, že ho čitateľovi prekrývajú.

Automaticky prehrávané reklamné videá so zvukom, blikajúce banery a iné rozptýlenia od výmyslu sveta. A všetko neraz doplnené o problematické zatváranie, ktoré zabraňuje túto prekážku obsahu zahnať do kúta.

Nevhodná a obťažujúca reklama pravdaže môže rozpáliť do biela vždy, avšak v službách zmrddizajnu dostáva celkom nový rozmer. No len sa pozrite na nasledovné správanie.

Táto kývajúca sa reklama, kvôli ktorej návštevník nemôže čítať obsah, sa bráni svojmu zavretiu tak, že to nevyhnutne musí každého človeka vytočiť. Ide o jeden z najväčších dôvodov, prečo ľudia používajú blokovanie reklamy. Žiaľ zmrddizajnéri týmto chovaním škodia celému webu, pretože človek s blokovačom reklám už blokuje následne reklamy všade a to aj na stránkach, ktoré s reklamným obsahom narábajú poctivo.

Dôvod tohto konkrétneho zmrddizajnu je pomerne zrejmý. Ide o snahu vyprovokovať bezcenné kliknutie (netrafením sa na zatváracie tlačidlo). Vo výsledku ide totiž o hluchú návštevu pre firmu, ktorej reklama patrí, pretože používateľ otvorenú stránku ihneď v zlosti zavrie. Ide o podvod, podobne ako otváranie reklám robotmi.

Aby bolo jasné, to čo vidíte, nie je spôsobené zadávateľom reklamy, ani použitým reklamným systémom. Ten nahráva jednoducho reklamný baner do malého štvorca zhruba 300 × 300 pixelov. Celý pohyb a správanie objektu spôsobuje CSS samotnej stránky, ktorá ho má takto nadefinované. Rakovina webu v plnej paráde.

Zmrddizajnér pravdaže môže pracovať aj na reklame samotného vlastníka. Peknú ukážku môžeme vidieť na nemeckom webe KFC, ktorý predviedol takúto chuťovku.

Aby ste sa vôbec dostali k obsahu stránky, musíte vykonať 6 klikov, z čoho štyri sú určené čisto len na vaše rozčúlenie. Naozaj neviem, čo sa v základe tento konkrétny zmrddizajn snaží dosiahnuť. Ak sa totiž človek pokúsi ponuku na dané jedlo zavrieť raz, zrejme si to predsa pri druhom či treťom pokuse nerozmyslí.

Takéto niečo očakávate na webovej stránke podvodníkov, nie na stránke regulárnej a svetovo známej spoločnosti, ktorá reklamuje svoj vlastný produkt. Ale možno je to súčasťou nejakého čudného výskumu, ktorého výsledkom bolo, že rozčúlený zákazník je viac hladný. Neviem. Každopádne zmrddizajnér by potreboval dostať tyčou po hlave.

A čo namiesto rozčúlenia a uhýbania rovno klamať a pokúsiť sa používateľa podviesť? V zmrddizajne je možné všetko. Vzhľadom na to, že dnes už väčšina ľudí prezerá web na smartfónoch a teda dotykových obrazovkách, čoraz častejšie môžem naraziť na podvodný zmrddizajn navrhnutý práve pre ne. Pekným príkladom je táto reklama.

Ako môžete vidieť, zmrddizajnový mechanizmus je navrhnutý tak, aby vás pohyb prstom dohora presmeroval do obchodu s topánkami. No a ako to dosiahnuť? Čo tak vložiť na reklamu digitálny vlas, ktorý používateľa oklame a donúti ho, aby ho prstom z displeja zotrel. A šup, a ste v obchode.

Že je takýto preklik do obchodu márny a používateľ len nazlostene okamžite odíde zas preč? A koho to dnes preboha zaujíma? Zmrrddizajnéra určite nie. Klik je najdôležitejší. Pokloňme sa všetci všemocnému bezcennému kliku a návšteve.

Podobný koncept môžete vidieť aj na tejto reklame, ktorá k ťuknutiu prstom provokuje falošným dojmom špinky na displeji.

Pravdaže, klamať nie je možné len obyčajných používateľov, ktorí chcú webové stránky podporovať a reklamu neblokujú. Klamať je možné aj používateľov Adblocku.

Pozrite sa napríklad na túto stránku Hacintosh, ktorá nemá rada blokovač reklám. Aby od neho požívateľov odradila, majiteľa stránky napadla spásonosná myšlienka.

Prečo upozorňovať na potrebu reklamného obsahu pre chod webu ako človek, keď môžem upozorňovať podvodom? Autora zmrddizajnu teda napadlo, že správu pojme ako fingovanú chybovú správu prehliadača Firefox. Ide o obrázok chyby a text „Váš doplnok prehliadača spôsobil, že stránka prestala pracovať. Pre pokračovanie prosím vypnite akékoľvek doplnky, ktoré by mohli spôsobovať blokovanie reklám. ERROR_19847.

Jasné, veď ak používateľ nepočúvne stránku, svoj prehliadač by už predsa mohol, no nie? Nie je lepšej metódy na  presvedčenie používateľov o vašej reklamnej poctivosti a čestnosti, ako v podvrhnutej správe, ktorá má za účel ľudí oklamať.

Musím ale upozorniť, že aj keď som viackrát v texte uviedol, že tieto prvky tvorí zmrddizajnér, v skutočnosti samotný dizajnér a programátor stránky obvykle zmrd nie je. Často ide skrátka len o normálneho zamestnanca, ktorý plní zmrdzadanie majiteľa webu a je si absurdnosti celej situácie dobre vedomý.

Hanebný klik – kto neskáče, ten je zmrd

Jeden z dobrých príkladov mierneho a pritom extrémne rozšíreného zmrddizajnu je tzv. Clicshaming. Tento anglický výraz sa dá do slovenčiny voľne preložiť ako Hanebný klik či Klik-zahanbovanie, alebo skrátka aj nepríjemný-klik.

Jeho základom je odradiť vás od nejakej akcie alebo názoru tým, že sa nezmyselne spojí s iným negatívnym faktom. Typickým príkladom je jednoduchá otázka „Máte radi halušky?“. Ak by šlo o internetový dotazník, logickými možnosťami by boli odpovede „Áno“ a „Nie“. Keďže ale dotazník je na stránke predajcu halušiek, ktorý je zmrd, dá vám možnosti „Áno“ a „Nie, pretože nenávidím Slovensko“. Očividne vás teda chce odradiť od klikania na nie, pretože s celým vyjadrením nesúhlasíte.

Pozrite sa na túto praktiku aplikácie, ktorá sa vás pýta na to, či chcete povoliť zdieľanie svojej polohy. Doslova pri tom uvádza „Áno, my vieme, že aplikácie, ktoré žiadajú o povolenie na zistenie vašej polohy sú otravné. Ale ak to našej aplikácii povolíte, môžeme vám dávať upozornenia na zaujímavé lokality, zábavné a možno aj tajné miesta.“

Na miesto dvoch možností, jednej na povolenie a druhej na odmietnutie (Nie ďakujem), však vidíme zamietaciu možnosť ako „Nie ďakujem. Nemám rád zábavu“.

Zahanbovanie môže byť aj väčšie. Napríklad v tomto vyskakovacom okne webovej stránky si od vás firma pýta povolenie na to, aby vám mohla zasielať reklamný spam o ponukách rôznych notebookov, monitorov a TV. Nechcete? No tak to treba kliknúť na „Nie ďakujem. Chcem zostať neznalý/neinformovaný“.

Firma TransferWise vám naopak ponúka rôzne možnosti na zľavy. Veľmi od vás chce, aby ste v okne klikli na „Začať šetriť“. Že tejto firme neveríte? Myslíte si, že nič nie je zadarmo a bude v tom háčik. No tak to sa treba otrepať a kliknúť na „Chcem radšej platiť viac“.

To je samozrejme len špička ľadovca a ak ide o zľavy, tak predsa musíme všetci zraziť nohy a zasalutovať, pretože sme len úbohí zákazníci, ktorí majú byť radi za všetko.

Netýka sa to pravdaže len pofidérnych firiem. Krásnu ukážku Hanebného kliku predviedol aj veľký americký predajca odevov SEARS, ktorý vo vyskakovacom okne na svojom webe ponúkol zľavu 10 dolárov z nákupu. Stačí im prezradiť svoj e-mail, na ktorý pravdaže budú zasielať následne spam. Hviezdička pri 10 dolárovej zľave značí, že to platí len pri nákupe nad 50 dolárov a len pred tých, ktorí svoju e-mailovú adresu ešte neprezradili.

Ak teda plánujete nákup za menej ako 50 dolárov, alebo ste už dobrosrdečne svoju e-mailovú adresu prezradili v v minulosti, musíte kliknúť na „Nie ďakujem. Nenávidím peniaze zadarmo“.

Tu už veru zahanbovanie pri klikaní prechádza aj do miernej agresivity. No ale to, že nenávidíte, že vám niekto dáva peniaze, je ešte nič proti tomu, že nenávidíte aj slobodu prejavu. Ako to?

Noviny USA Today na svojom spravodajskom webe nemajú radi blokovače reklamy, takže vás môžu vyzvať k ich vypnutiu nasledovným vyskakovacím oknom: „My veríme v slobodu prejavu. Veríš v to aj ty? Ak, áno, vypni svoj blokovač reklamy, aby si to dokázal“.

Pripomína mi to jednu scénu zo seriálu Simpsonovci, kde jeden patriotický country spevák zakončil svoj song veršom: „Ak si nekúpite moje CD, Al-Kaida zvíťazí.“

Nuž veru áno USA Today, nič nevyjadrí lepšie to, že mám rád slobodu slova, ako pozeranie na reklamy. Očividne, človek čo sa svojimi vlastnými očami nechce pozerať na reklamu je cenzor a tyran. To, že tento absurdný názor a prejav nelogičnosti a nepochopenia týchto ľudských práv vyjadruje spravodajské médium, je ešte väčšia hanba.

Ono, ale u takýchto urážok vášho rozumu to ale nekončí. Niektoré stránky neváhajú a rovno vás urazia. Pozrite sa napríklad na nasledujúce vyskakovacie okno, ktoré sa pred pár mesiacmi objavilo na stránke http://thehardtimes.net.

V preklade ide o text: Všimli sme si, že používaš blokovač reklám. Nechcel by si zvážiť jeho vypnutie a podporiť nás tým? Ak nie, nevadí. Ty zasraný ZBABELEC.

Náš dobrovoľný spam list je povinný

Skoro každá firma má záujem na tom, aby vašu e-mailovú adresu mohla využívať na legálne rozposlanie reklamného obsahu. Je to v poriadku, pretože ste s tým dobrovoľne súhlasili. Táto „dobrovoľnosť“ ale môže byť paradoxne aj povinná.

V zmrddizajne je možné všetko, ako nám nedávno predviedla aj spoločnosť Nvidia, predávajúca najmä grafické riešenia.

V tomto okne môžete vidieť, že niekomu v Nvidii prišlo skrátka ako dobrý nápad to, že dobrovoľné zvolenie dostávania e-mailov je nutnosť pre pokračovanie celého registračného procesu.

Nuž ale naozaj neviem, prečo nie je použitá terminológia „Áno súhlasím“, podobne ako u klasických podmienok služby. Namiesto toho vidíme ako v kocúrkove možnosť „Opt-in“, teda to, že mi ako používatelia sme sa rozhodli, že chceme také niečo dobrovoľne, aj keď iná možnosť nám daná nebola.

Výber len s jednou možnosťou je očividne tiež výber.

A prečo sa vlastne pýtať. Pozrite sa na toto nádherné zmrddizajnové okno, s ponukou posielania spamu od spoločnosti Silversea. Zrušili ste zaškrtnutie políčka, aby ste ponuky nedostávali? Nevadí, pri stlačení tlačidla odoslať ho zaškrteneme za vás späť.

Ale táto voľba bola čisto len vaša. Veď keby ste nechceli, mohli ste políčko odškrtnúť.

Toto je naopak ešte výhoda, pretože zmrddizajn aspoň na vlastné oči vidíte. To totiž nemusí byť samozrejmosť. Stačí sa pozrieť na nasledujúci príklad.

Chcete sa odhlásiť z nášho spamového mailing listu? Táto možnosť tu samozrejme je. Škoda, že ju ale väčšina ľudí neuvidí, pretože je formou bieleho textu na bielom pozadí.

Ale zákonná povinnosť poskytnutia možnosti odhlásenia bola splnená, takže je všetko s kostolným poriadkom. Zatlieskajme všetci firme Zynga zo San Francisca a jej úžasnému zmrddizajnu.

No ale na druhú stranu, buďme radi. Keď tento skrytý odkaz nájdete, aspoň sa kliknutím naň môžete rovno odhlásiť. Ani to nemusí byť samozrejmosť. Viď. nasledujúci príklad so spam listom firmy Allegiant.

Chcete sa odhlásiť z našeho spamu? Ale samozrejme. Naša zmrddizajnérska firma Allegiant vám to umožní. Stačí vložiť do tohto políčka konkrétny text. Aký? No ten sa dozviete, ak si pozriete nasledujúce reklamné video.

Áno, presne tak. Žiadne tlačidlo na odhlásenie. Musíte si pustiť reklamné video, v ktorom budete hľadať odhlasovacie heslo. To je zábava, čo?

Nuž veru, zmrdov nie je nikdy dosť.

Nedeľník TOUCHIT hľadajte na našom webe ako inak než v nedeľu. Ak ste predchádzajúce zmeškali, nájdete ich všetky pod rovnomenným kľúčovým slovom.

Značky:

František Urban

František Urban
Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z oblasti najrôznejších technológií a ich vývoja. Nájdete ma takisto pri diagnostike HW a SW problémov.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.