Do redakčnej garáže sme zaparkovali takmer 5-metrový „kombík“, ktorý sa vyznačuje zaujímavým dizajnom, veľkorysým priestorom pre pasažierov a Plug-in hybridným pohonom
KIA Optima je pomerne známy a obľúbený automobil strednej triedy, ktorý zaujme nie len aktívnych manažérov, ale aj rodiny s deťmi. Aj keď je KIA Optima známa, testovaný model je predsa len novinkou. Prečo? Preto, lebo nami testovaná verzia disponovala Plug-in hybridným pohonom, ktorý je kombináciou benzínového agregátu a elektromotora. A keďže sa tento model dodáva (zatiaľ) iba vo vyššom stupni výbavy – PLATINUM, tak ani o technológie nebola núdza.
V podstate bola kompletná výbava „základom“. K príplatkovej výbave patril iba kvalitný kožený interiér v bielej farbe (700 eur), panoramatická strecha s možnosťou otvárania prednej časti (1200 eur) a metalická farba karosérie (600 eur). Dodatkom je ešte Platinum Pack, ktorý zahŕňa 3 kamery (270° pohľad okolo auta), BSD (systém monitorovania mŕtveho uhla), RCTA (systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní) a parkovací asistent (1490 eur).
Dizajn, batožinový priestor a svetlá
Z pohľadu dizajnu je toto auto skutočne krásne, o tom niet pochýb. Výrazný predný nárazník pôsobí dravým dojmom a výborne ho dopĺňajú LED svetlomety s LED denným svietením. Stretávacie a diaľkové svetlá sa prepínajú automaticky, čo chválime, ale privítali by sme lepšiu svietivosť. V noci patria tieto svetlá skôr k priemeru. Predné svetlá disponujú aj dynamickým natáčaním, čo sme v noci pri nájazde do zákrut ocenili. Do tretice zapadá funkcia eskort, teda oneskorené vypínanie svetiel.
Opomenúť nesmieme ani zadnú časť, ktorá je síce menej výrazná, ale zato veľmi pekne zladená. Piate (kufrové) dvere majú decentné predĺženie strechy a celok dopĺňajú LED svetlomety s pôsobivým dizajnom. Celá línia karosérie sa nesie v duchu SW. Spodná lišta okien sa ťahá smerom hore, pričom línia strechy jemne padá. Vo výsledku je z karosérie cítiť športového ducha, čím ale môžu trpieť deti na zadných sedadlách. Zadné okná sú na „family car“ pomerne úzke a vysoko.
Popri športovo spracovanej karosérii nás zaujal vnútorný priestor, ktorý je skutočne veľkorysí. Vodič, spolujazdec, ale aj pasažieri vzadu majú dostatok životného priestoru z každej strany. A to aj v tom prípade, keď sedí vpredu 2 metrový chlap. Druhý rad sedadiel ponúka 3 miesta, ale len 2 sú plnohodnotné, stred je skôr núdzový. Predné, ako aj zadné sedadlá sú dostatočne pohodlné na dlhé cestovanie a o ešte lepší pocit sa stará kvalitné kožené čalúnenie.
Batožinový priestor je v klasickej SW verzii (benzín/nafta) o niečo veľkorysejší. Plug-in hybridná Optima má pod dnom batožinového priestoru batérie, čím trpí celková veľkosť. Okrem toho je línia karosérie ťahaná k zadnej časti smerom dolu, čo je pekné, ale opäť tým trpí kufor, teda jeho výška a objem. Základný objem batožinového priestoru je 440 litrov. Zadné operadlá sa dajú sklápať (delené 40:20:40) takmer do roviny priamo z kufra. Celkový objem je po sklopení 1574 litrov. V takomto rozpoložení prenesiete aj dlhé a objemnejšie predmety.
„Rozmery vozidla – výška:1470 mm / dĺžka: 4855 mm / šírka: 1860 mm / rázvor: 2805 mm / pohotovostná hmotnosť: 1805 kg“
Plug-in Hybridná sústava, prevodovka a podvozok
Pod prednou kapotou sa nachádza atmosférický benzínový motor – 2.0 GDI, ktorý dosahuje max. výkon 115 kW (156 konských síl) a max. krútiaci moment 189 Nm. Elektromotor dosahuje max. výkon 50 kW (67 konských síl) a max. krútiaci moment 205 Nm. Kombinovaný výkon sústavy je však vypočítaný s rezervou a výrobca udáva hodnotu – 151 kW (205 koní) a 375 Nn. O hladkú jazdu sa stará 6-stupňová automatická prevodovka, ktorá odvádza svoju prácu takmer bezproblémovo. Zaznamenali sme občasné zaváhania, resp. zbytočné vytáčanie motora do vysokých otáčok, kedy to nebolo potrebné.
Kombinovaný výkon sústavy je síce dostatočný, ale netreba očakávať, že bude Optima Plug-in Hybrid nejaký športovec, vôbec nie. Výkonu má síce dosť, ale aj zrýchlenie z 0 na 100 Km/h za 9,7 sekundy hovorí v neprospech „športových zážitkov“. Pravdou však je, že KIA tento model v tomto štýle ani neprezentuje. Ide o kultivovaný „kombík“ s dostatkom životného priestoru a veľmi dobrou spotrebou.
Nad zadnou nápravou je umiestnená 31,3 Ah (11,26 kWh) batéria, ktorá dodáva energiu elektromotoru. Výrobca udáva, že plne nabitá batéria udrží vozidlo v pohybe 62 kilometrov. To sme síce nedosiali, ale boli sme blízko. Max. sme na čisto elektrický pohon prešli 54 km, čo je na danú kapacitu a triedu vozidla veľmi dobrý výsledok. Ak jazdíte iba krátke trasy, napr. do mesta a často nabíjate, budete jazdiť za minimálne náklady. Pri dlhších trasách sa dá taktiež dosiahnuť veľmi dobrá spotreba, ale iba za predpokladu, že priebežne dobíjate batériu. Auto dokáže ísť na čisto elektrický pohon do rýchlosti 120 Km/h.
V hybridnom režime, s aktivovaným ECO módom, sme dosiahli minimálnu spotrebu 4,7 l/100 km. Ak je kapacita batérie menej ako 20%, tak je častejšie, resp. neustále zapájaný benzínový motor a spotreba sa zvyšuje na približne 5,8 až 6l /100 km. V prípade úplného vybitia a jazdy na benzínový agregát počítajte s priemernou spotrebou okolo 7 až 8l/100 km. Stále sa však bavíme o úspornej a pokojnej jazde s aktívnym režimom ECO. Ak budete jazdiť agresívne, tak sa pokojne dostanete aj na 10 litrovú spotrebu.
Dôležitou poznámkou je, že Optima pozná iba dva režimy jazdy – hybrid a čisto elektrický. Týmto dvom režimom ešte sekunduje Active ECO mód, ktorý sa stará o maximálnu úsporu paliva. Samozrejme, pomáhať mu v tom musíte aj vy – kultivovanou jazdou. V tomto vám môže pomôcť veľký ukazovateľ spôsobu jazdy, ktorý je použitý namiesto otáčkomera. Na ňom vidíte, či rekuperujete, jazdíte úsporne alebo bez ohľadu na spotrebu. Pod ním je ukazovateľ aktuálneho stavu batérie.
Pri kúpe Plug-in Hybridu treba počítať aj s častým nabíjaním. Nevýhodou toho je, že možnosti na Slovensku sú stále pomerne obmedzené a nabíjacích staníc je strašne málo. Ideálne je teda nabíjať doma, počas noci alebo v práci, ak máte tú možnosť. Nabíjanie sa vykonáva za pomoci špeciálnej 230V nabíjačky, ktorá je súčasťou výbavy. Dĺžka nabíjania (10 – 100%) trvá v priemere okolo 5 hodín a v palubnom systéme si môžete nastaviť aj časový interval, kedy sa má nabíjanie začať, resp. ukončiť. Nabíjanie na nabíjacej stanici je rýchlejšie. V tomto prípade viete ušetriť takmer polovicu času.
Páči sa nám, že v palubnom systéme, pod položkou PHEV, máte k dispozícii podrobný rozpis toho, ako efektívne ste jazdili a v akých časoch bola aká spotreba. Vidíte tu aj tok energie, resp. to, kedy používa systém elektromotor a kedy spaľovací motor. Samozrejmosťou je aj automatická rekuperácia energie pri plachtení a brzdení. Prijali by sme však možnosť nastaviť jej intenzitu, zdala sa nám byť málo aktívna.
„Ak chcete aspoň priebežne nabíjať a veľa cestujete, tak sa nevyhnete nabíjačkám spoločnosti GreenWay, ktoré majú na našom území najväčšie zastúpenie. Treba si však spočítať, aký program využiť, aby vás to vyšlo čo najlacnejšie.“
KIA Optima PHEV má klasický oceľový podvozok, ktorý je ladený viac do športova, čo bolo v kabíne cítiť. Jeho výhodou je lepšia stabilita na cestách a samozrejme v zákrutách, kedy vás podrží. Čisto športovú jazdu sme neabsolvovali, nakoľko sme to nepovažovali za potrebné, toto nie je žiadny športovec. Tvrdšie ladený podvozok má aj svoje nevýhody, na ktoré vás ihneď upozorní. Teda, naše „skvelé“ cesty vás nato upozornia. Mierne priečne nerovnosti zvláda v pohode, ale ak sú väčšie, tak v kabíne počujete parádne kopance. Auto bolo obuté na 17“-palcových diskoch, čo je, subjektívne, limit tohoto podvozku, resp. maximálneho komfortu pre posádku.
Naše dojmy z Plug-in Hybridného ústrojenstva a 6-stupňovej automatickej prevodovky sú dobré, ale predsa len máme niekoľko výhrad. Reakcie na akcelerátor sú viac oneskorené, ako sme zvyknutí, čo je nevýhodou pri predbiehaní a razantnejšom vychádzaní, napr. na hlavnú cestu. Postrehli sme aj niekoľko zaváhaní prevodovky pri jazde do prudšieho kopca. Keďže to nebolo opakovane, tak nám to celkový dojem z prevodovky nepokazilo. V niektorých prípadoch nám chýbal výkon, ktorý je síce papierovo dostatočný, ale nie v úplne každej situácii. Spomenúť musíme aj trakciu na snehu a šmykľavejšom povrchu, ktorá je, subjektívne, slabá. Asistenčné systémy sa to snažia zvládať, ale výsledok nie je vždy ideálny. Mierne sklamaní sme boli aj z odhlučnenia kabíny. Aerodynamický hluk sa podstatne ozýval vo vnútri vozidla. Samozrejme, nájdu sa aj negatíva, žiadne auto nie je dokonalé, ale ak sa zahladíte na výslednú spotrebu, tak tá vás zahreje na duši. Všetko záleží od priorít používateľa.
Výbava a asistenčné systémy
Z pohľadu technologickej a komfortnej výbavy tu bolo asi všetko, čo môže aj náročnejší používateľ vyžadovať. Začneme tou komfortnou, kde nechýba vyhrievaný volant, vyhrievané a vetrané predné sedadlá, elektrické predné sedadlá s pamäťou (pre vodiča), vyhrievané zadné sedadlá (po stranách), panoramatická strecha s otváraním a clonou, dvojzónová automatická klimatizácia s možnosťou synchronizácie alebo vypnutia spolujazdcovej strany a vyhrievané čelné sklo. Páči sa nám, že ventilácia a klimatizácia má vlastný panel s fyzickými tlačidlami a nie len ovládanie na dotykovom displeji.
Pohľad na technologickú výbavu je veľmi podobný, začo od nás získala Optima PHEV pochvalu. Informačno-zábavný systém je sústredený v strede palubovky, s jemnou orientáciou na vodiča. Dotykový LCD displej má veľkosť 8“-palcov a veľmi dobrú odozvu, bez výrazných omeškaní. Tomuto displeju sekunduje menší, 4,3“-palcový displej pred vodičom, kde máte pod dohľadom asistenčné systémy, informácie o automobile, a taktiež tu množstvo funkcií nastavujete. K nastaveniam neodmysliteľne patrí multifunkčný volant, ktorý dobre sadne do ruky a všetky ovládacie prvky sú na dosah prstov. Z volantu sa ovládajú aj asistenčné systémy.
Zo softvérových nadstavieb a konektivity nechýba Apple CarPlay, Android Auto, Wi-Fi (zdieľanie z iného zariadenia do auta), Bluetooth a niekoľko aplikácií (počasie, dopravné informácie, radary, a pod.). Vo výbave je zakomponovaná aj navigácia, ktorá pracovala bezproblémovo. Mapové podklady sú od spoločnosti TomTom. Použiť je možné aj základnú mobilnú aplikáciu – MyKIA, ktorá je pre iOS a Android zariadenia zdarma. Ponúka iba možnosť vyhľadania servisu, prehľad ikon z prístrojovej dosky, rozpis údržby, a taktiež si pamätá poslednú polohu vozidla. Tú však čerpá zo smartfónu.
Zaujal nás aj audio systém Harman/Kardon s 8 reproduktormi a 8“-palcovým subwooferom v batožinovom priestore. Zvukové podanie celej zostavy bolo veľmi príjemné a čisté. Z elektrickej výbavy sú dostupné dva USB-A porty (audio + nabíjanie vpredu / nabíjanie vzadu) a tri 12V zásuvky autozapaľovača (vpredu, vzadu, v kufri). Za zmienku stojí aj AUX vstup. V odkladacom priestore pred radiacou pákou má svoje miesto podložka s bezdrôtovým nabíjaním (Qi).
Asistenčné systémy mali obsiahle zastúpenie, ale nie všetko bolo podľa našich predstáv. Vo výbave je adaptívny tempomat s automatickým brzdením a pohýnaním (do 10 sekúnd), asistent držania vozidla v jazdnom pruhu, monitorovanie mŕtveho uhla, monitorovanie dopravných značiek (iba rýchlosť a zákaz predbiehania), systém autonómneho zastavenia vozidla v prípade prekážky, upozornenie na pohyblivé prekážky pri cúvaní, automatické parkovanie a základ v podobe ABS, ESS, BAS, ESC a HAC. Nechýba ani elektronická ručná brzda, asistent rozjazdu do kopca a parkovací asistent s 3 kamerami.
Dve kamery boli v spätných zrkadlách a jedna v kufrových dverách. Celkovo vytvárali 270°pohľad okolo automobilu. Predná časť obsahovala iba parkovacie senzory, čo nás prekvapilo. Prijali by sme lepšie rozlíšenie kamier, a tiež krytú zadnú kameru, ktorá je zlom počasí takmer nepoužiteľná. Asistenčné systémy fungovali dobre, ale asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu je iba základný. Správa sa síce aktívne a celkom razantne vám vracia volant späť do pruhu aj keď ho držíte. Ak ho pustíte, auto vie ísť samo, ale iba chvíľku. Po pár sekundách sa asistent deaktivuje a auto necháva ísť svojou cestou. Toto by sme si predstavovali inak. Pri nevoľnosti alebo nebezpečí je ideálnejšie, keď vás auto upozorní, že máte prebrať riadenie a keď ho nepreberiete, tak po pár razantných upozorneniach automaticky zastaví a spustí výstražné svetlá. Ešte jedna námietka patrí radaru adaptívneho tempomatu, ktorý je v spodnej časti predného nárazníka a nie je vyhrievaný. Ak sa naňho počas cesty nazbiera sneh, tak sa všetky systémy, ktoré koriguje, deaktivujú.