Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Hlavnou prioritou spoločnosti BMW Group je vývoj alternatívnych technológií pohonov. Výrobca prémiových automobilov ponúka prvý virtuálny náhľad na systém pohonu modelu BMW i Hydrogen NEXT a opätovne potvrdzuje záujem pokračovať v starostlivo zvolenej a systematickej ceste k mobilite bez emisií. Tento prístup taktiež zahŕňa dôsledné posudzovanie rôznych požiadaviek trhov a zákazníkov, čo je súčasťou stratégie spoločnosti s názvom Power of Choice (Sila výberu). Zameranie na zákazníkov a potrebná flexibilita vytvárajú to najpodstatnejšie pri uľahčovaní prielomu trvalo udržateľnej mobility na globálnej úrovni.

Klaus Fröhlich, člen predstavenstva BMW AG zodpovedný za výskum a vývoj: „Sme presvedčení, že v budúcnosti sa bude vedľa seba vyskytovať viacero alternatívnych druhov pohonu a nebude iba jedno riešenie, ktoré pokryje celé spektrum požiadaviek našich globálnych zákazníkov na mobilitu. Technológia vodíkových palivových článkov sa tak z dlhodobého hľadiska môže čoskoro stať štvrtým pilierom nášho portfólia pohonov. Za ideálnych kandidátov v tomto smere považujeme najväčšie modely z našej mimoriadne populárnej rodiny X.” Spoločnosti BMW Group a Toyota Motor Corporation spolupracujú na vývoji technológie palivových článkov už od roku 2013.

Vyhliadky technológie palivových článkov do budúcnosti

Napriek tomu, že spoločnosť BMW Group nepochybuje o dlhodobom potenciáli pohonov palivovými článkami, prejde ešte nejaký čas, kým sa do ponuky pre zákazníkov dostane sériové vozidlo poháňané technológiou vodíkových palivových článkov. V prvom rade ide o to, že ešte nenastali tie správne rámcové podmienky. „Z nášho pohľadu sa najprv musí vodík ako nosič energie vyrábať v dostatočných množstvách, za konkurencieschopné ceny a s použitím zelenej elektriny. Vodík následne nájde primárne využitie vo vozidlách, ktoré nemôžu byť priamo elektrifikované ako napríklad diaľková nákladná doprava,” povedal Klaus Fröhlich. Momentálne chýba aj požadovaná infraštruktúra ako aj rozsiahla celoeurópska sieť plniacich staníc na vodík. Avšak BMW Group pokračuje s vývojom v oblasti technológie vodíkových palivových článkov. Spoločnosť využíva čas, pokým sa dostatočne rozvinie infraštruktúra a trvalo udržateľná výroba vodíka, aby znížila náklady na výrobu pohonného systému. BMW už v súčasnosti dodáva na trh s trvalo udržateľnou energiou elektrické vozidlá na batérie a čoskoro ponúkne zákazníkom širokú paletu elektrifikovaných vozidiel. Do roku 2023 príde na trh celkovo 25 modelov, pričom minimálne dvanásť bude mať čisto elektrický pohon.

Prvé technické údaje pohonu modelu BMW i Hydrogen NEXT

„Systém na palivové články používaný na pohon modelu BMW i Hydrogen NEXT vytvára 125 kW (170 k) elektrickej energie, ktorá pochádza z chemickej reakcie vodíka s kyslíkom z okolitého vzduchu,” vysvetľuje Jürgen Guldner, viceprezident BMW Group pre technológiu vodíkových palivových článkov a projekty vozidiel. To znamená, že vozidlo následne vypúšťa do ovzdušia iba vodnú paru. Elektrický konventor umiestnený pod palivovým článkom upravuje napätie tak, aby bolo zhodné s elektrickým pohonom a s batériou na vyrovnávanie špičky, ktorú napája rekuperovaná energia pri brzdení ako aj energia z palivového článku. Vo vozidle sa nachádzajú aj dve nádrže s tlakom 700 barov, do ktorých sa dovedna zmestí šesť kilogramov vodíka. „To zaručuje dlhý dojazd bez ohľadu na poveternostné podmienky,” poznamenáva Guldner. „A dopĺňanie trvá iba tri či štyri minúty.” Vo vozidle BMW i Hydrogen pracuje piata generácia pohonnej jednotky eDrive, ktorá sa prvý raz predstaví v modeli BMW iX3. Batéria na vyrovnávanie špičky umiestnená nad elektrickým motorom dodáva extra dávku dynamiky pri predbiehaní a zrýchľovaní. Celkový výkon systému 275 kW (374 k) zaručuje typickú dynamiku jazdy, ktorou sa značka BMW preslávila. Elektrický pohon na vodíkové palivové články sa v pilotnej fáze predstaví v malej sérii vozidiel vychádzajúcich z aktuálneho modelu BMW X5 a BMW Group ich plánuje predstaviť v roku 2022. Podľa odhadov BMW Group sa v závislosti od požiadaviek globálneho trhu a záujmu dostanú vozidlá pre zákazníkov poháňané technológiou s vodíkovými palivovými článkami na trh najskôr v druhej polovici tohto desaťročia.

Spolupráca s Toyotou pokračuje

Aby bolo vodíkom poháňané vozidlo s palivovými článkami ideálne pripravené splniť technologické požiadavky do druhej polovice tejto dekády, nadviazali spoločnosti BMW Group a Toyota Motor Corporation spoluprácu v rámci úspešného partnerstva, ktoré trvá už od roku 2013. Obaja výrobcovia spojili sily pri práci na systémoch pohonu na palivové články a na škálovateľných modulárnych komponentoch pre vodíkom poháňané vozidlá s palivovými článkami a uzavreli dohodu o spolupráci na vývoji produktu. Palivové články pochádzajúce zo spolupráce s Toyotou sa dostanú do vozidla BMW i Hydrogen NEXT spolu so zväzkom palivových článkov a celým systémom, ktorý vyvinula spoločnosť BMW Group. Okrem partnerstva pri vývoji a zavádzaní technológie palivových článkov do veľkosériovej výroby sú obe spoločnosti aj zakladajúcimi členmi združenia Hydrogen Council (Vodíková rada). V roku 2017 sa do združenia Hydrogen Council spojilo viacero popredných spoločností z oblastí ako energetika, doprava a priemysel, pričom ich počet už narástol na viac ako 80 členov.

BMW Group je súčasťou vývojového projektu BRYSON

Účasť spoločnosti BMW Group v rámci vývojového projektu BRYSON (nemecká skratka pre priestorovo úsporné vodíkové nádrže s optimalizovaným využitím) podčiarkuje jej vieru v budúcu životaschopnosť a potenciál technológie vodíkových palivových článkov. Aliancia zahŕňa členov ako BMW AG, Mníchovská univerzita aplikovaných vied, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH (Saské centrum pre ľahké konštrukcie), Drážďanská technická univerzita a WELA Handelsgesellschaft mbH, ktorí sa snažia vyvinúť prevratné vysokotlakové vodíkové nádrže. Tie by mali byť navrhnuté tak, aby v budúcnosti umožnili jednoduché zabudovanie do univerzálnych konštrukcií automobilov. Zámerom projektu je preto vyvinúť nádrže s plochým tvarom. Projekt je nastavený na tri a pol roka a využíva zdroje z Federálneho ministerstva hospodárstva a energetiky, pričom má taktiež pomôcť znížiť výrobné náklady na vodíkové nádrže pre vozidlá s palivovými článkami, aby mohli účinne konkurovať elektrickým vozidlám s pohonom na batérie.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.