Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Na mnohým miestach Slovenska sa už výrazne ochladilo a pre motoristov sa blíži zimná sezóna.

Ak ste ešte svoje auto neprezuli na zimu, mali by ste tak urobiť čo najskôr. Na jeseň tiež každoročne stúpa počet nehôd následkom zrážky so zverou, ku ktorým dochádza skoro ráno alebo za tmy, kedy je na cestách horšia viditeľnosť. Ponúkame niekoľko rád, na čo pred začiatkom zimnej sezóny nezabudnúť a ako predchádzať na cestách veľkým škodám.

Povinnosť používať zimné pneumatiky jasne stanovuje zákon o cestnej premávke. Ten pre nákladné autá ukladá povinnosť jazdiť v čase od 15. novembra do 31. marca len ak sú vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav.

Pri osobných autách zákon nepredpisuje presný dátum ale uvádza, že zimné pneumatiky musí mať vodič na vozidle vtedy, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

Pre bezpečnosť teda nie je dôležitý dátum, ale poveternostné podmienky. Odborníci preto odporúčajú prezuť auto hneď, ako teploty klesnú pod 7°C. „Zimné pneumatiky sú svojím špeciálnym  dezénom a gumenou zmesou na zimných cestách oveľa bezpečnejšie než letné. Brzdná dráha letných pneumatík môže byť totiž na zimných cestách dlhšia o 20 – 30%“,  hovorí Martin Križan z oddelenia likvidácie škôd na motorových vozidlách UNIQA.

Zimné, letné či celoročné – ako je to s poistným plnením?

Povinnosť používať zimné pneumatiky sa v poistných zmluvách neuvádza. Podľa všeobecných poistných podmienok je však  poistený povinný dbať, aby poistná udalosť nenastala, najmä nesmie porušovať povinnosti smerujúce k odvráteniu alebo zmenšeniu nebezpečenstva, ktoré sú mu právnymi predpismi uložené. V praxi to znamená, že poisťovňa pri likvidácii škody zväčša nerieši, či auto jazdilo na letných alebo zimných pneumatikách. „Ku kráteniu plnenia by sme pristúpili iba vtedy, ak by sa policajným vyšetrovaním preukázala príčinná súvislosť medzi vznikom škody a nesprávne zvolenými pneumatikami,“ hovorí M. Križan z UNIQA poisťovne.

Platí to aj pre prípad tzv. celosezónnych pneumatík, ktoré začínajú byť v móde už aj na Slovensku. Poisťovňa pri likvidácii škôd nerozlišuje medzi zimnými a celosezónnymi pneumatikami. Za zimnú pneumatiku sa považuje pneumatika s označením M+S (z anlg. mud and snow), ktorá sa používa na označenie zimných alebo celoročných pneumatík. Ak teda majú celoročné pneumatiky toto označenie, spĺňajú podmienky stanovené na jazdu v zime.

Ako je to s povinnosťou prezuť auto v okolitých krajinách

Okolité krajiny majú povinnosť zimnej výbavy pre vozidlá upravenú rôzne. Nezabúdajte preto, že ak cestujete za hranice Slovenska, musíte sa riadiť predpismi danej krajiny. Najmä v Rakúsku by vás nerešpektovanie predpisov mohlo vyjsť poriadne draho.

  • Česká republika: Zákon nestanovuje na prezutie vyslovene všeobecnú povinnosť, motoristi v Čechách majú jazdiť na zimných pneumatikách od 1. novembra do 31.marca v prípade, ak je na vozovke sneh, ľad alebo námraza. Pozor, niektoré úseky v ČR však zimnú výbavu povinne predpisujú. Tie cesty sú označené dopravnou značkou.
  • Rakúsko: Prezutie auta na zimu je povinné od 1.novembra do 15.apríla. Vodičom odporúčame túto povinnosť nepodceňovať, pokuty za neprezuté auto môžu dosiahnuť až niekoľko tisíc EUR.
  • Maďarsko: Neexistuje žiaden predpis, ktorý by vyžadoval používanie zimných pneumatík.
  • Ukrajina: Nemá špeciálnu legislatívu zameranú na používanie zimných pneumatík.
  • Poľsko: Prezuť auto na zimu sa iba odporúča, nie je to povinnosť.
  • Nemecko: Zimná sezóna v Nemecku trvá od 1. októbra do Veľkej noci. Autá musia byť v zimnej sezóne vybavené zimnými alebo celoročnými pneumatikami.

Stret so zverou môže skončiť vysokými škodami na vozidle

Dni sú kratšie, cesty sú šmykľavé a časté sú ranné hmly, ktoré znižujú viditeľnosť a zvyšujú riziko zrážky so zverou. Podľa štatistík UNIQA poisťovne tvoria škody následkom stretu so zvieraťom asi 10% z celkových škôd na motorových vozidlách a najčastejšie sa stávajú skoro ráno alebo za tmy, kedy je na cestách horšia viditeľnosť.

Kolízie so zverou majú často za následok vysoké škody a nezriedka aj zranenia posádky vozidla. Vodiči sa najčastejšie dostanú na cestách do stretu s jeleňmi, srnami, diviakmi či líškami. Výnimkou však nie sú ani medvede. „V poisťovni sme mali prípad, keď na ceste 1.triedy v regióne stredného Slovenska skočil medveď do cesty kamiónu, oprava vozidla v autorizovanom servise sa vyšplhala na 9000 eur. Mali sme tiež niekoľko udalostí, kedy došlo k stretu auta s ovcou, škody na vozidlách sa pohybovali okolo 2000 EUR,“ hovorí Martin Križan z UNIQA.

Ďalší prípad sa týkal vodiča, ktorý sa snažil vyhnúť srnke, ktorá mu náhle skočila do vozovky. „Vodič v snahe vyhnúť sa zvieraťu prudko strhol volant, prestal ovládať vozidlo a vošiel s ním do jazera. Škoda na vozidle bola totálna, presiahla 12 000 EUR. Vodič našťastie neutrpel vážne zranenia,“ popisuje prípad M. Križan z UNIQA poisťovne. Aj na základe takýchto prípadov odborníci radia – ak už má k zrážke so zverou prísť, neoplatí sa s vozidlom manévrovať a vyhýbať sa zvieraťu vo vysokých rýchlostiach. Riskujete šmyk a tvrdý náraz do stromu alebo iného vozidla v protismere, čo môže mať často horšie následky.

V prípade, že ku kolízii dôjde, okamžite kontaktujte  asistenčnú službu poisťovne, ktorá pomôže napr. s odtiahnutím vozidla, ak je nepojazdné. Určite nezabudnite privolať políciu, policajný zápis o nehode bude potrebovať poisťovňa pri riešení poistnej udalosti. Škody následkom stretu so zverou Vám poisťovňa uhradí z havarijného poistenia.

Polícia tiež upozorňuje, aby vodiči po zrážke so zvieraťom nijako nemanipulovali. Právo nakladať s uhynutou zverou má totiž  len užívateľ poľovného revíru, ktorého po nehode privolá polícia. Ak by ste si uhynutú zver odviezli domov, hrozí Vám obvinenie z pytliactva.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.