Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Japonský výrobca prémiových áut v roku 1989 s modelom Lexus LS ovládol segment reprezentatívnych limuzín. O necelých desať rokov  vytvoril triedu luxusných SUV-čiek a predstavil model RX. Úspech zopakoval kompaktný crossover Lexus NX a dnes má rovnaké šance  vrtký mestský Lexus UX. 

Od ostatných značiek na európskom trhu sa odlišuje tým, že ako jediný ponúka všetky modely vo verzii s hybridným pohonom. Týka sa to, samozrejme, aj crossoverov s pohonom všetkých kolies.

Pri hybridných teréniakoch Lexusu systém  4×4 realizuje E-Four, pri ktorom kolesá prednej nápravy poháňa hybridná jednotka, zatiaľ čo zadná náprava je vybavená dodatočným elektromotorom. Celok riadi rafinovaná elektronika, ktorá prepína do režimu pohonu všetkých kolies až v prípade šmyku zadných  kolies – teda len v situáciách, keď je to potrebné – a presne generuje  krútiaci moment prenášaný na zadnú nápravu.  To zabezpečuje optimálne jazdné vlastnosti a nezvyšuje spotrebu paliva na rozdiel od konvenčných riešení.

Lexus RX

Prelomový crossover uvedený na trh v roku 1998 sa rýchlo stal bestsellerom značky a dočkal sa už štvrtej generácie. Hybridná jednotka modelu RX 450 h využíva 3,5-litrový benzínový motor V6 s výkonom 236  k (193 kW) a s maximálnym krútiacim momentom 335 Nm. S ním spolupracuje elektromotor s výkonom 167 k (123 kW) a s krútiacim momentom 139 Nm.  Druhý elektromotor, ktorý má na starosti výlučne pohon zadnej nápravy,  má výkon 68 k (50 kW) a krútiaci moment 139 Nm. Spolu vyvinú maximálny výkon 313 k (230 kW), čím zaručujú maximálnu rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z  0 na 100 km/h v priebehu 7,7 sekúnd. Pri tomto výkone predstavuje priemerná spotreba paliva v zmiešanom cykle iba  7,7 l na 100 km a emisie CO2 – 122 g/km.

Stojí za zmienku, že v tomto roku popri predchádzajúcej verzii s konvenčnou päťmiestnou kabínou  sa do ponuky dostala aj verzia dlhšia o 110 mm s komfortnou kabínou pre sedem ľudí a prispôsobiteľným batožinovým priestorom.

Lexus NX

Kompaktný Lexus NX (na trhu od roku 2014) sa v popularite bleskovo vyrovnal väčšiemu bratovi a v Európe sa stal najpredávanejším modelom značky.  Skúsenosti z predaja jednotlivých generácií modelu RX viedli k tomu, že hybridná verzia NX sa dostala na trh prakticky súčasne s konvenčnou a tešila sa obrovskému dopytu najmä na starom kontinente. V západnej Európe predstavujú hybridy v súčasnosti okolo 95 percent predaja Lexusu.

Hybridný Lexus NX s pohonom všetkých kolies je vybavený 2,5-litrovým motorom s Atkinsonovým cyklom s výkonom 155 k (114 kW) a s maximálnym krútiacim momentom 210 Nm, v kombinácii s elektromotorom s výkonom 143 k (105 kW) a krútiacim momentom 270 Nm. Pohon zadných kolies zabezpečuje elektromotor s výkonom 68 k (50 kW). Celkový výkon hybridnej pohonnej jednotky je  197 k (145 kW), čo znamená maximálnu rýchlosť  180 km/h a zrýchlenie z  0 na 100 km/h za  9,2 sekúnd pri priemernej spotrebe paliva v zmiešanom cykle  približne 5,3 l na 100 km a emisiami  CO2 na úrovni 117-123 g/km.

Lexus UX

Tento rok sa dostáva do predaja najmenší crossover značky nazvaný UX (Urban Explorer).  Svižné a pohodlné vozidlo vo verzii UX 250 disponuje hybridnou pohonnou jednotkou  štvrtej generácie s celkovým výkonom 178 koní (131 kW)  s dvojlitrovým zážihovým motorom. Kvôli minimalizovaniu straty energie v dôsledku trenia a tepla bolo vybavené novou, menšou a ľahšou prevodovkou. Nová je aj batéria. Je typu NiMH  (nikelmetalhydrid), ma menší chladiaci systém a kompaktné rozmery umožnili jej umiestnenie pod zadné sedadlá, čím sa znížilo ťažisko a zväčšil batožinový priestor. Pokrokový pohon 4×4 nazvaný E-Four umožňuje prenášať dokonca až 80 percent krútiaceho momentu na kolesá zadnej nápravy pri rýchlosti 70 km/h, čo zabezpečuje lepšiu ovládateľnosť a stabilitu aj v ťažších jazdných podmienkach.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.