Chystáte sa kúpiť notebook alebo už ten svoj máte. Kým všetko funguje, nie je dôvod na obavy. Avšak, na záručné možnosti opravy je treba myslieť trošku skôr. Ideálne hneď pri kúpe alebo do 30 dní odo dňa kúpy. Niekedy máte možnosť dokúpiť si ďalšiu záruku a servis. Získate tak viac ako dva štandardné roky poskytované (fyzickým osobám) zo zákona.
Otázku, či kúpiť rozšírenú záruku alebo nie (ak nie je súčasťou notebooku), budete musieť zvážiť sami. Je na vás, čo presne potrebujete a ako veľmi sa na daný stroj spoliehate. Predovšetkým záruka, že príde technik na druhý pracovný deň po ohlásení servisného zásahu a opraví chybu u vás doma, je zaujímavá. Ale aj najdrahšia. V prípade, že je počítač váš pracovný nástroj, a to pre mnohých aj je, toto riešenie príde veľmi vhod.
Záruka alebo poistenie?
Ďalšou otázkou je, či vybrať nadštandardnú záruku alebo poistenie? Poistenie kúpite priamo pri nákupe zariadenia či už v kamennom obchode alebo e-shope. Vzťahuje sa napríklad na poškodenie a krádež. Toto nebude vec, na ktorej budete chcieť zarábať alebo inak získať. Poisťovňa sa bude viac pýtať a zisťovať. Príliš nepočítajte s tým, že naschvál buchnete po notebooku kladivom a vyreklamujete si nový v rámci záruky „náhodné poškodenie“. Mnohí poistenie chvália, niektorí ho odcudzujú. Názor na tento problém si budete musieť spraviť sami. Najmä treba počítať s nejakou spoluúčasťou. Najčastejšie s 10 % zo sumy, ktorú budete od poisťovne žiadať. My sme sa pýtali v servisnom stredisku FixServis, ktorý tvrdí, že sa poistenie oplatí. V tomto stredisku sa totiž za posledné 4 roky opravilo viac ako 50 000 zariadení. Nielen v rámci pozáručného servisu, ale aj takých, ktoré mali poistenie.
Lepšia záruka k notebooku
Výrobcovia poskytujú rôzne balíčky, ale pozor, nie na všetky modely. Pri modeloch, ktoré stoja 400 € asi len ťažko bude výrobca poskytovať servis navyše, nepridáva ani doplatkové služby. Tie sú takmer vždy pri biznis alebo luxusnejších notebookoch.
Acer poskytuje servis a opravu svojich zariadení systémom podobným ako aj ostatní výrobcovia. Hlavná diagnostika prebieha cez telefón alebo nahlásite chybu on-line cez webovú stránku. Spoločnosť zároveň upozorňuje, že pri odosielaní notebooku bude treba pribaliť aj dodávané káble, napríklad napájací aj s adaptérom. Kúpiť si môžete záruku On-Site NBD (Next Business Day) a platí tri roky. Za cenu 69 € získavate možnosť opravy nasledujúci pracovný deň priamo u vás. Za 49 € sa dá kúpiť takisto trojročné rozšírenie záruky typu Carry-In, teda oprava prebieha v servisnom stredisku.
ASUS ponúka nadštandardnú záruku a servis ASUS Premium Care. Treba ju dokúpiť do troch mesiacov od kúpy zariadenia. Predĺžená záruka sa dá dokúpiť od jedného roku po kúpe notebooku ASUS a zároveň ju do treba aj do jedného roka aktivovať. Súčasťou aktivácie je registrácia zariadenia prostredníctvom vašich údajov a sériového čísla modelu. Toto sa overuje aj pri prvom kontakte s podporou a žiadosti o reklamáciu alebo opravu. V minulosti sme už takýto servis absolvovali, a to v rámci štandardnej 2-ročnej záruky. Pokazené klávesy, ktoré vyskakovali z klávesnice nám na návrh technika boli doručené v ochrannej obálke na uvedenú adresu. Výborný postup, zbytočne kvôli tomu posielať notebook do servisu. Rozšírená záruka stojí 60 € v rámci krajiny alebo 72 € ako medzinárodná záruka. Predlžuje sa o jeden rok, a tak máte záruku tri roky na váš notebook.
V prípade značky HP máte možnosť dokúpiť rozšírenú záruku, tzv. HP CarePack. Je tu niekoľko balíčkov a rozhodujete sa podľa toho, čo potrebujete a čo si chcete dovoliť navyše k vášmu notebooku. Tu sú rôzne ceny a podmienky. Napríklad opravu s odvozom od zákazníka zabezpečí priamo HP a vráti mu ho po servisnom zásahu.
Platí 4 roky a stojí 89 €. Treba si ju kúpiť do 180 dní od kúpy zariadenia a registrovať na dané zariadenie do 30 dní od kúpy HP CarePack. Takýchto balíčkov a kombinácií je viac a pokojne si môžete vybrať aj balíček za 330 € s opravou u zákazníka nasledujúci pracovný deň. Tento balík má platnosť 5 rokov. S týmto sa stretnete aj inde a ide o tzv. On Site opravu. Pri niektorých balíkoch je možnosť ponechať si pevný disk u seba, notebook odovzdávate bez neho. Pozor, ak toto nemáte v balíčku zahrnuté, odobratím pevného disku porušujete záručné podmienky. Výrobca poskytuje možnosť sledovania stavu vašej opravy priamo na svojich stránkach. Treba zadať číslo objednávky a váš email alebo sériové číslo notebooku. Balíčky kúpite pre modely radu HP EliteBook, ZBook, Elite x2.
Dell ponúka na svoje notebooky rozšírenie záruky takisto v rôznych „konfiguráciách“. Základom je balík Next Business Day (NBD). Funguje tak, že najprv sa pokúsi technik diagnostikovať problém po telefónnej linke. Dell notebook má špeciálnu aplikáciu, ktorá je určená na zistenie poruchy notebooku na diaľku. Samozrejme, to v prípade, že sa dá vôbec zapnúť. Pri potrebe servisného zásahu príde technik spoločnosti na miesto, kde sa s ním dohodnete a vykoná opravu notebooku. Pokojne vymení aj celú základnú dosku, ak sa preukáže na diagnostike takáto chyba. Lacnejšie notebooky môžu mať balík CAR – Collect and Return.
Dell pritom objedná kuriéra na vyzdvihnutie notebooku nasledujúci pracovný deň a po oprave ho zase kuriérom doručí späť. Proces netrvá dlhšie ako desať dní. Takisto ponúka službu Ponechanie pevného disku. Nemusíte disk fyzicky nikam posielať a ochránite tak dôvernosť svojich dát. Hoci tie by ste ochránili aj tak, nakoľko firmy majú v tomto smere prísne podmienky na ochranu údajov svojich zákazníkov. Rovnako aj Dell má na svojich stránkach možnosti sledovania stavu opravy vášho zariadenia. Predĺženie záruky NBD o jeden rok stojí 159 €, no cena sa môže líšiť podľa modelu notebooku a rovnako tak aj doby. Dokúpiť sa dá aj na 2 roky.
Fujitsu má balíčky zamerané na tri, štyri alebo päť rokov. Obsahujú On-Site podporu na riešenie problémov, ale aj možnosť opravy u zákazníka. Záruku kúpite aj za cenu takmer 500 €. Nuž ale to je už 5-ročná záruka s opravou u zákazníka, a to v nasledujúci pracovný deň. Toto je aj príklad, čo všetko sa dnes dá, keď máte na to rozpočet a na notebook Fujitsu sa naozaj môžete spoľahnúť. S cenou sa dá ísť aj na dvojnásobok. Samozrejme, kúpite aj podstatne lacnejšie rozšírenie záruky. Keď nepotrebujete zásah technika u vás doma alebo na pracovisku, postačí vám klasické rozšírenie s tým, že kuriér vyzdvihne notebook a dovezie do servisu. Následne vám ho vráti. Záruka sa uplatňuje na presný rad, preto si to treba v aplikácii notebooku Fujitsu overiť. Záruku treba kúpiť 90 dní od dátumu nákupu zariadenia.
Lenovo má niekoľko balíčkov na rozšírenie záruky a dajú sa zakúpiť k notebookom IdeaPad a ThinkPad. Podobne ako inde, aj tu je záruka vlastne navýšením zákonnej záruky. Teda dva roky máte štandardne, avšak je to typ Mail-in. Teda vy sa musíte postarať o to, aby sa notebook dostal do servisu. Kúpou niektorého doplnkového záručného balíčka si zabezpečíte napríklad On-Site opravu. Teda zásah na vami uvedenej adrese. Balíčky sa dajú kúpiť od 20 €, ale aj za 255 €. Je na vás, čo preferujete. Rozhoduje to, akú notebookovú sériu máte. Napríklad za 22 € si rozšírite záruku z pôvodných dvoch rokov na tri roky pre modely IdeaPad.
Toshiba ponúka trojročnú a štvorročnú záruku. Dá sa kúpiť do uplynutia jedného roku od kúpy zariadenia. Rovnako ako inde, nepredlžuje sa doba o tri roky ale na tri roky v každom prípade. Záruku je treba aktivovať, aj pri tejto značke na to máte 30 dní. Je teda ideálne kúpiť si takúto záruku čím skôr. Je to medzinárodná záruka a firma zabezpečí vyzdvihnutie notebooku a tiež jeho doručenie na vybranú adresu po vykonaní servisného zásahu. Zakúpiť sa dajú aj balíčky s opravou priamo u zákazníka.
Zariadenia po záruke
Záruka je super vec, kým trvá. Čo však v pozáručnej lehote? Vtedy je treba sa obrátiť na špecializovaný servis. Odporúčame to spraviť aj s takou „banalitou“, ako je výmena pevného disku. Skúšali sme to a zostalo nám asi 13 skrutiek, ktoré sme neskôr nevedeli v notebooku trafiť späť. Jednou zo spoločností poskytujúcich špecializovaný servis je FixServis (www.fixservis.sk), ktorý má na starosti aj pozáručný a poistný servis. Presne tak, poistené a poškodené zariadenia putujú v mnohých prípadoch práve sem.
Zariadenia môže zákazník priniesť do niektorej zo siedmich pobočiek. Náročnejšie opravy sa vykonávajú na centrále na Einsteinovej 7 v Bratislave. Oprava sa nedá presne vyčísliť a závisí od miery poškodenia notebooku. Dĺžka je takisto závislá od dostupnosti náhradného dielu. Ak je náhradný diel skladom, oprava je vykonaná ešte v ten istý deň. Záruka sa nevzťahuje na mechanické poškodenia. Upozorňujeme, že to platí aj pri rozšírenej záruke pri kúpe s novým notebookom. Výnimkou sú drahšie balíčky záruk, kde je zahrnuté aj náhodné poškodenie.
Je nám jasné, že nemusíte byť so servisným zásahom vždy spokojní. Je preto ideálne, ak pri prijímaní zariadenia oznámite naozaj všetky potenciálne problémy, hoci sa ich nechystáte primárne riešiť. Minimálne, aby ste následne vedeli posúdiť, či nazaj bolo opravené to, čo ste reklamovali.
Podľa nášho prieskumu používatelia najčastejšie nechávajú opraviť na notebooku poškodené displeje, pánty, prípadne následky po poliatí klávesnice. Jednou z častých činností servisu je aj výmena starých batérií. Práve na zariadeniach s integrovanou batériou je potrebná ich výmena v servise. Najčastejšie sa tak deje po záručnej dobe, keď kapacita batérie poklesne.
Verdikt
Rozšírená záruka je vskutku dobrá vec. Keď kupujete notebook deťom, asi ju nebudete potrebovať. Notebook ako pracovný nástroj by si takúto záruku zaslúžil. Ste to vlastne vy, kto na tom najviac získa a oplatí sa to. Rozšírenie záruky, ktoré sme popisovali v článku, si môžete zakúpiť priamo na stránkach alebo e-shopoch výrobcov notebookov.