Canon predstavuje vyzívateľa o titul najlepšieho portrétneho objektívu súčasnosti.

85 mm

Ponuka 85 mm portrétnych objektívov je v posledných mesiacoch čoraz plnšia stále zaujímavejších modelov. Je skoro jedno, ktorý si vyberiete, každý má svoje pozitíva a určite žiaden nesklame. Kvalitná konštrukcia, výborné ostré fotky s krásnym bokeh a zaujímavé ceny, tým všetkým sa môžu popýšiť konkurenti Canonu. Ale niečo im na novinku Canonu predsa len chýba. Ani jeden z nich nemá optickú stabilizáciu, s tou prišiel až Canon. Historicky prvý krát na tomto type objektívu.

Stabilizácia pri f/1.4, načo?

Ešte v relatívne nedávnej dobe by bola táto otázka na mieste, veď dávať na takto svetelný objektív stabilizáciu, to je ako nosenie dreva do lesa, iba to zbytočne pridáva na hmotnosti a komplexnosti objektívu. Ale dnes je situácia iná, v hre sú nové Full Frame snímače s obrovským rozlíšením a práve kvôli nim má optická stabilizácia zmysel na každom objektíve.

Kedysi totiž platilo, že aj malý pohyb pri snímaní fotky sa neukázal v zosnímanom zábere, pretože projekcia na snímači sa posunula menej než je rozmer jednotlivých pixelov. Lenže pixely sa odvtedy zmenšili a to dosť výrazne a pokiaľ dnes používate niektoré z 30 a viac megapixelových tiel, bude rozdiel v použití stabilizovaného objektívu viditeľný aj pri bežných situáciách. O to viac ak fotíte s niečím ako Canon EOS 5DsR s jeho 50 MPx. Mnohí profesionálni fotografi na svojich blogoch chvália účinok stabilizácie u tohto objektívu pri fotení z ruky, kedy nový Canon produkuje ostrejšie a detailnejšie fotky než iné objektívy, ktoré ho inak v rozlišovacej schopnosti porážajú pri fotení zo statívu. Je už na každom fotografovi, aby si premyslel, ako často fotí z ruky a zo statívu, u nás jednoznačne vyhrávajú portréty z ruky.

Nočný záber získaný po zhasnutí hlavnej lampy, vďaka stabilizácii stačilo ISO 160.

Stabilizácia aj pre video a ostrenie

Výhody stabilizovaného objektívu nekončia len pri použití so super high-res snímačmi, stabilizácia pomáha napríklad aj pri zaostrovaní, ktoré má podstatne zjednodušenú prácu, keď sa zaostrovaný objekt nepohybuje (alebo pohybuje v menej osiach). Veľmi nápomocná je samozrejme aj pri nakrúcaní videa, ktoré je stále populárnejšie. V kombinácii s mimoriadne tichým a rýchlym zaostrovaním nám nový Canon vychádza ako budúci populárny nástroj pre mnohých filmárov.

Nuž a nakoniec nám zostal ten najtradičnejší dôvod na využitie stabilizácie, fotenie v slabom svetle. Canon EF 85mm f/1.4L IS USM sa môže pochváliť stabilizáciou o hodnote 4 expozičných stupňov. Pokiaľ vám to nehovorí veľa, dobrým príkladom je prepočet na ušetrené ISO: 4 expozičné stupne znamenajú, že pri fotení budete môcť použiť ISO 400 namiesto ISO 6400 (a expozíciu kompenzovať časom závierky). Samozrejme, takto výrazne ušetríte len pri fotení statických subjektov, pri všeobecnejšom použití bude ušetrenie menšie, no stále poznateľné. Veľmi pozitívnou správou je, že zapínanie stabilizácie (pri polovičnom stlačení spúšte) je veľmi plynulé, netrasie obrazom ani nijako neruší pri použití cez hľadáčik.

85 mm ide použiť aj na krajinky, stačí len trošku viac zacloniť, nech je dokonale ostrý od stredu po okraj.

Zaostrovanie

Nový Canon sa v ich ponuke portrétnych objektívov cenovo zaraďuje pod starší model 85mm f/1.2L II USM, legendu s extrémne plytkou hĺbkou ostrosti, extrémne širokým predným optickým členom a žiaľ aj s relatívne pomalým zaostrovaním. Dôvody pre jeho pomalšie zaostrovanie boli dva – obrovskou optikou sa pohybuje náročnejšie, ale hlavne, trafiť presne ostrosť zaostrenie pri tak plytkej hĺbke ostrosti chce trochu viac času a práce. Novinka sa rýchlosťou ostrenia veľmi výrazne dištancuje, povedali by sme, že v rámci portrétnych objektívov patrí k tým vôbec najrýchlejším, ale toto je samozrejme dosť subjektívne pocitové hodnotenie.

On totiž jeden z pocitov pri testovaní tohto objektívu bol, že miestami ponúka (v kombinácii s 5D Mark IV) výkon skoro ako objektív na fotenie akcie a športu. Dôkazom sú okolité fotky detí hrajúcich sa na guľovačku so psom. Pri ich fotení stačilo nastaviť zaostrovanie na AI Servo, prízvukovať logike, že má okamžite sledovať zmeny vzdialenosti a väčšina záberov vyšla prekvapivo ostrá aj pri náhľade 1:1.

Zaostrovanie je až športovo rýchle a precízne. Video tvorcov poteší, že aj tiché.

Vyhotovenie

Canon EF 85mm f/1.4L IS USM je prekvapivo kompaktný a ľahký objektív, je dokonca menší a ľahší než väčšina jeho priamych konkurentov, čo je o to prekvapivejšie, keď má navyše zabudovanú optickú stabilizáciu. Keďže má v názve písmeno L, je zrejmé, že ide o profesionálny model s vyššou odolnosťou voči prachu vlhkosti aj poškodeniu nárazom. Kvalitné výrobné materiály doplňuje príjemný finiš zaostrovacieho prstenca, ktorým sa výborne manipuluje. Umožňuje manuálne doostrovať aj pri zapnutej automatike, pričom nejde o elektronické zaostrovanie, ale priame ručné ovládanie zaostrovacích prvkov.

Nočný záber, ISO 160 a clona f/1.6

Optická kvalita

Canon EF 85mm f/1.4L IS USM umožňuje zaostrovanie od vzdialenosti 85 centimetrov, pri ktorej dosahuje maximálne zväčšenie 0,12×. Aj pri tomto priblížení sú fotky bez skreslenia, to isté platí aj pri fotení na veľkú vzdialenosť. Podľa prvých profesionálnych meraní to vyzerá, že má vyššiu svetelnú priestupnosť  než jeho priami konkurenti (zhruba T1.5), čo znamená výhodu v možnosti použiť nižšie časy závierky. Môže sa tiež pochváliť neuveriteľne príjemným rozmazaným pozadia, kde pôsobia pekne aj priame svetelné zdroje, väčších aj menších rozmerov. Veľkým plusom je aj krásne plynulý prechod medzi ostrou a rozmazanou časťou obrázkov, za nás celkovo hodnotíme „bokeh“ ako jeden z najkrajších vôbec.

Povšimnite si zelené lemovanie líca v detailnom zábere – jasná chromatická aberácia. Táto fotka je tiež varovný príklad, ako nízka hĺbka ostrosti môže skaziť fotku. Zaostrenie miesto na oči skončilo tesne vedľa na čiapke.

Z hľadiska ostrosti patrí k tomu najlepšiemu, ale niektorí konkurenti ho stále predstihujú. Stred záberu je príjemne ostrý aj pri fotení s plne otvorenou clonou, ale dosahuje naozaj epické rozlišovacie hodnoty až od clony f/1.8. Okraje záberov sú pochopiteľne pri portrétnom objektíve menej dôležité a ich kresba je preto slabšia a dosiahne naozaj vysokú detailnosť až pri zaclonení na f/2.8 a vyššie. Asi jedinou skutočnou optickou slabinou je chromatická aberácia, teda lemovanie kontrastných hrán nepravou farbou. Vo fotkách sa prejavuje len jej pozdĺžny variant, ktorý nastáva, keď nejde zaostriť všetky farby rovnako. Priečna aberácia sa v záberoch takmer nevyskytuje. Pokiaľ sa vám nechce aberácia odstraňovať v post procese, je nutné trošku pricloniť.

Ukážka nádherného rozostrenia a plynulého prechodu z ostrej do rozostrenej časti. Fotené s f/1.4

Verdikt

Tento objektív bol veľmi očakávaný a predpokladalo sa, že bude jednotkou p všetkých stránkach. Ale prekvapivo, cenovo bol posadený nižšie než veľký svetelný Canon 85mm f/1.2L II USM a podstrelil aj mnohých iných konkurentov (celkom výrazne napríklad super ostré objektívy Zeiss s manuálnym zaostrovaním). V niektorých porovnaniach vychádza proti tým najlepším vo svojej triede slabšie, ale čo sa oceňuje je celkové balenie.

A v tom je sila tohto objektívu: keď si spočítate kvalitu vyhotovenia, úžasné zaostrovanie a stabilizáciu, pridáte k tomu nádhernú kresbu fotografií a vydelíte nižšou cenou než sa čakalo, dostanete víťazný balík. Je to skrátka univerzálnejší nástroj, jednoduchší a príjemnejší na použitie, pričom produkuje naozaj príjemné fotky.

Zapožičal: Canon
Cena: 1600 eur

 

 

 

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.