Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V roku 2021 zažije v Mercedese svoju premiéru štvrtá generácia hybridného pohonu v Triede S. S výkonom elektromotora na úrovni 110 kW/150 k a čisto elektrickým dojazdom približne 100 kilometrov (podľa WLTP) bude jazdiť táto Trieda S bez použitia spaľovacieho motora.

Elektrický dojazd sa v porovnaní s predchodcom viac ako zdvojnásobí. Základom hybridného pohonu je radový šesťvalcový motor M 256 s výkonom 270 kW/367. Podstatný je ale vysokovoltový elektrický systém. Maximálny krútiaci moment elektromotora na úrovni 440 Nm je k dispozícii od prvej otáčky motora a zabezpečuje rýchly rozjazd a dynamický spôsob jazdenia. Plný elektrický výkon je k dispozícii až do rýchlosti 140 km/h a následne je plynulo elektronicky obmedzený.

Tento hybridný systém štvrtej generácie možno modulárne kombinovať s rôznymi vozidlami a spaľovacími motormi.

V Triede S sa po prvýkrát použil ako základ hybridného pohonu dobíjateľného zo siete benzínový motor M 256 z modulárnej rodiny FAME (Family of Modular Engines). Šesťvalcový motor – kombinovaný s integrovaným štartovacím generátorom ISG – sa v Triede S používa aj v modeloch S 450 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva NEDC [1] 8,4 – 7,8 l/100 km, kombinované emisie CO2 NEDC 191 – 178 g/km, kombinovaná spotreba paliva WLTP [2] 9,5 – 7,8 l/100 km, kombinované emisie CO2 WLTP 215 – 178 g/km) a S 500 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva NEDC [1] 8,4 – 7,8 l/100 km, kombinované emisie CO2 NEDC 192 – 179 g/km, kombinovaná spotreba paliva WLTP [2] 9,5 – 8,0 l/100 km, kombinované emisie CO2 WLTP [2] 216 – 181 g/km).

Vysokovoltový (HV) akumulátor vyvinula spoločnosť Mercedes-Benz AG. Patrí do rodiny akumulátorov štvrtej generácie a predstavuje konzekventný ďalší vývoj predchádzajúcej generácie. Skladá sa zo 108 článkov. Celková kapacita akumulátora je 28,6 kWh. Tá vedie k výraznému zvýšeniu dojazdu na úrovni približne 100 kilometrov. Z dôvodu vysokej výkonovej hustoty disponuje vysokonapäťový akumulátor vnútorným chladením. Prevádzkovú teplotu tak možno regulovať prostredníctvom teplotného manažmentu nezávisle od klimatizovania interiéru. Okrem dlhodobej prevádzky v horúcich a studených krajinách sa tým umožňuje aj rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom. Dokonca aj prázdny akumulátor možno s voliteľnou jednosmernou nabíjačkou s výkonom 60 kW úplne nabiť približne za 30 minút. Na nabíjanie prostredníctvom domácej siete so striedavým prúdom je sériovo na palube nabíjačka s výkonom 3,7 kW, na želanie sa dodáva nabíjačka s výkonom 11 kW určená na trojfázové nabíjanie na nabíjacej skrinke.

Usporiadanie akumulátora vo vozidle prináša v porovnaní s predchodcom výhody do každodenného jazdenia: v batožinovom priestore sa už nenachádza žiaden schodík a po novom je v batožinovom priestore k dispozícii prepájací otvor na zväčšenie odkladacieho priestoru. K väčšiemu batožinovému priestoru prispieva aj zadná náprava, ktorá je v porovnaní s ostatnými modelmi Triedy S umiestnená o 27 milimetrov nižšie. Mimoriadne plochá nádrž (obsah: 67 litrov) pod zadnými sedadlami zabezpečuje vysoký komfort nastaviteľných zadných sedadiel.

Elektrickejší ako kedykoľvek predtým: s dojazdom väčším ako 100 kilometrov jazdíte počas bežného dňa väčšinou elektricky

Celkovo je pocit z jazdy výrazne elektrickejší. Vzhľadom na elektrický dojazd, ktorý narástol na približne 100 kilometrov, môžu vodiči prejsť každodenné trasy prevažne čisto elektricky. Vďaka rekuperácii sa pri spomaľovaní alebo jazde z kopca získava z kinetickej energie elektrická energia. V spojení s hydraulickými brzdami sa zlepšila aj rekuperácia. Jej výkon je až 120 kW. Inteligentná prevádzková stratégia na báze trasy sa snaží predvídať, kedy a na ktorých trasách je použitie elektrického jazdného režimu najzmysluplnejšie. Okrem iného berie do úvahy aj kartografické dáta, topografiu, predpisy upravujúce rýchlosť jazdy a dopravnú situáciu na celej naplánovanej trase. Ak chce vodič sám ovplyvňovať rekuperačný výkon, môže ho meniť vo všetkých jazdných programoch okrem programu ŠPORT prostredníctvom radiacich páčok za volantom v troch rôznych stupňoch. V programe D zažije vodič napríklad tzv. One Pedal Feeling: keď zloží nohu z plynového pedálu, vozidlo začne spomaľovať čisto elektricky natoľko intenzívne, že často si vystačí úplne bez hydraulickej nožnej brzdy.

Prevádzková stratégia komunikuje so snímačmi asistenčných systémov a vodiča tak efektívne podporuje v mnohých jazdných situáciách. Na dlhších trasách sa tak pri jazde v mestských oblastiach uprednostňuje jazda na elektrinu. Na základe predošlých skúseností sa počet jazdných programov znížil.

Keďže táto Trieda S disponuje elektrickým kúrením, ako aj elektrickým kompresorom na chladivo, ďalšou výhodou technológie dobíjania zo siete je možnosť predklimatizovania vnútorného priestoru vozidla, či už v lete alebo v zime. Elektromotor poskytuje spaľovaciemu motoru pri príslušnej požiadavke na výkon ďalšie zvýšenie výkonu, vďaka čomu sa Trieda S s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete vyrovná modelu so špičkovou motorizáciou. Charakteristickou vlastnosťou tejto verzie je maximálny systémový krútiaci moment na úrovni 750 Nm.

Trieda S s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete bude k dispozícii v rôznych výkonnostných stupňoch a rázvoroch, s náhonom na zadné kolesá alebo ako 4MATIC, ako vozidlo s ľavostranným a pravostranným riadením.

Prehľad údajov

Trieda S (hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete)
ValcePočet/zoradenie6/R
Zdvihový objemcm32 999
Menovitý výkon zážihového motorakW/k pri 1/min270/367 pri 5 500 – 6 100
Menovitý krútiaci moment zážihového motoraNm pri 1/min500 pri 1 600 – 4 500
Menovitý výkon elektromotorakW/k110/150
Menovitý krútiaci moment elektromotoraNm440
Systémový výkonkW/k375/510
Systémový krútiaci momentNm750
Maximálna rýchlosť [4]km/h250
Maximálna rýchlosť s elektrickým pohonomkm/hcez 140
Spotreba kombinovaná, vážená (NEDC) [5]l/100 km1,6-1,3
Spotreba kombinovaná, vážená (WLTP) [6]l/100 km1,3-0,8
Kombinované emisie CO2, vážené (NEDC) [5]g/km37 -29
Kombinované emisie CO2, vážené (WLTP) [6]g/km30-18
Kapacita vysokonapäťového akumulátora/z toho využiteľná kapacitakWh28,6/21,5
Spotreba elektriny kombinovaná, vážená (NEDC) [5]kWh/100 km26,7-24,7
Spotreba elektriny kombinovaná, vážená (WLTP) [6]kWh/100 km29,5-24,5
Dojazd pri jazde na elektrický pohon NEDC [5]km100-115
Dojazd pri jazde na elektrický pohon WLTP [6]km81-103

Pôvod hybridného systému: Trieda S jazdí už viac ako desať rokov aj elektricky

S 20 000 zákazníkmi na celom svete bola prvá Trieda S 400 HYBRID konštrukčného radu 221 dostupná od roku 2009 v sériovej výrobe nielen technickým úspechom. V cykle NEDC (kombinovane) si vystačila s iba 6,3 litrami paliva na 100 kilometrov. Množstvo vyprodukovaných emisií CO2 na úrovni 147 gramov na kilometer bolo najlepšou hodnotou v tomto segmente vozidiel. Tieto príkladné hodnoty sú spojené so suverénnym výkonovým potenciálom: benzínový motor dosahuje výkon 225 kW/306 k – ku ktorým sa ešte pridáva elektrických 20 kW/27 k elektromotora. Spaľovací motor dosahuje krútiaci moment 370 Nm a elektromotor ďalších 250 Nm. Pri modeli S 300 BlueTEC HYBRID skombinovala značka Mercedes-Benz v roku 2013 2,2-litrový štvorvalcový dieselový motor s výkonom 150 kW/204 k s výkonným hybridným modulom s výkonom 20 kW/27 k. Maximálny krútiaci moment spaľovacieho motora na úrovni 500 Nm sa spája s maximálnym krútiacim momentom elektromotora 250 Nm.

Ďalší míľnik predstavuje v roku 2014 model S 500 PLUG-IN HYBRID, ktorý bol neskôr premenovaný na S 500 e. Ponúka systémový výkon 325 kW a krútiaci moment 650 Nm, z 0 na 100 km/h zrýchľuje za 5,2 sekundy a čisto elektricky dokáže prejsť 33 km. Certifikovaná spotreba má hodnotu 2,8 litra/100 km, čo zodpovedá emisiám s hodnotou 65 g CO2/km. Kľúčovými prvkami tohto pôsobivého výkonu sú motor V6 biturbo a inteligentný hybridný pohon. Jeho nový vysokovoltový lítium-iónový akumulátor s kapacitou energie na úrovni 8,7 kWh možno externe nabíjať prostredníctvom nabíjacej zásuvky nachádzajúcej sa vpravo na zadnom nárazníku.

V roku 2019 nasledovala s modernizáciou modelu konštrukčného radu 222 ďalšia generácia pohonu dobíjateľného zo siete s elektrickým dojazdom na úrovni 50 km a elektrickým jazdným výkonom 90 kW. Napriek zväčšenému dojazdu narástol objem batožinového priestoru o 15 litrov, pričom výkon nabíjania sa zvýšil z 3,7 kW na 7,2 kW.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.