Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Predstavenie modelu MB-trac 1800 Intercooler v júni 1990
  • MB-trac 1500 je predstavený v septembri 1980
  • Múzeum Unimog v Gaggenau vystavuje model MB-trac 1800 Intercooler „Black Edition“
  • Posledný evolučný stupeň systémového nosiča Mercedes-Benz

Mercedes-Benz MB-trac 1800 Intercooler s výkonom 132 kW (180 k) sa predstavil na odbornom veľtrhu Nordagrar, ktorý sa konal v Hannoveri od 13. do 17. júna 1990. Tento nový špičkový model ukončuje pred 30 rokmi vývoj legendárneho systémového nosiča stuttgartskej značky. MB-trac 1800 Intercooler je založený na modeli MB-trac 1600 turbo s výkonom 115 kW (156 k), ktorý sa vyrába od roku 1987. O zvýšenie výkonu sa stará najmä chladič plniaceho vzduch 6-litrového šesťvalcového motora OM 366 LA, vďaka ktorému je model 1800 Intercooler vo svojom čase gigantom medzi poľnohospodárskymi traktormi.

Desať rokov pred premiérou modelu 1800 Intercooler predstavil Mercedes-Benz model MB-trac 1500, ktorý vtedy predstavoval špičkový model traktoru s hviezdou. Debutoval pred 40 rokmi na výstave DLG v Hannoveri, ktorá sa konala od 12. do 18. septembra 1980. Jeho šesťvalcový motor OM 352 H dosahoval výkon 110 kW (150 k). Tlačová informácia Mercedes-Benz v tom čase uvádzala: „Nosič ťahá silno aj s rastúcim zaťažením, napríklad keď sa pri orbe vyskytne na niektorých miestach ťažká alebo vlhká pôda či pri práci na svahu. Prerušenie prenosu ťažnej sily z dôvodu preraďovania rýchlostí sa podarilo do veľkej miery eliminovať. Krátko odstupňovaná prevodovka s dvanástimi prevodovými stupňami na jazdu dopredu a dvanástimi prevodovými stupňami na jazdu dozadu umožňuje presné prispôsobenie rýchlosti k práci.“

Všestranný príbuzný Unimogu

Modely MB-trac 1500 a 1800 Intercooler patria do ťažkej triedy systémových traktorov značky Mercedes-Benz (konštrukčné rady 442 a 443), ktorá bola predstavená v roku 1976. Okrem toho existujú typy ľahkej triedy (od roku 1972, konštrukčný rad 440) a strednej triedy (od roku 1982, konštrukčný rad 441). Kompletne prepracovaný program modelov MB-trac tak v roku 1987 zahŕňal osem typov od MB-trac 700 (50 kW/68 k) až po 1600 turbo (115 kW/156 k), ktoré pokrývali mimoriadne široké spektrum aplikácií v poľnohospodárstve a v komunálnych službách, pričom úspech zaznamenávali aj v lesníctve a v stavebníctve. MB-trac týmto dopĺňali úspešné modely Unimog, s ktorými sú úzko späté aj z technického hľadiska. Zatiaľ čo Unimog zaujme poľnohospodárov svojimi extrémnymi terénnymi vlastnosťami a vysokou prepravnou rýchlosťou na cestách, traktor nachádza lepšie využitie ako nosič náradia a ťažné vozidlo na poli.

Množstvo poľnohospodárov pozná Unimog od roku 1949 a uznáva ho ako všestranného pomocníka. Silné stránky univerzálneho motorového zariadenia Unimog (Universal-Motor-Gerät) prenáša MB-trac v roku 1972 do oblasti poľnohospodárskych nosičov. Na rozdiel od konvenčných dobových traktorov ponúka štandardne náhon na všetky kolesá, štyri kolesá s rovnakou veľkosťou, kabínu vodiča umiestnenú v strede, výkonnú regulačnú hydrauliku vzadu i vpredu, ako aj tri montážne rámy (vpredu, na nadstavbe a vzadu) na všetky druhy prístrojov. Namiesto bežnej blokovej konštrukcie disponuje MB-trac robustným rebrinovým rámom. Odpružená predná náprava a odpružená kabína s mnohými prvkami výbavy sa starajú o vysoký komfort. Zadná náprava poskytuje stabilitu aj pri ťažkej práci na poli.

MB-trac a Unimog nie sú späté len tým, že používajú mnohé rovnaké komponenty a že sa vyrábajú na rovnakom výrobnom páse vo vtedajšom závode Gaggenau. Spolu môžu byť zmysluplne využité v mnohých podnikoch od veľkých fariem cez firmy poskytujúce služby v oblasti poľnohospodárstva až po stavebné spoločnosti. Výhody takéhoto využitia sa prejavia napríklad pri servise, ako zdôrazňuje jedna tlačová informácia Mercedes-Benz z roku 1980 s názvom „Ekonomické pracovné stroje na stavbu“. Píše sa v nej: „Výsledkom mimoriadnej podobnosti agregátov vozidiel Unimog a MB-trac sú optimálne možnosti servisu a opráv v rámci husto prepletenej servisnej siete a siete popredajných služieb.“

Neustále inovácie

Príbeh inovatívneho traktora sa začína v roku 1967. MB-trac, ktorý je z technického hľadiska úzko spätý s vozidlom Unimog, sa vyvíja vo výrobnom závode Daimler-Benz v Gaggenau pod vedením Gustava Krettenauera. V roku 1972 je na výstave DLG v Hannoveri predstavený prototyp MB-trac 65/70 ako prvý model. Vďaka svojej koncepcii všestranného pracovného stroja aj pre veľké podniky s vysokou mierou komfortu sa traktoru darí získať si pozornosť zákazníkov. Ešte na samotnej výstave sa zadáva približne 350 objednávok.

Mercedes-Benz v priebehu približne 20 rokov výroby neustále rozvíja MB-trac. V roku 1979 sa okrem toho uskutočňujú v spolupráci s poľnohospodármi z okolia mesta Boxberg (Bádensko) dlhodobé skúšky v reálnom nasadení. Traktor však zostáva verný dôležitým základným princípom, a to vo všetkých konštrukčných radoch, rozsahoch výkonov a vývojových fázach: vlastná hmotnosť traktora MB-trac je napríklad rozložená v pomere 60 na 40 percent, pričom väčšiu záťaž znáša predná náprava. S ťažkými návesnými náradiami v zadnej časti alebo pri oraní to zaručuje takmer dokonalé rozloženie hmotnosti, približne 50 percent záťaže na oboch nápravách.

Túto výhodu dokáže traktor presvedčivo využiť vo svoj prospech. Sedadlo, volant, prístrojový panel a pedále možno v kabíne vodiča otočiť o viac ako 180 stupňov. Vďaka tomu je MB-trac so svojou tuhou zadnou nápravou schopný jazdiť aj v opačnom smere jazdy. Distribučná spoločnosť Trac-Technic založená v roku 1987 vtedajšími spoločnosťami Daimler-Benz AG a Klöckner-Humboldt-Deutz prezentuje tieto výhody v reklamnom šote z roku 1990 na príklade modelu MB-trac 1800 Intercooler. V reklame sa hovorí: „V kombinácii s plno synchronizovanou reverznou prevodovkou a neprekonateľným otočným sedadlom predstavuje MB-trac ekonomickú alternatívu k iným poľnohospodárskym strojom.“

MB-trac 1800 Intercooler „Black Edition“ v múzeu

Posledný zo 190 vyrobených modelov MB-trac 1800 Intercooler vo vyhotovení „Black Edition“ s mimoriadnou čiernou metalízou patrí k stálej výstave múzea Unimog v Gaggenau. Kus zapožičaný od spoločnosti Daimler AG možno vidieť spolu s jedným z prvých traktorov MB-trac v múzeu od jeho otvorenia v roku 2006.

Až do konca výroby traktora MB-trac v decembri 1991 vzniklo celkovo 190 kusov supertraktoraa svojej éry. Model 1800 Intercooler vďaka tomu dnes patrí medzi vyhľadávaných veteránov na nemalej scéne zberateľov traktorov. V prípade, že ešte žiaden nevlastníte, v múzeu Unimog môžete nájsť svoj vysnívaný traktor v malom. Návštevníci múzea v Gaggenau si totiž model MB-trac 1800 Intercooler môžu nielen obzrieť, ale aj kúpiť – ako model v mierke 1:32.

Značky: