Neďaleko za slovenskými hranicami, na južnej Morave, sa nachádza servisné centrum elektrického náradia Bosch. Opravuje sa tu všetko náradie tejto značky zo Slovenska, Česka, Maďarska, Rakúska a čiastočne aj z Nemecka. My sme sa boli pozrieť, ako to v takom centre vyzerá.

Celková plocha budovy je až 9000 m2, opravuje sa tu profi aj hobby náradie, záhradná, ale aj meracia technika. Sklad náhradných dielov obsahuje až 20 000 položiek, pričom celkový cyklus opravy vrátane dopravy do tohto centra a k zákazníkovi trvá typicky 5 dní, často aj menej. Vyzdvihnutie stroja je zadarmo priamo u zákazníka alebo predajcu. Náradie nie je potrebné zabaliť do originálnych krabíc.

V call centre je 12 operátorov, hovoria jazykmi krajín, ktoré toto centrum pokrýva (vrátane rakúskej nemčiny). Ako sme zistili, obyvatelia Slovenska najčastejšie používajú on-line formu objednávky, takí Rakúšania však radi telefonujú. V servise pracuje okolo 100 zamestnancov a funguje od júna 2007. Realizujú sa tu záručné aj pozáručné opravy. Medzi základné služby patrí oprava náradia, distribúcia náhradných dielov a zákaznícky servis. Až 95 % náhradných dielov je v tomto centre na internom sklade, ostávajúca časť sa objednáva z centrálneho skladu v Nemecku.

Prijímanie tovaru do servisu

My sme mali možnosť prejsť sa po tomto servisnom centre. Všade je čisto, medzi zamestnancami vládla dobrá atmosféra. Keď sa do centra doručí zásielka s náradím, otvorí sa a začne sa s jej spracovávaním. Na zemi si môžete všimnúť modré čiary, ktoré označujú zásielky pred prvým spracovaním a zelené, ktoré sú určené pre náradie už prijaté do systému. Toto centrum používa na evidenciu opravy systém SAP. Zásielky roznáša služba (tzv. Milkman) a takto sa náradie dostane do správnej časti centra.

Jednotlivé servisné dielne

Nasleduje posúdenie typu chyby s tým, že jednotliví špecialisti majú k dispozícii aj odfotené dokumenty, zaslané spolu s náradím. Po analýze problému technici objednávajú potrebné náhradné diely. Tie sa vyhľadajú v sklade a doručia k technikovi. Každý technik pritom dokáže pracovať na viacerých typoch náradia typicky sú 2 až 3 náradia. Technici majú pritom časť mzdy ako základ a časť odvodenú od počtu ukončených zákaziek. Je tak pre nich výhodné mať čo najviac typov certifikácií na rôzne typy náradia a využiť čas efektívne. Bosch je pritom známy hlavne brúskami a elektrickými kladivami. Videli sme tu aj merače vzdialenosti, laserové ukazovatele výšky, kosačky a pod.

Každé náradie sa po oprave vyčistí a prejde aj bezpečnostnou skúškou

Dôležitá časť servisu je výstupná kontrola. Tá kontroluje všetko – náhodne sa vyberajú ukončené zákazky, kde sa sleduje aj to, ako je náradie vyčistené, uložené v krabici a prirodzene, či je funkčné. Rovnako sa hľadá zdroj chyby, ak sa opravené náradie do servisu znova vráti. Každý kus náradia prechádza bezpečnostnou skúškou s napätím až 3500 V. V rámci servisu tak náradie dostáva certifikáciu. Na opravené diely sa, prirodzene, poskytuje garancia. Opravené náradie sa na záver zabalí do papierovej krabice alebo do fólie a zasiela späť k zákazníkovi.

Centrum zamestnáva aj špecialistu, ktorý vyhodnocuje štatistiky a na základe toho je známa sezónnosť opráv a tiež je možné predvídať, aké majú byť skladové zásoby a ako budú uložené súčiastky. Tiež je možné rozdeliť pracovné sily s tým, že každý technik prechádza pravidelným školením.

Väčšina realizovaných opráv spadá pod garanciu, v prípade platených opráv sa zákazníkovi ponúkne cenová ponuka. Tú môže prijať, prípadne nie a nechať zariadenie zrecyklovať (vtedy sa neplatí nič), zaslať späť (platí sa poplatok za dopravu a diagnostiku), prípadne využije možnosť zvýhodneného nákupu podobného náradia. Zákazník pritom dostáva notifikáciu o začatí a ukončení servisného zákroku.

Ako sme si overili, v tomto centre panuje poriadok, plánovanie a dokonalá súhra jednotlivých častí. Platený servis nie je najlacnejší, ale máte istotu maximálnej kvality, pričom náradie dostávate späť ako nové.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.