Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) už druhý rok po sebe negeneruje stratu a v roku 2019 opäť dosiahla vyrovnaný hospodársky výsledok, tentokrát vo výške 28-tisíc €.

ZSSK tiež v roku 2019 stúpol počet cestujúcich vo všetkých kategóriách i tržby z cestovného (pozri tabuľku nižšie).

Rastie aj efektivita práce v ZSSK, keď výkon vlakokilometer/zamestnanec stúpol od roku 2016 o 11,34 % a tržby na jeden kilometer stúpli až o 17,70 %.

 „Sme radi, že sme aj tento rok dokázali, že cieľavedomé plánovanie a dosahovanie efektívnych výsledkov je možné aj v štátnej spoločnosti,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Vždy sme si hovorili, že študentom, prijímateľom bezplatnej prepravy, ukážeme krásy cesty vlakom. Neskôr, keď si nájdu prácu, už nám ostanú verní, hoci si za lístok budú musieť zaplatiť. Darí sa nám to a počet platiacich cestujúcich nám spolu s tržbami (cena lístkov sa nemenila od roku 2011) utešene rastie,“ dodáva Hlubocký.

ZSSK v roku 2019 hospodárila so sumou 444 miliónov € (z čoho 291 miliónov € pokryla štátna objednávka na výkony vo verejnom záujme). Najväčším výdavkom v rozpočte ZSSK boli v roku 2019 náklady na mzdy a súvisiace odvody jej 5 832 zamestnancov (123 miliónov €), odpisy hnuteľného a nehnuteľného majetku (109 miliónov €), náklady na nákup trakčnej elektrickej energie a nafty (56 miliónov € – trakčná elektrina je nakupovaná výlučne od ŽSR) a poplatok pre ŽSR za používanie koľají – dopravnú cestu (vyše 50 miliónov €).

„Náklady, najmä personálne, nám strmo stúpajú každým rokom. Za ich zvyšovaním je rast miezd, keď si so stúpajúcou efektivitou musíme na stále konkurenčnejšom trhu zvyšovaním platov udržať tých najlepších ľudí, ale i opatrenia vlády, ktoré priniesli zvýšenie minimálnej mzdy a príplatkov. Preto, nech voľby dopadnú akokoľvek, politici si budú musieť uvedomiť, že ak chceme udržať nastolené tempo modernizácie, nebudeme sa môcť spoliehať iba na eurofondy a udržiavanie statusu quo, pretože by to dlho nevydržalo. Železnice, nielen osobná preprava, dnes potrebujú výrazné investície a impulz od štátu porovnateľný so zavedením bezplatnej prepravy,“ dodáva generálny riaditeľ ZSSK.

Fakty:

  1. Od roku 2014 ZSSK neustále stúpa počet cestujúcich (aj platiacich) a dnes ZSSK zažíva rekordné tržby aj bez zvyšovania cien cestovného.
  2. Rozbehla sa najväčšia modernizačná akcia v dejinách ZSSK.
  3. Po mnohých rokoch ZSSK dosiahla vyrovnané hospodárenie a už negeneruje stratu.
  4. Efektivita sa zlepšila, lebo hoci spoločnosť prepravuje o desiatky miliónov ľudí viac a vypravuje o desiatky tisíc vlakov viac ako v roku 2014, počet zamestnancov nenarástol.
  5. Ekologický prínos nárastu cestujúcich vo vlaku je obrovský a už dnes slovenskému životnému prostrediu šetrí desiatky miliónov ton škodlivých emisií.

„Slovenské osobné vlaky sú dnes využívané a obľúbené ako už dávno nie. Naše spoločné – nespochybniteľne úspešné – úsilie o ich modernizáciu a tiež modernizáciu ich infraštruktúry však musí byť podporené vytvorením všeobecne akceptovanej stratégie dlhodobého rozvoja slovenských železníc. Inak to bude naďalej iba potácanie sa od jedného eurofondového projektu k ďalšiemu, od jednej hádky o ročný rozpočet na prevádzku osobnej železničnej dopravy k druhej,“ uzatvára Hlubocký.

Ako pracuje ZSSK (2014 – 2019)

201420152016201720182019
Hospodársky výsledok (tis. €)-6 379-5 889-5 152-4 045628
Osobokm/zamestnanec428 692517 944539 116631 708649 166686 511
Cestujúci/zamestnanec8 0969 62811 07512 17612 55913 264
Tržby z prepravy (tis. €)89 61570 21869 29980 73384 33089 429
Tržby z prepravy/vlakokilometre2,912,202,202,472,512,59
Celkový počet prepravených cestujúcich47 287 89457 274 91065 605 73272 473 07773 807 85477 356 524
Platiaci cestujúci44 573 55332 657 83338 923 73145 720 76246 514 94747 798 224
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu2 714 34124 617 07726 682 00126 752 31527 292 90729 558 300
Cestujúci vlakmi InterCity647 294314 63424 709705 684791 695817 958
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu1 1471 8082 0362 4722 7023 189
Celkový počet vypravených vlakov516 279524 343529 550526 944544 364555 124
Vlakokilometre30 791 18131 855 98431 477 06632 640 95033 649 14934 503 178
Osobokilometre2 503 987 9023 081 246 8343 193 721 6883 759 923 8483 815 146 5604 003 730 560
Zamestnanci5 8415 9495 9245 9525 8775 832
Priemerná mzda912,58956,25990,501 038,221 117,641 232,74
Medziročný nárast mzdy2,92 %4,79 %3,58 %4,82 %7,65 %10,30 %
Inflácia-0,1 %-0,3 %-0,5 %1,4 %2,5 % 2,9 %

Hospodársky výsledok za rok 2019 vychádza z predbežných neauditovaných výsledkov.

Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 384 mil. eur:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak)  projekt EÚ

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2020 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak)  projekt EÚ

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (6 ks DMJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň  projekt EÚ

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2021 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks)  vlastné zdroje

  • celkový objem: 66,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (23 ks nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz  vlastné zdroje

  • celkový objem: 37,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (24 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks)  vlastné zdroje

  • celkový objem: 3,9 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (35 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Poznámka: aktuálne tiež prebieha súťaž na 52 nových a rekonštruovaných vozňov, ktoré budú v rokoch 2021 – 2023 nasadené na určené regionálne trate Slovenska, predovšetkým v Košickom a Prešovskom samosprávnom kraji. Viac informácií nájdete tu -> https://www.zssk.sk/aktuality/na-vychodnom-slovensku-pribudne-52-modernych-voznov-za-65-mil-eur/.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.