Po dlhej dobe pandémie sa končene naplno rozbehli aj pivovary. Pivo a IT vždy patrilo k sebe a tak sme sa o novinky v tejto oblasti zaujímali. Plzeňský Prazdroj pritom definitívne skončí s pivnými PET (plastovými) fľašami už na konci tohto roka. Dôvodom je ekológia, Slovensko tak zbaví ročne o 500 ton plastového odpadu.
Obľube sa na Slovensku stále tešia vratné zálohované fľaše a tiež plechovky. Prazdroj sa pritom zaoberá nielen tým, v čom pivo predáva, ale aj tým, čo sa s obalmi deje potom, keď ich spotrebiteľ využije.
V roku 2020 predaj Prazdroj takmer 45 % objemu všetkých nápojov vo vratných obaloch, to znamená každé druhé pivo. Pivovar chce posilniť aj predaj piva vo fľašiach, ktoré si kúpite vo vratnej prepravke.
Vratné sklenené fľaše na vzostupe
Zo všetkých typov baleného piva majú sklenené zálohované fľašky najnižšiu uhlíkovú stopu a opätovne sa jedna fľaša v Prazdroji použije až 17-krát. Vratné sklenené fľaše sú najobľúbenejšie vo vekovej kategórii 50 až 65 rokov, ktorá si návyk na pivo vo fľaši nesie historicky so sebou. Hneď za nimi je kategória, ktorú môžeme označiť aj ako „ich deti“, a teda ľudia vo veku 18 až 34 rokov. Generácia 35 až 49 má najsilnejší príklon k plechovkám.
Cirkularita ako hnací motor
Cieľom pivovaru je mať všetky predané pivá do roku 2030 plne cirkulárne, čiže znovu použiteľné alebo recyklovateľné. Práve PET fľaše a plechovky budú o pol roka na Slovensku veľkou témou, a to pre spustenie zálohového systému. Nový zálohový systém umožní, aby z použitej plechovky vznikla opäť plechovka, čo rovnako tak povedie k znižovaniu uhlíkovej stopy. Hliník sa dá totiž recyklovať do nekonečna bez zmeny parametrov, pričom plechovka z recyklátu má v závislosti od jeho podielu, až o 80 % nižšiu uhlíkovú stopu a na jej výrobu je spotrebovaných až o 95 % menej energie než u plechovky vytvorenej z panenského materiálu.