Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila médiám ucelenú elektrickú jednotku „Panter“ (EJ) z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava, ktorá bude od tohto leta nasadená do prevádzky na trate žilinského i trenčianskeho regiónu (napríklad Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš).
EJ radu 660 s maximálnou rýchlosťou 160 km/h má kapacitu 343 miest na sedenie, svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a je tak účelným vozidlom na úrovni 21. storočia. Nízkopodlažná klimatizovaná jednotka s bezbariérovými nástupnými priestormi so širokými nástupnými dverami a s veľkopriestorovým interiérom (v žilinskom i trenčianskom regióne sú na bezbariérový prechod do nového vlaku vhodné všetky železničné stanice a zastávky na modernizovanom koridore) a má multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle. Elektrická jednotka disponuje centrálnym ovládaním dverí (otváranie/zatváranie/blokovanie) a WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk. Súčasťou jednotky je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich. Nechýbajú, samozrejme, zásuvky pre napájanie prenosných zariadení (notebooky a mobily) a wi-fi pripojenie na internet. Príjemný a moderný vzhľad vozidla dopĺňa štýlové LED osvetlenie interiéru.
Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie EJ – trojčlánková s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 ks) a štvorčlánková s dĺžkou 106 metrov a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 ks).
„Tento tender vôbec nebol jednoduchý. Pre čo najväčšiu transparentnosť sme ho museli po našich predchodcoch vypísať nanovo a všetky procesy urýchliť tak, aby nové vozidlá prišli čo najskôr,“ vysvetlil predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. „Podarilo sa a nové vlaky budú predstavovať obrovský skok vpred pokiaľ ide o kvalitu cestovania,“ doplnil.
Svojím objemom takmer 160 miliónov eur (159 999 500,00 eur*) je tender, ktorý prinesie žilinskému a z veľkej časti i trenčianskemu regiónu spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie (134 598 779,38 eur*), 23 752 725,77 eur* je hradených zo štátneho rozpočtu, sumu 1 647 994,85* eur uhradí ZSSK z vlastných zdrojov.
* uvedené sumy sú bez DPH
Nové EJ budú od leta 2020 postupne nasadzované do prevádzky najmä na tratiach:
- Žilina – Trenčín,
- Žilina – Čadca,
- Čadca – Zwardoń,
- Žilina – Liptovský Mikuláš.
„Teraz elektrické jednotky ešte čaká niekoľkomesačný schvaľovací proces na Železničnom skúšobnom okruhu a následne na tratiach manažéra infraštruktúry ŽSR,“ priblížil Filip Hlubocký. „Robíme všetko pre to, aby sme prvých cestujúcich mohli novým vlakom odviezť už pred tohtoročnou letnou sezónou,“ dodal.
„Velice mě těší, že dnes ve Vrútkách představujeme první jednopodlažní elektrickou jednotku pro Slovenské dráhy. S těmito jednotkami se nám daří, dodáváme je i pro České dráhy, Lotyšské dráhy nebo Jihomoravský kraj a od léta budou postupně nasazovány i na Slovensku,“ hovorí predseda predstavenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. „Cestující ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci nebo stylové LED osvětlení interiéru. Soupravy nabídnou také přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou wi-fi, dostatek místa pro přepravu invalidů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující,“ dodáva Brzezina.
Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 384 mil. eur:
25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ
- celkový objem: 160 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2020 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)
21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ
- celkový objem: 77 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (6 ks DMJ je už v prevádzke)
- nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ
- celkový objem: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2021 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) – vlastné zdroje
- celkový objem: 66,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (22 ks nových vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje
- celkový objem: 37,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (24 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje
- celkový objem: 3,9 milióna eur
- dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (35 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
Porovnanie vývoja ZSSK za obdobie 2014 – 2019
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Celkový počet prepravených cestujúcich | 47 287 894 | 57 274 910 | 65 605 732 | 72 473 077 | 73 807 854 | 77 356 524 |
Platiaci cestujúci | 44 573 553 | 32 657 833 | 38 923 731 | 45 720 762 | 46 514 947 | 47 798 224 |
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu | 2 714 341 | 24 617 077 | 26 682 001 | 26 752 315 | 27 292 907 | 29 558 300 |
Cestujúci vlakmi InterCity | 647 294 | 314 634 | 24 709 | 705 684 | 791 695 | 817 958 |
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu | 1 147 | 1 808 | 2 036 | 2 472 | 2 702 | 3 189 |
Bicykle | 83 048 | 105 667 | 132 993 | 149 726 | 164 320 | 178 080 |
Vozidlá (autá, motorky,…) | 16 386 | 15 684 | 17 290 | 19 693 | 20 422 | 20 717 |
Psy | 47 704 | 50 462 | 51 935 | 53 994 | 56 699 | 58 650 |
Celkový počet vypravených vlakov | 516 279 | 524 343 | 529 550 | 526 944 | 544 364 | 555 124 |
Vlakokilometre | 30 791 181 | 31 855 984 | 31 477 066 | 32 640 950 | 33 649 149 | 34 503 178 |
Osobokilometre | 2 503 987 902 | 3 081 246 834 | 3 193 721 688 | 3 759 923 848 | 3 815 146 560 | 4 003 730 560 |
Zamestnanci | 5 841 | 5 949 | 5 924 | 5 952 | 5 877 | 5 832 |
Priemerná mzda | 912,58 | 956,25 | 990,50 | 1 038,22 | 1 117,64 | 1 232,74 |
Medziročný nárast mzdy | 2,92 % | 4,79 % | 3,58 % | 4,82 % | 7,65 % | 10,30 % |
Inflácia | -0,1 % | -0,3 % | -0,5 % | 1,4 % | 2,5 % | 2,9 % |