Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Prvým čisto elektrickým modelom z prémiovej strednej triedy prenáša značka BMW charakteristické vlastnosti do doby mobility bez lokálnych emisií — Piata generácia pohonu BMW eDrive sa prvý raz predstaví v roku 2020 v modeli BMW iX3 a v roku 2021 sa dostane aj do modelov BMW iNEXT a BMW i4 — Pokročilá technológia článkov batérií umožní športový výkon a v modeli BMW i4 dojazd do vzdialenosti približne 600 km.

Srdce značky BMW bije v prémiovej strednej triede. Spolu s modelmi BMW radu 4 Coupé, BMW radu 4 Cabrio a BMW radu 4 Gran Coupé je práve BMW radu 3 vozidlom, ktoré prináša kľúčové a charakteristické vlastnosti a typickú radosť z jazdy v mimoriadne koncentrovanej forme. Značka BMW teraz prenáša svoje hlavné typické vlastnosti do doby elektrickej mobility. Kľúčovým momentom bude vývoj modelu BMW i4. Prvé elektricky poháňané vozidlo prémiovej strednej triedy značky BMW spája dynamickú jazdu, športový a elegantný dizajn, prémiovú kvalitu a priestranný komfort ako aj všestrannosť štvordverovej karosérie typu Gran Coupé s mobilitou bez lokálnych emisií. Zvestuje tak nový vek radosti z jazdy.

Budúcnosť elektrickej mobility bude tvarovať piata generácia technológie pohonu BMW eDrive, ktorá sa prvý raz predstaví v roku 2020 v modeli BMW iX3. Následne sa dostane aj do modelov BMW iNEXT a BMW i4. Piata generácia technológie pohonu BMW eDrive, ktorá sa predstaví aj s najnovšími technologickými výdobytkami v oblasti článkov batérií, prinesie v modeli BMW i4 nové štandardy športového výkonu, pričom jeho dojazd bude až do vzdialenosti 600 kilometrov.

Vývoj modelu BMW i4 tvorí súčasť komplexnej produktovej ofenzívy spoločnosti BMW Group s elektricky poháňanými modelmi. Spoločnosť momentálne ponúka najširšiu paletu elektrických a plug-in hybridných modelov spomedzi svojich konkurentov. Spoločnosť BMW Group ponúkne do roku 2023 vo svojej modelovej palete dovedna 25 modelov s elektrifikovaním pohonom. S modelovým portfóliom, ktoré obsahuje úsporné spaľovacie motory ako aj moderné plug-in hybridné a čisto elektrické pohonné jednotky, dokáže BMW Group, ako globálne pôsobiaca spoločnosť, splniť najrôznejšie požiadavky a preferencie zákazníkov z rôznych regiónov sveta. Bez ohľadu na motor sa všetky súčasné aj budúce modely budú vyznačovať pre značku typickou radosťou z jazdy, ktorá bude tvoriť súčasť ich jazdných vlastností a celkovej osobnosti.

Piata generácia technológie pohonu BMW eDrive zlepšuje dynamiku, zvyšuje účinnosť a dojazd.
Technológia pohonu v modeli BMW i4 stanovuje nové štandardy v oblasti energetickej hustoty, účinnosti a dojazdu bez vypúšťania lokálnych emisií. Elektrický motor, výkonová elektronika, nabíjacie zariadenie a vysokonapäťová batéria. Všetky tieto komponenty sú vyvinuté nanovo. Spolu tvoria piatu generáciu technológie pohonu BMW eDrive. S touto technológiou dokáže spoločnosť BMW Group vytvoriť ďalší významný pokrok v oblasti elektrifikovaného pohonu. Od roku 2020 sa piata generácia technológie pohonu BMW eDrive predstaví najprv v modeli BMW iX3 a následne v modeloch BMW iNEXT a BMW i4. Elektrický motor vyvinutý pre BMW i4 dodáva maximálny výkon približne 390 kW (530 k), čím dosahuje úroveň spaľovacích motorov V8 v aktuálnych modeloch značky BMW. Jeho spontánny nárast výkonu dáva modelu BMW i4 výnimočné výkonové vlastnosti a mimoriadne vysokú účinnosť.

Piata generácia pohonu BMW eDrive obsahuje aj novo navrhnuté vysokonapäťové batérie s najnovšou technológiou článkov batérií. Konštrukcia vysokonapäťových batérií vyvinutých pre model BMW i4 sa vyznačuje mimoriadne plochým tvarom a upravenou energetickou hustotou. Pri hmotnosti približne 550 kilogramov obsahuje približne 80 kWh energie. Vďaka tomu poskytuje modelu BMW i4 dojazd do vzdialenosti približne 600 kilometrov.

Gran Coupé s charakteristickým dizajnom a jazdnými vlastnosťami.
Čisto elektrický model BMW i4 sa začne vyrábať od roku 2021 a následne sa dostane na celosvetové automobilové trhy. Nový model sa bude vyrábať v hlavnom závode spoločnosti v Mníchove, kde sa vyrábajú aj ostatné vozidlá modelového radu BMW radu 3 Sedan s konvenčnými spaľovacími aj plug-in hybridnými pohonnými jednotkami, BMW radu 3 Touring s konvenčnými pohonmi a od leta 2020 aj s plug-in hybridným pohonom, BMW radu 4 Coupé a BMW M4 Coupé (kombinovaná spotreba paliva: 10,0 — 9,3 l/100 km; kombinované emisie CO2: 227 — 213 g/km). Okrem športového a elegantného dizajnu, typického pre 4-dverové kupé značky, sa BMW i4 vyznačuje výnimočnými dynamickými výkonovými vlastnosťami. Prvé Grand Coupé značky BMW i zrýchli z 0 na 100 km/h za približne 4,0 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť viac ako 200 km/h.

Flexibilná konštrukcia vozidla, ploché, nízko umiestnené vysokonapäťové batérie a kompaktná technológia pohonu poskytuje pri tvorbe dizajnu mimoriadnu úroveň slobody. BMW i4 spája charakteristické proporcie 4-dverového kupé s typickými dizajnovými prvkami modelov BMW i. Dynamicky natiahnuté línie a precízne tvarované povrchy idú ruka v ruke s aerodynamicky upravenými prvkami exteriéru a zároveň s trvalo udržateľnými prvkami špecifickými pre BMW i. Vysoký komfort nastupovania a vystupovania zadných pasažierov a priestranný, variabilný interiér zaručujú, že vozidlo bude mimoriadne vhodné na každodenné jazdy ako aj na cestovanie na dlhé vzdialenosti. Samotný model BMW i4 sa dá jasne definovať ako vozidlo z radu BMW Gran Coupé a zároveň úplne jednoznačne ako elektricky poháňané vozidlo.

Modulárny flexibilný pohon a technológia batérií.
Elektrický pohon nového BMW i4, jeho nabíjaciu jednotku a vysokonapäťovú batériu si vyvinula spoločnosť BMW Group sama. Výroba bude taktiež pod vlastnou strechou, prípadne na základe presných špecifikácií, ktoré zadá spoločnosť BMW Group. V tomto prípade sa podarilo zapracovať všetky skúsenosti nadobudnuté počas vývoja predošlých generácií technológie pohonu BMW eDrive so zámerom priebežne vylepšovať všetky jeho súčasti.

Komplexné skúsenosti spoločnosti BMW Group v oblasti elektrifikovaných pohonov tvoria základ pre škálovateľný modulárny systém, ktorého komponenty sa dajú flexibilne zapracovať do rôznych druhov vozidiel. Piata generácia technológie BMW eDrive obsahuje mimoriadne kompaktný pohon, v ktorom elektrický motor, prevodovka a výkonová elektronika tvoria jeden celok. Tento pohon sa dá zapracovať do všetkých druhov vozidiel a bude dostupný pre viacero modelov s rôznymi úrovňami výkonu. Mimoriadne kompaktná konštrukcia systému umožňuje výrazný nárast energetickej hustoty ako aj zníženie hmotnosti a zjednodušenie výroby. Výroba ďalšej generácie elektrických motorov sa už zaobíde bez materiálov označených ako vzácne zeminy.

Ďalšia generácia nabíjacieho zariadenia sa vyznačuje jednotnou konštrukciou, ktorá sa dá zabudovať do všetkých druhov budúcich vozidiel. Možno ju používať v plug-in hybridných modeloch ako aj v čisto elektricky poháňaných vozidlách a je navrhnutá tak, aby zvládla nabíjací výkon až do 150 kW. To umožňuje, aby sa vysokonapäťová batéria modelu BMW i4 nabila na 80 percent svojej plnej kapacity približne za 35 minút. To znamená, že na dojazd do vzdialenosti 100 km sa nabije približne za šesť minút.

Pokroky vo vývoji piatej generácie technológie pohonu BMW eDrive sa prejavili aj v oblasti vysokonapäťových batérií a vychádzajú z hlbokého poznania a z rokov skúseností. Spoločnosť má mimoriadne vysokú úroveň skúseností v oblasti technológie článkov batérií ako aj s výrobou špecifických vysokonapäťových batérií. To vytvára základ pre neustálu optimalizáciu batérií pre budúce modely s plug-in hybridným aj s čisto elektrickým pohonom. Spoločnosť BMW Group vyrába moduly a špecifické vysokonapäťové batérie pre vozidlá s elektrifikovaným pohonom už od roku 2013. Nezávislo vyvinutý modulárny systém s flexibilným usporiadaním modulov umožňuje zabudovanie batérií vyvinutých pod vlastnou strechou do viacerých druhov vozidiel. Neustály vývoj sa zameriava na zlepšenie základných vlastností článkov batérií ako aj na štruktúru modulov a ich usporiadania v konkrétnych vozidlách. Napríklad batérie použité v modeli BMW i4 a v ostatných elektrických vozidlách majú v každom module vyšší počet článkov, menší počet komponentov, kompaktnejšiu konštrukciu a vzhľadom na usporiadanie aj vyššiu flexibilitu.

S vytvorením Špecializovaného centra pre články batérií v Mníchove rozšírila spoločnosť BMW Group svoje výskumné a vývojové možnosti v tejto oblasti, ktorá je pre budúcnosť elektrickej mobility kľúčová. Zameriava sa na základný výskum v oblastiach, ktoré majú vplyv na zákazníkov ako energetická hustota, dostupnosť najvyššieho výkonu, životnosť, bezpečnosť, vlastnosti nabíjania, reakcie na rôzne teploty a výrobné náklady. V Špecializovanom centre pre články batérií sa výskum zameriava na možnosti ďalšieho zlepšovania chemického zloženia a konštrukcie batérií. Výber a zloženie materiálov anódy, katódy, elektrolytu a separátoru ako aj tvar článkov batérií vyrobených z týchto materiálov, bude mať kľúčový vplyv na kvalitu vysokonapäťových batérií použitých v ďalších modeloch vozidiel s elektrifikovaným pohonom.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.