Kolobežky sú dnes veľmi populárnou formou na riešenie tzv. mikromobility – dopravy na kratšiu vzdialenosť hlavne v mestách. Aj v slovenských mestách sa rozmohli zdieľané kolobežky, kde možno až tak na jej stav až tak nehľadíte. Pri vlastnej alebo zdieľanej kolobežke je však dobré poznať pravidlá bezpečnej jazdy.

Na kolobežke lepšie ako autom

Cesta do práve autom je vo väčších mestách ako za trest a je to aj poriadne neekologické. Hromadná doprava je riešením, ale treba na ňu čakať a niekedy nefunguje. Aj preto sa aj u nás stali populárnymi elektrické kolobežky. Viac kolobežiek na cestách však znamená aj potrebu vyššej obozretnosti. Nie je celkom jednoduché prejsť na kolobežke veľkú križovatku ako je v Bratislave napr. Račianske mýto. Maximálna rýchlosť na kolobežke je 25 km/h to môže znamenať, že časť trate v takto veľkých križovatkách môžete už prejsť na červenú hoci ste do nej vchádzali na zelenú. Zosumarizujme si niekoľko najdôležitejších faktov o bezpečnej jazde na e-kolobežkách.

Toto dodržiavajte

1.       Zákon o cestnej premávke č 8/2009, ktorý bol pred rokom novelizovaný už lepšie pozná pojmem elektrická kolobežka alebo tiež kolobežka s elektrickým pohonom. Ich používatelia sú tu už nazývaní vodičmi. Platí pre nich väčšina pravidiel tak ako pre cyklistov. Na elektrickej kolobežke by ste tak mali primárne po ceste (viď. ďalej).

2.       Na e-kolobežke sa s výnimkou cyklochodníkov, poľných a lesných ciest a obytnej zóny môžu voziť len osoby nad 15 rokov. Kolobežku môže využívať vždy len jedna osoba a toto pravidlo sa hlavne priu zdieľaných kolobežkách často porušuje.

3.       Okrem spomínaných ciest a cyklochodníkov sa na elektrickej kolobežke smie jazdiť aj po pravej strane chodníkov. Ale tak, aby ste neohrozili ani neobmedzili chodcov – maximálnou rýchlosťou do 5 km/h. Toto sa tiež veľmi často porušuje a technicky je aj dosť náročné jazdiť elektrickou kolobežkou takto nízkou rýchlosťou. Pravda je, že zdieľané kolobežky rozoznávajú, že ste v strede mesta a sami znížia maximálnu rýchlosť. Pri vlastných kolobežkách to však neplatí.

4.       Na e-kolobežke sa smie jazdiť aj po pravej krajnici ciest. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby na športovom vybavení (kam kolobežky patria), musí sa táto cestička použiť. A je pravda, že chodníkov pre bicykle na Slovensku pribúda, ale veľmi pomaly.

5.       Po krajnici cesty sa smie na kolobežke jazdiť vždy len v rade za sebou, nikdy nie vedľa seba.

6.       Pri jazde na e-kolobežke nie je zákonom vyžadované nosenie prilby a ani reflexnej vesty. Odporúčame to však urobiť.

7.       Za zníženej viditeľnosti ako je šero, hmla či dážď je potrebné mať osvetlenie kolobežky a tiež reflexné prvky. Rovnako ako u cyklistov to znamená biele svetlo vpredu a odrazové svetlo vzadu. Zdieľané kolobežky sú takto vybavené.

8.       Pri jazde na e-kolobežke je povolených do 0,5 promile alkoholu v krvi – ale to platí len pri jazde v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov. Odporúčame však jazdiť bez vplyvu alkoholu.

9.       Počas jazdy sa musíte vždy držať oboch riadidiel s výnimkou ukazovania zmeny smeru jazdy. Je tiež zakázané pri jazde na kolobežke viesť zviera alebo prevážať náklad.

10.   Pri jazde kolobežkou sledujte situáciu v cestnej premávke a dávajte pozor na ostatných účastníkov ako sú chodci a automobily. Tieto pravidlá platia pre elektrické kolobežky s maximálnou rýchlosťou do 25 km/h. Tie rýchlejšie už sú zo zákona považované za motorové vozidlá a platia pre ne podobné pravidlá ako pre motorky.

Vyberte si tú správnu kolobežku

“Pre bezpečnú jazdu je vhodné vyberať si kolobežky od renomovaných značiek a pravidelne sa starať o ich údržbu,” hovorí Lýdia Žáčková z firmy Xiaomi Slovensko. Okrem povinných prvkov odporúča zvoliť si model, ktorý disponuje aj aktívnym brzdovým svetlom a bočnými reflexnými prvkami. Takto je vodič kolobežky omnoho lepšie pozorovateľný zo všetkých strán. Bezpečnosť zvyšujú aj kvalitné kotúčové brzdy.

Dôležité je tiež vybrať si kolobežku so správnou veľkosťou, nosnosťou a typom kolies. Väčšina e-kolobežiek na našom trhu sa predáva s 8 až 10-palcovými vzduchom plnenými pneumatikami. Je to kompromis medzi presnou ovládateľnosťou a dostatočnými komfortom na nie vždy rovných vozovkách. A tých je na Slovensku stále dosť.

Zdroje: vlastné, Xiaomi

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.