Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa testovaciu fázu nového responzívneho webu www.zssk.sk. Web prináša niekoľko vylepšení vrátane zrýchlenia načítavania stránok, nový vyhľadávač, zjednodušené menu, prechod na nové technológie, vyššiu bezpečnosť a rovnako aj prechod na doménu zssk.sk z pôvodnej slovakrail.sk. Testovaciu fázu spustila spoločnosť 28. augusta 2019 pre všetkých zamestnancov ZSSK a pre odborníkov z médií.
ZSSK finišuje s prípravou nového webu pre svojich zákazníkov, ktorý okrem základnej funkcionality a responzívneho dizajnu prináša aj niekoľko zásadných vylepšení. „V prvom rade sme web zrýchlili, zjednodušili a zoštíhlili menu, čím sme sprehľadnili orientáciu na webstránke. Analýza štatistík z Google Analytics nám ukázala, čo naši zákazníci naozaj využívajú a aké sú ich požiadavky voči webu. Detailné informácie o správaní sa našich klientov na webe ZSSK nám tak umožnilo pochopiť, ktoré informácie sú pre nich zbytočné, čomu nerozumejú alebo kde sa jednoducho strácajú v obsahu. Tieto nedostatky nový web ZSSK odstraňuje a taktiež môžeme v budúcnosti na tomto základe neustále zlepšovať náš obsah a komunikáciu. Naším cieľom bolo, aby zákazník maximálne na 3 kliky získal informáciu, ktorá ho zaujíma,“ prezradil Radoslav Štefánek, člen predstavenstva a riaditeľ úseku služieb ZSSK.
Nová webová stránka ZSSK má vylepšenú optimalizáciu vyhľadávania zmenou URL adries a vďaka presnejšej metrike došlo aj k zlepšeniu spolupráce s externými spoločnosťami pri vyhľadávaní. „Nová webstránka ZSSK je viac orientovaná na zákazníka a jeho potreby. Na začiatku sme prisľúbili, že nový web prinesie zobrazenie aktuálnej polohy vlaku, prehľad meškania vlakov či automatický export otváracích hodín. Všetko toto už funguje a zákazníci si budú môcť podľa čísla vlaku zistiť jeho aktuálnu polohu i prípadné meškanie,” uviedol Milan Hric, riaditeľ sekcie digitalizácie a rozvoja systémov ZSSK.
Prečo doteraz niektoré implementácie nebolo možné uskutočniť, vysvetlil Milan Hric. „Oneskorenia niektorých súčastí nového webu sú, žiaľ, zapríčinené z našej strany. V prípade prepojenia so systémom SAP je zdržanie spôsobené hlavne z dôvodu prechodu na novú platformu SAP HANA a SAP S/4HANA, a tým pádom finalizácia prepojenia bude možná až po úspešnej implementácii. Rovnako zatiaľ nie sú automatizované výluky vlakov, pretože sú závislé na úpravách v prevádzkových informačných systémoch a zabezpečenia procesov pre aktualizáciu obsahu s technickým napojením na integračnú platformu a následne prepojenie s webom. Všetky tieto aktivity už prebiehajú a je predpoklad reálnej implementácie v januári 2020.
ZSSK zjednodušila aj prístup k predajnému systému iKVC a zákazníckemu kontu. Po uvedení webu do ostrej prevádzky sa cestujúci rýchlo dostanú do predajného systému cestovných lístkov prostredníctvom URL predaj.zssk.sk a do svojho konta cez stránku konto.zssk.sk. „Na novom webe bude rovnako možné aj získanie potvrdenia o meškaní vlaku, a to bez toho, aby cestujúci museli čakať pri pokladni,” povedal M. Hric a dodal, že táto funkcionalita by mala byť spustená do konca marca 2020.
Celková cena za kompletne nový webový portál a jeho súčasti je 94 700 eur. „V spolupráci s dodávateľom, ktorým je spoločnosť Trionyx, sme našli zhodu v riešení rýchlejšej dátovej komunikácie a dohodli sme sa na umiestnení serverovej infraštruktúry do ZSSK. V rámci prípravy webu sme urobili niekoľko detailných štúdií a na ich základe sme boli schopní niektoré procesy a informačné toky zjednodušiť, vďaka čomu nebolo nevyhnutné robiť rozsiahle programátorské zásahy. Analýza zároveň ukázala úsporu financií využitím infraštruktúry ZSSK, čo prispelo aj k zjednodušeniu prepojenia systémov, prevádzky a zvýšeniu bezpečnosti komunikácie medzi systémami.” doplnil Hric.