S modelom MP3 značka Piaggio majstrovsky vyriešila otázku mestskej mobility. Piaggio MP3 je prvý trojkolesový skúter na svete a veľmi priama odpoveď na dopyt po jednoducho ovládateľných a bezpečných vozidlách, ktoré dokážu predbehnúť kolónu áut rovnako ľahko, ako sa vedia dostať do centra mesta z prímestského satelitu.
Dve predné kolesá a exkluzívny patentovaný systém odpruženia, ktorý spája bezpečie osobného automobilu s jednoduchosťou a praktickosťou skútra a pôžitkom z dynamickej jazdy na motocykli na ceste plnej zatáčok. Preto Piaggio MP3 dokáže uspokojiť skutočne každého: od jazdcov hľadajúcich praktickejšiu ale bezpečnú alternatívu až po skúsených motocyklistov, ktorí ocenia výhody a technické vymoženosti vozidla, ktoré vytvorilo nový segment a bezkonkurenčne mu vládne.
Nový rad Piaggio MP3 predstavuje vrchol technologickej vyspelosti skútrov vyrábaných spoločnosťou Piaggio Group. Motory kubatúr 400 a 500 cm3 dokážu uspokojiť všetky potreby každodennej mobility. Súčasťou radu je tiež Piaggio MP3 300 hpe, model, ktorý sa od dvoch „maxi“ modelov 400 a 500 výrazne odlišuje, pričom je vybavený rovnakou trojkolesovou technológiou, ale zároveň má kompaktnejšie rozmery a výkon, určený predovšetkým do mestského prostredia.
Modely Piaggio MP3 400 hpe a 500 hpe Sport Advanced majú moderný a elegantný vzhľad, v ktorom sú zakomponované prvky z automobilového sveta, špičkové lakovanie a vysoká úroveň kvality spracovania. Mriežku na prednej kapotáži, navrhnutú dizajnovým štúdiom Piaggio Group Centro Stile, dopĺňajú moderné smerovky a svetlá denného svietenia s LED technológiou. Pokiaľ ide o komfort, v dymovom čelnom plexištíte sú integrované kryty rukovätí, zatiaľ čo polstrovanie sedla je vyplnené pohodlnou penou. To sú dôležité detaily, ktoré okrem dokonalého ergonomického trojuholníka sedlo-stupačky-riadidlá podtrhujú vlohy modelov Piaggio MP3 na cestovanie aj každodenné použitie.
Veľká pozornosť bola venovaná pohodliu spolujazdca, ktorý si môže užívať komfortnú veľkosť svojej časti sedla, rovnako ako opierku a ergonomické madlá. Spolujazdec môže zaujať uvoľnenú jazdnú pozíciu tiež vďaka sklápacím stupačkám. Veľký podsedlový priestor, vybavený vnútorným osvetlením a podložkou, bol navrhnutý s ohľadom na maximálnu využiteľnosť; jeho zhruba obdĺžnikový pôdorys bez schodov a deliacich prepážok dokáže využiť každý štvorcový centimeter. Pohodlne sa do neho zmestia dve integrálne prilby alebo brašna s laptopom. Systém otvárania sedla, ktorý je možné ovládať tiež diaľkovo pomocou funkcie Bike Finder (diaľkové zapínanie smeroviek) a aplikácia Piaggio MIA, má elektronické odomykanie a praktickú hydraulickú vzperu, ktorá zjednodušuje otváranie a zatváranie.
Prístrojový panel sa skladá z dvoch konvenčných guľatých budíkov, na ktorých je zobrazený rad moderných funkcií, a multifunkčného digitálneho displeja s údajmi o spotrebe paliva (priemerná a okamžitá), priemernej a maximálnej rýchlosti, stavu paliva, dobe jazdy a okolitej teplote vrátane výstrahy pri námraze. Na prístrojovom paneli sú tiež hodiny, celkové a denné počítadlo kilometrov a ukazovateľ napätia akumulátoru. Celkom 11 kontroliek na prístrojovom paneli označuje zapnuté diaľkové svetlá, zapnuté smerovky, rezervu paliva, tlak oleja, výstrahu vstrekovania, imobilizér, ABS, ASR a výstražné svetlá. V centrálnej časti priamo pod displejom rad 4 kontroliek signalizuje: zapnuté svetlá denného svietenia; zapnutú aretáciu predného odpruženia; aktívnu parkovaciu brzdu a funkciu aplikácie Piaggio MIA. Tlačidlá pod riadidlami slúžia na otváranie sedla a vypínanie kontroly trakcie ASR.
Vnútorná časť prednej kapotáže má pred kolenami jazdca dve ochranné podložky vo farbe sedla. Medzi nimi je praktický výklopný háčik na tašku. V prednej priehradke je USB zásuvka, ideálna na dobitie telefónu alebo iného zariadenia.
Motor Piaggio 400 hpe: výkon a efektivita
Motor 400 MP3 hpe s maximálnym výkonom 26 kW (35,4 k) pri 7000 ot. za min. a maximálnym točivým momentom 37,7 Nm pri 5500 ot. za min., postavený na základe predchádzajúceho motora 350 cm3, ktorý nahradzuje, sa objavuje v modeli Piaggio MP3 po prvýkrát. Ide o štvortaktný štvorventilový jednovalec s kvapalinovým chladením a vstrekovaním paliva, ktorý vždy patril k najlepším agregátom vo svojej triede. Je výnimočný vďaka niekoľkým riešeniam, prevzatým z motocyklu, ako napríklad automatickej viaclamelovej mokrej spojke, ktorá zaručuje lepší a lineárny prenos výkonu aj pri vysokej tepelnej záťaži a zamedzuje otravnému sekaniu, s akým sa možno stretnúť pri konvenčnej spojke pri rozjazde z miesta.
Podstatný rozdiel medzi predchádzajúcou 350 a novou 400 nespočíva iba v navýšení zdvihového objemu: napriek tomu, že inžinieri spoločnosti Piaggio začínali stavať na už tak extrémne účinnom motore, zamerali sa na rad aspektov s cieľom ešte viac vylepšiť mechanické a termodynamické vlastnosti a znížiť vibrácie a hluk.
S využitím ďalšej ojnice s optimalizovanou hmotnosťou a piestu z hliníkovej zliatiny, ktorý je rovnako ľahší – riešenia, ktoré v tejto triede nie sú úplne bežné a používajú sa pri motocykloch vyššej kategórie – dosiahli zníženie zotrvačných síl, čo viedlo k obmedzeniu vibrácií prenášaných do vozidla. To všetko znamená celkovo lepší jazdný komfort, obzvlášť v cestovných rýchlostiach – a tento aspekt podtrhuje cestovný prímestský charakter modelu Piaggio MP3 400 hpe.
Pri motore 400 hpe, ktorý si zachováva výnimočnú charakteristiku ľahkej a kompaktnej kubatúry ako 350 (hmotnosť a rozmery zostávajú prakticky bez zmeny), zažíva premiéru inovatívny systém patentovaný firmou Piaggio zvaný PCV – Positive Crankcase Ventilation. Ten spočíva v dvoch vrtuliach zabudovaných do kľukovej skrine a pomáha znížiť pretlakové straty, čo vedie k zvýšeniu výkonu.
Výkon a točivý moment motora ťaží rovnako z nového, špeciálne vyvinutého sacieho systému a optimalizovaného zdvihu ventilov. Nový progresívny napínač rozvodovej reťaze zase prispieva k tichšej prevádzke.
Celkovú účinnosť pomohlo zvýšiť niekoľko zmien v rôznych oblastiach: medzi ne patrí optimalizácia spaľovacieho priestoru pomocou CFD výpočtov, nový vysokotlaký vstrekovač, ktorý lepšie atomizuje palivo, či použitie oleja s menšou viskozitou (5W-40). Prevodovka prešla rovnako modernizáciou a variátor má teraz upravenú konštrukciu, vďaka ktorej sa lepšie chladí remeň. K tomu pomáha tiež ventilátor s väčším priemerom.
Nová je rovnako irídiová zapaľovacia sviečka, rovnako ako výkonnejšia riadiaca jednotka Magneti Marelli MIUG4 ECU. Zvýšenie výkonu v porovnaní s predchádzajúcou 350 je výrazné: o 16 % viac výkonu so špičkou o 1500 otáčok nižšie a o 30 % viac točivého momentu, so špičkou o 750 otáčok nižšie sú hodnoty, ktoré zaručujú extrémne kvalitný pôžitok z jazdy.
Dokonalá bezpečnosť: tri kolesá, ABS a ASR
Všetky modely radu Piaggio MP3 sú vybavené antiblokovacím brzdovým systémom ABS a integrovanou kontrolou trakcie ASR (Acceleration Slip Regulation). ASR (po prvýkrát predstavené v kategórii skútrov značkou Piaggio) sa dá jednoducho vypnúť a zaisťuje bezpečnosť tým, že zabraňuje prekĺznutiu zadného kolesa na nebezpečných povrchoch, ako je mokrý asfalt.
Trojkanálový systém ABS, vyvinutý v spolupráci s firmou Continental, maximalizuje aktívnu bezpečnosť tým, že zabraňuje zablokovaniu kolies pri brzdení a zaisťuje plnú kontrolu nad vozidlom za každých podmienok. Piaggio MP3 je vybavené kotúčovými brzdami na všetkých troch kolesách, pričom priemer kotúčov je celých 258 mm. Vyššia bezpečnosť a plynulejšiu jazdu zaručujú veľké 13palcové predné kolesá.
Za úspechom modelov Piaggio MP3 stojí rovnako exkluzívna patentovaná Piaggio technológia dvojitého nezávislého systému zavesenia predných kolies ovládaného unikátnym prepákovaním štyrmi tyčami. Náklonový mechanizmus tvoria štyri hliníkové ramená s kĺbmi, ktoré sú pevne spojené s centrálnou trubkou a dvomi bočnými trubkami pomocou čapov a guľôčkových ložísk. Vo vnútri postranných trubiek sa otáčajú tyče riadenia v klasickom jednoramennom usporiadaní.
Aretačný mechanizmus predného odpruženia, charakteristický prvok trojkolesových talianskych skútrov, mení dynamickú tvár Piaggia MP3 na statickú. Naštartujte Piaggio MP3 a bude stabilne stáť na troch kolesách bez potreby stojanu (ktorý je aj napriek tomu vo výbave). Na prepnutie do bežného jazdného režimu stačí pridať plyn alebo stisnúť príslušné tlačidlo. To znamená, že nemusíte dávať nohy na zem a môžete parkovať Piaggio MP3 kdekoľvek, jednoducho a bez námahy.
Verzie a farby
Piaggio MP3 400 hpe prichádza na trh v dvoch farebných variantoch; Nero Lucido a Grigio Materia. Elegantné farebné prevedenia doplňuje nové čierne sedlo a šedé ráfiky kolies. Piaggio MP3 400 hpe Sport je v ponuke v štyroch farebných variantoch: Nero Meteora; Bianco Luna, Argento Cometa a Blu Zaffiro. Všetky farby majú čierne ráfiky kolies a sedla.
PIAGGIO MIA: stále v spojení so smartphonom
Súčasťou štandardnej výbavy modelov MP3 400 hpe a MP3 500 hpe Sport Advanced je systém konektivity PIAGGIO MIA, ktorý umožňuje prepojenie smartphonu (iOS či Android) s elektronickým palubným systémom vozidla cez Bluetooth a ponúka exkluzívne funkcie pre ešte hodnotnejší a lepší zážitok z jazdy.
Akonáhle prepojíte váš smartphone s modelom Piaggio MP3 – pomocou aplikácie Piaggio, dostupnej na App Store alebo Google Play – systém vám umožní vybaviť si telefonické hovory pomocou špeciálneho tlačidla konektivity umiestneného na ľavom riadidle, a ďalej môžete využívať hlasové ovládanie smartfónu k zahájeniu hovoru alebo prehrávaniu hudby z vášho obľúbeného playlistu.
Okrem telefonovania a prehrávania hudby multimediálna platforma Piaggio MIA umožňuje využiť váš smartfón k zobrazovaniu celého množstva užitočných informácii o trase, ktorú ste prešli a prevádzkovom stave vozidla. Ďalšia praktická funkcia si pamätá miesto, kde bolo naposledy vypnuté zapaľovanie, a pomôže vám tak nájsť váš skúter v chaotických častiach mesta. Aplikácia vie tiež zobrazovať otáčky motoru, okamžitý výkon a točivý moment, okamžitú a priemernú spotrebu paliva, napätie akumulátora a zvolený jazdný štýl. Všetky dáta sa nahrávajú do aplikácie a dajú sa vyhodnocovať priamo v telefóne cez sumárne štatistiky s intuitívnou infografikou. Aplikácia rovnako umožňuje použiť váš smartfón k aktivovaniu praktických funkcií find me a follow me, ktoré zapnutím smeroviek, stretávajúceho svetla a klaksónu pomôžu nájsť váš skúter aj na tom najviac preplnenom parkovisku.
Kompletná ponuka príslušenstva
Kolekcia príslušenstva k modelovému radu Piaggio MP3 stojí na jasnej dizajnovej filozofii: spojiť bezkonkurenčný jazdný komfort so skutočne každodennou praktickosťou, ktorá skvele ladí k úlohe veľkomestského vozidla.
Veľký zadný top box, ktorý možno rýchlo odopnúť, má objem 50 litrov a zmestia sa do neho dve integrálne prilby. Horné veko je lakované rovnakou farbou ako skúter a box je vybavený pohodlnou opierkou pre vyšší komfort spolujazdca. Top box je k dispozícii rovnako vo verzii s objemom 37 litrov.
Doplnkový čelný plexištít z vysoko kvalitného nerozbitného materiálu zaisťuje vynikajúcu ochranu pred vetrom a zlým počasím. Veľká starostlivosť bola venovaná estetickému spracovaniu, a vzpery preto majú rovnaký odtieň ako ostatné detaily na vozidle.
Deka na nohy, čím ďalej, tým dôležitejšia súčasť príslušenstva pre tých, ktorí jazdia bez ohľadu na ročné obdobie a počasie, je špeciálne navrhnutá tak, aby poskytovala maximálnu ochranu pred chladom a dažďom. Myslelo sa i na bezpečnosť; deka maximálne udržuje stabilitu aj vo vysokých rýchlostiach a jej dizajn navyše ladí s vozidlom. Okrem tradičnej deky je v ponuke tiež deka Comfort+, ktorá predstavuje „hi-end“ koncepciu, zvyšujúcu jazdný komfort na maximum po celý rok: je navrhnutá presne podľa tvaru vozidla, vodeodolná, modulárna, jednoducho zbaliteľná, potiahnutá TPU a vystužená pruhmi proti vlneniu / vibrovaniu vo vetre.
Pre maximálny komfort v každom počasí je v ponuke tiež sada vyhrievaného príslušenstva: vyhrievaná vložka do deky a vyhrievané rukoväte, ovládané vlastným regulátorom so štyrmi úrovňami teploty.
V ponuke príslušenstva sú dva systémy proti krádeži, jeden elektronický a jeden mechanický.
Sedlo Comfort+ zaručuje dokonalé pohodlie vďaka inovatívnemu trojrozmernému elastickému materiálu a optimalizovanej sile polstrovania. Jeho dizajn s kontrastnými klinmi a elektricky vypaľovaným logom mu dodáva exkluzivitu.
Piaggio MP3 400 hpe / 400 hpe Sport – Technické údaje
Motor | Štvortaktný jednovalec |
Zdvihový objem motora | 399 cm3 |
Vŕtanie x zdvih | 84 mm x 72 mm |
Výkon | 26 kW (35,3 k) pri 7000 ot. za min. |
Točivý moment | 37,7 Nm pri 5500 ot. za min. |
Ventilový rozvod | SOHC so 4 ventilmi |
Palivový systém | Elektronické vstrekovanie |
Zapaľovanie | Elektronické s premenlivým predstihom zabudované do riadiacej jednotky vstrekovania. Uzatvorený okruh s Lambda sondou vo výfuku. Elektronický imobilizér, blokujúci vstrekovacie čerpadlo po naklonení. Kontrola trakcie (ASR) |
Chladenie | Kvapalinou |
Mazanie | Suchá vaňa |
Štartér | Elektrický so zotrvačníkom v olejovom kúpeli |
Prevodovka | Automatická s variátorom |
Spojka | Odstredivá viaclamelová v olejovom kúpeli |
Rám | Dvojitý kolískový z vysokopevnostných oceľových trubiek |
Predné odpruženie | Lichobežníkové kĺbové – zdvih: 85 mm. Elektro-hydraulický systém aretácie |
Zadné odpruženie | Dva hydraulické tlmiče s nastaviteľným predpätím pružín v 4 polohách – zdvih: 102 mm |
Predné brzdy | Dva kotúče 258 mm |
Zadná brzda | Kotúč 240 mm |
Brzdový systém | ABS s brzdným účinkom integrovaným do pedálu |
Ráfiky predných kolies | Z hliníkové zliatiny 13″ x 3.00 |
Ráfik zadného kolesa | Z hliníkové zliatiny 14″ x 4.00 |
Predné pneumatiky | Bezdušové 110/70-13” |
Zadná pneumatika | Bezdušová 140/70-14“ |
Dĺžka/šírka | 2200 mm / 800 mm |
Rázvor | 1560 mm |
Výška sedla | 790 mm |
Objem palivovej nádrže | 13,2 litra (vrátane rezervy 1,8 litra) |
Spotreba (WMTC) | 3,8 l/100 km |
Emisie CO2 (WMTC) | 89 g/km |
Emisná norma | Euro 5 |