Ďalšiu prémiovku sme odparkovali do redakčnej garáže, v ktorej sa nachádza už nejeden Plug-in-Hybrid. Nie však od Mercedesu a o to viac sme sa na tento test tešili
Keď sa povie prémiovka, určite vás nenapadne, so všetkou úctou, Dácia. Je iba niekoľko automobiliek, ktoré majú všetky vozidlá prémiové, pričom až tak nezáleží na triede, výbave alebo motorizácii. Samozrejme, ide o tú značku (za ktorú si patrične priplatíte) a Mercedes je pojem sám o sebe.
https://www.youtube.com/watch?v=J1MMVCSFxu4
A tak sme si v jeden krásny pondelok prevzali bieleho medveďa s označením Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic Plug-in-Hybrid. Nové značenie tejto automobilky sa nám páči, nakoľko je logické. GLC vychádza z triedy C, ktorá patrí medzi vyššiu strednú triedu. GLC nie je so svojimi rozmermi 4656 x 1639 x 1890mm (d/v/š) a rázvorom 2873 mm žiaden obor, ale elegantné mestské SUV. Strednú triedu cítiť aj v interiéri, najmä na zadných sedadlách, kde budú mať vyšší a objemnejší pasažieri pocit stiesnenosti. Naopak, pre šoféra a spolujazdca je miesta dostatok. Z nášho pohľadu, čo sa priestoru týka, je to ideálne auto pre 4 člennú rodinu s dvomi menšími deťmi alebo pre mladých a náročnejších jedincov.
Testovaný automobil bol takmer v základnej výbave s niekoľkými príplatkovými prvkami. Niektoré skutočnosti nás skrz cenu zarazili, ale i tak musíme uznať, že čo tento mercedes mal, to fungovalo na jednotku. Cena testovaného vozidla bola približne 66 000 eur, čo nie je málo, ale je to daň za to, že máte v rukách Plug-in-Hybrid. Základná cena sa pohybuje od 53 000 eur. Samozrejme, treba odpočítať štátnu dotáciu (okolo 3000 eur), nejaký bonus ponúka aj predajca, pričom dostanete sa na určite zaujímavejšiu a prijateľnejšiu cenu.
Motor a prevodovka
O výkon sme núdzu nemali, to nám môžete veriť. Motorizácia s označením 350e každému veľkolepo oznamuje, že ide o Plug-in-Hybrid, teda kombináciu benzínového a elektrického motora. Hovoria o tom aj viaceré detaily v interiéry a exteriéry vozidla, a tiež veľké brzdové strmene vo výraznej modrej farbe.
Pod prednou kapotou sa nachádza preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 155 kW (211 k) a krútiacim momentom 350 nm. Elektromotor je umiestnený hneď za spaľovacím motorom a je súčasťou hybridnej prevodovky. Jeho výkon dosahuje 85 kW (116 k) s krútiacim momentom 340 Nm. Kombinovaný výkon sústavy je 235 kW (320 k) s krútiacim momentom 560 Nm.
Tento výkon je poznať, stačí zošliapnuť plynový pedál na podlahu (tzv. kickdown) a automobil s hmotnosťou 2025 Kg veľmi elegantne vystrelí. GLCéčko zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy (výrobcom udávaná hodnota). Páčila sa nám pružnosť tejto motorizácie, ktorú poznať najmä pri predbiehaní na okresných cestách. K pružnosti treba pripočítať aj výbornú agilitu riadenia a podvozku, čo je vhodná kombinácia do serpentín.
Nezabúdame ani na prevodovku, bez ktorej to nepôjde. 350e sa dodáva s automatickou prevodovkou 7G-TRONIC PLUS, ktorá pracuje ukážkovo, ale pár krát sme postrehli mierne zaváhania a neuvážené preradenie s výrazným trhnutím. Výraznejšie trhnutie sa občas objavilo aj pri aktivácii spaľovacieho motora. V 90% však fungovalo všetko na výbornú. Až neuveriteľne návykové je umiestnenie voliča automatickej prevodovky, ktorý sa nachádza pod obručou volantu z pravej strany. Pri držaní volantu je na dosah prstov a toto by sme si priali v každom aute.
Spotreba
To je kapitola sama o sebe, ak budete jazdiť dravo (režim Sport / Sport+), nízku spotrebu nečakajte. Vytáčanie a častá aktivácia benzínového motora si svoju daň vyberie veľmi rýchlo. V našom prípade bola spotreba pri športovejšej jazde okolo 9,5 l/100km. Ak sme sa snažili šetriť a využívať potenciál elektromotora čo najviac (režim Hybrid a E-Mode), dostali sme sa na úroveň 6,5 l/100 km. Kombinovaná spotreba bola najčastejšie okolo 8 litrov (20% mesto, 50% okresné cesty, 30% diaľnice), čo nie je na pomery tohoto vozidla veľa.
Výrobca udáva priemernú spotrebu od 2,5 do 2,7 l/100km, ku ktorej sme sa ani nepriblížili a tento údaj je pravdepodobne z laboratórnych podmienok. Každopádne, ak by sme sa maximálne snažili a kontrolovali každé zošliapnutie akcelerátora, tak by sme sa mohli dostať na úroveň 5 litrov. Myslíme si však, že keď si kúpite takto výkonné auto v hodnote 66 000 eur, tak vám bude jedno či „žerie“ 5 alebo 8 litrov benzínu. Pravdou ale je, že ak by ste jazdili krátke a pokojné trasy v meste výhradne na elektromotor, tak sa môžete dostať aj na výrobcom udávanú, resp. nulovú spotrebu benzínu.
Elektromotor, nabíjanie a režimy jazdy
Výkon elektromotora (viď vyššie) je aj napriek väčšej karosérii dostatočný, pričom čisto na elektrinu dokáže ísť GLCéčko až do rýchlosti 135 km/h. Synchrónny elektromotor dopuje 8,7 kWh batéria uložená nad zadnou nápravou. Batéria má síce dostatočnú kapacitu, ale váhu a veľkosť vozidla neoklame. Na čisto elektrický pohon sme prešli v priemere okolo 15 km, pričom max. sme dosiahli vzdialenosť 20 km.
Batériu je možné nabíjať z domácej 230V elektrickej siete (10% – 100% = 4 hodiny nabíjania) alebo na rôznych kompatibilných rýchlo nabíjačkách (10% – 100% = 2 hodiny nabíjania). Samotné nabíjanie je jednoduché. Konektor na pripojenie nabíjačky sa nachádza v pravej časti zadného nárazníka a 2 druhy káblov nájdete v batožinovom priestore. Batériu je možné dobíjať aj počas jazdy, keďže auto pri brzdení a plachtení rekuperuje. Prijali by sme možnosť nastavenia sily rekuperácie, ktorá by mohla byť silnejšia, čím by sa efektívnejšie dobíjala batéria, šetrili brzdy a auto by bolo takmer „jednopedálové“.
O tom, ako efektívne jazdíte vás informuje palubný počítač, a tiež zaujímavý graf s nákresom vozidla, kde v reálnom čase vidíte, z ktorého motora a kam smeruje tok energie. Teda, či idete na elektromotor, spaľovací motor, ich kombináciu alebo či rekuperujete. Vo výbave je aj Asistent ECO, ktorý pomáha udržiavať efektívny spôsob jazdy prostredníctvom plynového pedála s haptickou funkciou. Keď je to potrebné, pedál vám dá pocítiť, že ho môžete viac povoliť.
Vozidlo ponúka aj 4 jazdné režimy, ktoré vám umožnia jazdiť podľa predstáv. HYBRID je režim, v ktorom elektronika (inteligent drive) určuje, ktorý motor sa má kedy aktivovať, pričom sa snaží udržať vždy čo najnižšiu spotrebu. Rozbeh, ako aj kľudnú jazdu zabezpečuje elektromotor a pri akcelerácii sa zapája spaľovací motor. V režime E-MODE jazdíte výhradne na elektrický pohon, a to až do rýchlosti 135km/h. Ak prudšie akcelerujete, automaticky sa aktivuje režim hybrid a zapojí sa aj spaľovací motor. Režim E-SAVE udržuje kapacitu batérie na „horšie časy“ a permanentne využíva spaľovací motor. Posledný režim, CHARGE, má podstatný vplyv na zvýšenie spotreby, nakoľko spaľovací motor automaticky zvyšuje otáčky motora, aby dobíjal akumulátor. To je vhodné vtedy, ak máte slabú batériu, v blízkosti žiadnu nabíjačku a chcete využívať plný výkonnostný potenciál sústavy.
Vzduchový podvozok, pohon všetkých štyroch kolies 4Matic a DYNAMIC SELECT
Vzduchové ovládanie pohybu karosérie je famózne. Podvozok sa vie výborne prispôsobiť aktuálnym podmienkam, záťaži a zvoleným režimom v ponuke Dynamic Select. Ak si to situácia vyžaduje, tak je možné zvýšiť svetlú výšku vozidla jedným tlačidlom a prejsť aj náročnejší terén, čo sme si v praxi vyskúšali. Aj keď nie je v ponuke režim Off-Road, podvozok a pohon všetkých kolies to hravo zvládli. Tlmiče na prednej a zadnej náprave sa plynule nastavujú, čo je poznať na agilite vozidla pri športovej jazde, ale aj v mestskej premávke. Dodajme, že znížiť je možné aj samostatnú zadnú časť vozidla o 40 mm, čím bude manipulácia s predmetmi v kufri jednoduchšia. Tlačidlo zníženia je v batožinovom priestore.
4Matic je dobre známy pohon všetkých štyroch kolies, ktorý odvádza skvelú prácu, pričom v rôznych podmienkach zabezpečuje optimálnu trakciu. Ide o permanentný pohon všetkých kolies a hnací moment je prerozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 45:55.
Charakteristiku a správanie vozidla (motor, podvozok, riadenie) je možné zmeniť v ponuke DYNAMIC SELECT, ktorá obsahuje 5 režimov. 4 sú predvolené a jeden individuálny, v ktorom si prispôsobíte správanie vozidla podľa vlastných preferencií.
Režim Comfort ja zameraný na pohodlnú a príjemnú jazdu, pričom podvozok nádherne filtruje všetky, aj väčšie nerovnosti. Režim Eco je na tom podobne, akurát viac stráži spotrebu, čomu prispôsobuje aj správanie vozidla. Napokon sú tu režimy Sport a Sport+ (naše obľúbené), ktoré zmenia túto krásku na beštiu so športovým podvozkom a tuhým riadením. V režime Sport+ okamžite pocítite aj ten najjemnejší kontakt s plynovým pedálom. V oboch režimoch sa využíva, ak je to možné, výkon kompletnej sústavy.
Asistenčné systémy a doplnková výbava
Systémov, ktoré sa starajú o vašu bezpečnosť a pohodlie je tu niekoľko, ale mercedes vie ponúknuť ešte omnoho viac. Páčil sa nám adaptívny tempomat DISTRONIC PLUS, ktorého radar je zakomponovaný do znaku trojcípej hviezdy v prednej maske. Aktivácia, nastavenie a funkčnosť je bezproblémová, ale ak by to bolo spojené so systémom sledovania jazdných pruhov, páčilo by sa nám to ešte viac (ten v tejto výbave chýbal). Distronic plus dokáže automaticky brzdiť, zrýchľovať a aj samostatne zastaviť vozidlo.
Dobrým doplnkom je ASISTENT PREVENCIE KOLÍZIÍ PLUS, ktorý neustále sleduje dianie pred vami, pričom ak sa blížite k autu alebo prekážke, tak aktivuje čiastočné brzdenie. Auto nezastaví úplne, ale dostatočne pribrzdí, aby bol prípadný náraz v nepozornosti miernejší. Tento systém je výborný aj z pohľadu rekuperácie. Samozrejmosťou je asistent sledovania mŕtveho uhla s radarovou senzorikou. Ak je v mŕtvom uhle rozpoznané vozidlo, rozsvieti sa vo vonkajšom zrkadle červený trojuholník. Systém je aktívny pri rýchlosti od 30 do 250 km/h.
Pri stropnom svetle sa nachádzajú dve označené tlačidlá, ktoré vám môžu v prípade núdze pomôcť. Jedno slúži na komunikáciu s nonstop linkou spoločnosti mercedes, kde vám poradia, čo robiť, ak máte problém s vozidlom, zavolajú asistenčnú službu a pod. V aute je zabudovaná SIM karta, čiže je táto služba nezávislá na vašom telefóne. Druhé tlačidlo, SOS, vám po zatlačení privolá záchranné zložky – automaticky kontaktuje linku 112. Napokon, ak náhodou dôjde k nehode, vozidlo automaticky vypne motor, odomkne centrálne zamykanie, a tiež sa aktivuje výstražné smerové svetlo a núdzové osvetlenie interiéru. Systém núdzového volania je v sériovej výbave.
GLCéčko má v exteriéry množstvo senzorov a 4 kamery, ktoré sledujú okolie automobilu. Pri parkovaní alebo pomalej jazde máte k dispozícii 360° pohľad okolo auta. Pohľad si však môžete meniť presne podľa predstáv. Na displeji tak vidíte, čo je pred vami, za vami, ale aj po bokoch auta. Nechýbajú ani virtuálne vodiace čiary, ktoré reagujú na natočenie volantu, podľa čoho viete, kam auto smeruje.
Ako by to bolo, keby mercedes neparkoval samostatne. Systém PARKTRONIC nás milo prekvapil jeho intuitívnym ovládaním. Pri pomalej jazde stačí zapnúť smerovku na tú stranu, kde chcete zaparkovať a systém automaticky hľadá priečne a pozdĺžne parkovacie miesta. Ak nájde voľné miesto, potvrdíte automatické parkovanie a auto zaparkuje, stačí regulovať plyn, brzdu a meniť smer jazdy. To isté platí aj pri vyparkovaní. Jednoduché!
Inteligentné LED svetlá s adaptívnym asistentom diaľkového svetla plus nás očarili najviac. Ich svietivosť je vynikajúca a prispôsobenie aktuálnej premávke intuitívne. Tieto svetlá doslova tancujú a z noci urobia deň. Adaptívny asistent umožňuje jazdu s nepretržite aktivovaným diaľkovým svetlom. K dispozícii je vždy maximálny výkon, pričom iných účastníkov cestnej premávky neoslepujete a funguje to maximálne presne. Funkcia je aktívna na cestách bez pouličného osvetlenia od rýchlosti 30 km/h.
Výbava a interiér
Výbava testovaného vozidla bola základná, ale materiálové vyhotovenie a spracovanie interiéru elegantné. Najviac nám chýbala navigácia, dotykový displej, multimédiá (Apple Car Play / Android Auto), ovládací touchpad a asistent držania vozidla v jazdných pruhoch. K výbave, akú by sme si predstavovali to malo ďaleko, ale i tak malo to auto svoje čaro. Žeby to bolo tou veľkou hviezdou v prednej maske? Nie! Je to tým, že všetko fungovalo bezproblémovo.
Interiér má elegantné obloženie, ktoré je imitáciou čierneho jaseňa. Palubná doska je obšívaná kožou, čo nám celkom neladilo s látkovými sedadlami. Tie sú elektricky ovládané a celkom pohodlné. Ani po dlhšej ceste sme nemali výrazný pocit únavy. Máme radi autá, ktoré majú vysoký a masívny stredový tunel s lakťovou opierkou, čo GLCéčku nechýba, pričom sú poruke aj všetky ovládacie prvky multimédií a nastavení vozidla.
Priestrannosť interiéru prislúcha strednej triede a dostatok je aj odkladacích priestorov. Zadné sedadlá sa dajú (tlačidlom z kufra) automaticky zložiť, čím sa výrazne zvýši objem batožinového priestoru. Ten má v základe objem 395 litrov a po sklopení sedadiel to je 1445 litrov. Dvojité dno skrz uloženia batérií nad nápravou chýba, je tu iba malý priestor na nabíjacie príslušenstvo. Dvere batožinového priestoru sú elektricky ovládané, pričom ich viete otvoriť/zatvoriť tlačidlom, kľúčom alebo podkopnutím nohou. Samozrejmosťou je bezkľúčové štartovanie, ale aj otváranie/zatváranie vozidla. Po otvorení vozidla sa rozsvieti denné svietenie na modro, čím vás auto privíta.
Multimédiá
Multimediálna výbava Audio 20 USB je síce základom, ale posádke predsa niečo ponúkne. V palubnej doske je napevno osadený 7-palcový nedotykový displej so slušným rozlíšením, ktorý je stredobodom pozornosti. Multimediálny systém ponúka Bluetooth prepojenie so smartfónom v klasickom režime telefón (kontakty, správy hovory a pod.) alebo si môžete pomocou smartfónu prehrávať hudbu cez audio systém. Taktiež je možné pomocou Bluetooth alebo káblového pripojenia zdieľať internet do vozidla a využiť niekoľko predinštalovaných aplikácií (počasie, TuneIN rádio, POI body a pod.) alebo internetový prehliadač (iba ak je auto nehybné).