Nové SUV má asistenčný systém registrujúci prítomnosť cyklistov, ktorí sa podieľajú na 8 % percentách všetkých dopravných nehôd v Európe . Automobil upozorní vodiča akustickým a vizuálnym výstražným signálom alebo dokonca automaticky brzdí. Pri rýchlosti 72 km/h vozidlo začne brzdiť 20 metrov pred možnou kolíziou s cyklistom jazdiacim v rovnakom smere ako automobil.
Konštruktér SEAT a dvaja jeho priatelia, vášniví cyklisti sa vydali na cestu aby predviedli, ako funguje nový asistenčný systém modelu SEAT Tarraco, chrániaci cyklistov. Podľa štatistiky sú cyklisti účastníkmi 8 % všetkých dopravných nehôd v Európe. Takto systém pracuje:
– Automobil so schopnosťou rozoznávať cyklistov: Za volantom SEAT Tarraco sedí Esteban Alcántara, ktorý je zodpovedný za aktívne bezpečnostné systémy u značky SEAT. Počas jazdy dobehne cyklistov, jazdiacich v rovnakom smere. Keď sa k nim priblíži „radar na prednej časti vozidla zaregistruje cyklistov a na základe trajektórie a rýchlosti automobilu a cyklistov aktivuje opatrenia na zabránenie možnej kolízii,“ hovorí.
– Rozhoduje každá sekunda: Keď asistenčný systém SEAT Tarraco zaregistruje hroziacu kolíziu o 1,5 alebo 2 sekundy, aktivuje akustické a vizuálne výstražné upozornenie. Ak vodič nereaguje, automobil začne automaticky núdzovo brzdiť 0,8 až 1 sekundu pred hroziacou kolíziou. Podľa konštruktéra SEAT v reálnej situácii v premávke to znamená, že „pri jazde rýchlosťou 72 km/h automobil začne reagovať približne 20 metrov pred možnou kolíziou.“
– 1200 testov počas vývoja: Tento asistenčný systém absolvoval počas vývoja opakované testy 450 rozličných scenárov na ceste. „Simulácie sa uskutočňovali v rozličných reálnych jazdných podmienkach. Na reprodukovanie vlastností rozličných účastníkov premávky ako chodcov alebo cyklistov boli použité špecifické štruktúry pri testoch reakcie vozidla na rozličné situácie,“ vysvetľuje inžinier.
– Vodič je vždy zodpovedný: Alcántara uznáva, že asistenčné systémy sú veľkou pomocou pre vodiča: „Aktívne bezpečnostné systémy zohrávajú čoraz významnejšiu rolu pri ochrane účastníkov premávky a v niektorých prípadoch môžu zabrániť nehodám alebo minimalizovať ich následky.“ No expert SEAT zdôrazňuje, že vodič vždy nesie plnú zodpovednosť. „Tento druh asistenčných systémov nenahrádza povinnosť vodiča dávať pozor, rešpektovať dopravné predpisy, znížiť rýchlosť a udržiavať bezpečný odstup pri predbiehaní cyklistu,“ hovorí. Súčasne cyklisti majú povinnosť jazdiť vpravo, nosiť cyklistickú prilbu tam, kde je to predpísané a nesmú jazdiť v skupine vedľa seba.
– Bezpečnosť pre všetkých: „Vo výskumnom a vývojovom centre SEAT sme citliví na ochranu vodičov, ako aj iných účastníkov premávky,“ hovorí Esteban Alcántara. Dizajnér značky SEAT a amatérsky cyklista Tony Gallardo k tomu dodáva, že „čoraz viac ľudí nachádza záľubu v tomto športe, preto musíme v zvýšenej miere propagovať správne chovanie cyklistov na ceste aby bola zaručená bezpečnosť pre všetkých.“