V redakcii radi testujeme kolobežky. Napr. v Bratislave je to ideálny dopravný prostriedok a  verte, že aj v horšom počasí. Môžete aj kolobežkou nastúpiť do MHD, istú časť sa odviesť a potom na finálne miesto sa dostať práve kolobežkou.

S dobrým ruksakom je to dopravný prostriedok aj na natáčanie videí, keď si do neho popracete všetko, čo potrebujete. Pri návšteve tlačových konferencií sme si zvykli bezpečne odkladať kolobežku ako batožinu do šatne a nikdy s tým nebol problém. Nebol tak v roku jediný mesiac, kedy by sme kolobežky nepoužívali. Samozrejme, v zime sa musíte dobre obliecť a hodí sa aj prilba (nie je ale povinná pri pohybe v meste). A za dažďa zmoknete, s tým treba počítať. Ale veď zase vyschnete a blatníky vás tu dobre chránia pred blatom. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 25 km/h.

Aktuálne predstavujeme dve kolobežky, ktoré sú vyrobené v Nemecku a sú mimoriadne odolné a s dobre veľkými kolesami. To je pri pohybe v meste podstatné. Mamičky s kočíkmi to potvrdia tiež – kvalita chodníkov v slovenských mestách je hrozná a na prekonanie nerovností potrebujete práve väčšie kolesá. Inak je to utrpenie a pri elektrických kolobežkách aj miniete oveľa viac energie pri pohybe na nerovnom povrchu.

Kolobežka aj na dlhšie vzdialenosti

Prvou kolobežkou je EGRET-TEN V3 X 36V. Toto je povedzme vlajková loď medzi kolobežkami a jej cena je 1299 eur. Elektrický motor s výkonom 650 W sa nachádza v náboji zadného kolesa, batéria je umiestnená v strednej časti, na ktorej stojíte. Tento priestor je pomerne široký a veľmi dobre sa na kolobežke stojí. Kapacita batérie je 10 400 mAh pri napätí 36 V. Spomínané kolesá sú s priemerom 10 palcov s dušami a plnené vzduchom. To je na pohodlnú jazdu po rozbitých chodníkoch ideálne. Displej je podsvietený a zobrazuje aktuálnu rýchlosť a zostávajúcu kapacitu batérie.

Pri pohybe si môžete zvoliť päť stupňov rýchlosti. Garantujeme vám, že budete vždy jazdiť na tom najvyššom. Nižšie si možno prepnete vtedy, keď vám začne dochádzať energia v batérii. Hmotnosť tejto kolobežky je až 17 kg a s tým treba počítať ak ju chcete napr. používať pri kombinácii trasy s vlakom. Vyložiť ju napr. do vozňa v rýchliku znamená mať dostatok fyzickej sily. Rovnako je to vtedy, ak ju chcete dať do batožinového priestoru v aute. Výhodou tu je, že EGRET-TEN V3 X 36V sa dá dobre poskladať, zložiť sa dá aj časť s rukoviatkami. Skladanie je rýchle na rozmer 107 × 18,5 × 38 cm.

Táto kolobežka je podľa výrobcu určená je pre ľudí s hmotnosťou do 100 kg, to sme ale o 5 kg prekračovali a kolobežka to dlhodobo prežila. Osvetlenie je vpredu biele a vzadu červené a dobre vás vidno aj v noci.

Dojazd tejto kolobežky je podľa výrobcu do 30 km, pri dynamickej jazde počítate tak s 25 km. Nabíjanie celkom vybitej batérie je do 7 hodín, nabitie na 70 % kapacity je hotové už za 2 hodiny. Výhoda je, že napájací adaptér nie je veľký a ľahko si ho na dlhšie trasy s dlhšou prestávkou zoberiete aj so sebou.

Kolobežka ako priateľka do mesta

Kolobežka THE-URBAN xC1 je oveľa lacnejšia a ľahšia. Jej cena je 579 eur. Rozdiel je tu aj v konštrukcii. V tomto prípade je totiž motor v náboji predného kolesa, batéria je v časti od kolesa po rukoviatka. Kapacita batérie je v tomto prípade 7800 mAh, výkon motora je 300 W. V časti kde stojíte teda nie je batéria a rovnako pri zadnom kolese je len brzda. Bez obáv tak môžete umývať túto časť kolobežky striekajúcou pištoľou (stupeň krytia je IPX4).

Kolesá sú s priemerom 8,5 palca a sú plnené vzduchom. THE-URBAN xC1 je typická kolobežka do mesta, nastavujete dva stupne rýchlosti: do 12 km/h a do 25 km/h. Podstatná pre manipuláciu je jej hmotnosť – 14 kg, pričom sa pohodlne zmestí do kufra auta. Aj v tomto prípade je súčasťou výbavy predné a zadné svetlo. Udávaný dojazd je do 25 km, pri našich testoch to bolo okolo 20 km. Na pohyb v meste je to viac ako dosť. Displej je v tomto prípade pevne zabudovaný do kolobežky.

Nabíjanie celkom vybitej batérie s pomerne malou a ľahkou 230 V nabíjačkou doplna trvá 4 hodiny, na 70 % kapacity si počkáte 1,5 hodiny.

Obe kolobežky sme mali od firmy www.origos.sk

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.