Podpora cyklodopravy zo strany firiem prináša pre zamestnancov nielen úsporu času, financií a zdravý životný štýl, ale výrazne vie z toho vyťažiť aj samotný zamestnávateľ.
Koronakaranténa priniesla so sebou aj prehodnotenie benefitov. Kedysi obľúbený home office sa v mnohých prípadoch stal nevyhnutným riešením života firiem a tak sa s návratom zamestnancov do práce dostala do popredia skôr podpora zdravšieho životného štýlu, vrátane mobility. „Ide aj o podporu cyklodopravy vo firmách. Tá prináša benefity nielen pre zamestnancov, ale výrazne z toho môže ťažiť aj zamestnávateľ,“ konštatuje Dávid Baráth, odborník na cykloinfraštruktúru spoločnosti Študio-21 plus. Spoločnosť sa zaoberá stavebnou, projekčnou a konzultačnou činnosťou v oblasti tvorby verejných priestorov, detských ihrísk, exteriérových športových prvkov, cyklostojanov, ako aj smart riešeniami v mestách.
Benefity cyklomobility
Ako podotýka, cyklodoprava na jednej strane predstavuje udržateľnosť v doprave, vďaka čomu je tiež prioritou európskych vlád, Slovensko nevynímajúc. Na druhej strane však sama o sebe dokáže byť aj v pracovnom procese významným zamestnaneckým benefitom. „V prípade, že zamestnávateľ vytvorí vhodné podmienky, zamestnanec takýmto spôsobom finančne šetrí na doprave a parkovaní, zároveň šetrí čas, keďže nemusí stáť počas špičky v dopravných zápchach, a pravidelným pohybom prispieva k dobrému zdraviu a kondícii,“ konštatuje. Výhody z toho má aj zamestnávateľ. „Zamestnanci do práce nemeškajú z dôvodov prestojov v zápchach. Významné finančné úspory sú aj na parkovom státí, keďže zamestnávateľ nepotrebuje mať či už vo vlastnej, alebo prenajatej podzemnej garáži vyhradených toľko parkovacích miest pre zamestnancov,“ vypočítava. Správa sa tiež spoločensky zodpovedne a pravidelný pohyb sa podpisuje aj pod zdravie či spokojnosť zamestnancov.
Samozrejme, ako podotýka Dávid Baráth, na poskytnutie takýchto benefitov je potrebné vytvoriť vhodné podmienky. „Nestačí len povedať, že firma podporuje tento spôsob mobility. Cykloinfraštruktúra si vyžaduje podporu vo viacerých rovinách,“ upozorňuje odborník.
Ako úspešne podporiť firemnú cyklomobilitu
Základným predpokladom je aktívna podpora zo strany firmy, ale aj záujem zo strany zamestnancov. „Je vždy dobré spraviť prieskum, či a koľkí zamestnanci by takýto spôsob dopravy preferovali,“ hovorí. Na druhej strane, prvotný impulz môže prísť aj zo strany zamestnancov. „Dokonca, ak ide o administratívnu budovu, môžu sa viaceré firmy spojiť a vytvoriť spoločný priestor na cykloparkovanie, prípadne osloviť majiteľa či správcu budovy s požiadavkou na vyčlenenie takejto plochy,“ vysvetľuje. V takom prípade môžu ťažiť nielen z priestorových, ale aj z množstevných úspor za cyklostojany a celkovo cykloinfraštruktúru.
Práve bezpečné a funkčné cykloparkovanie je ďalší predpoklad na zvýšenie záujmu zamestnancov o tento spôsob mobility. Pritom už na jedno parkovacie miesto pre vozidlo sa pri výbere správneho riešenia zmestí cyklostojan až pre 10 bicyklov. Pri vyčlenení troch takýchto parkovacích miest vznikne dokonca viac ako trojnásobný priestor pre bicykle. „Do úvahy pripadajú poschodové cyklostojany, ktoré významne šetria miesto,“ dopĺňa. Podľa neho je však dôležité, aby firma už pri plánovaní vyhradila väčší priestor. „Ak napríklad z 20 zamestnancov chce chodiť do roboty na bicykli desať, perspektívne treba počítať s parkovaním pre 15 bicyklov. Skúsenosti nám potvrdzujú, že mnohí sa pridávajú neskôr, keď benefity reálne vidia,“ dodáva odborník Študio-21 plus.
Niekedy sa dá využiť aj „hluchý“ priestor v podzemnej garáži či na vonkajšom parkovisku. „V prípade vonkajších plôch je dobré cyklostojany zastrešiť, čím sa zvyšuje komfort pre zamestnanca a ochrana bicykla pred nepriazňou počasia. V prípade vnútorných priestorov, najmä vo väčších budovách, stojí za zváženie oplotenie. Uzamykanie možno prepojiť na firemné karty, čím je pohyb kontrolovaný. Možnosťou je aj kamerový monitoring,“ spresňuje.
Zvýšenie komfortu
Ak sa budova len stavia, je podľa odborníka vhodné myslieť na rozvoj cyklomobility už pri projektovaní parkovacích priestorov. „Najmä pri veľkých budovách s množstvom firiem a teda frekventovaným pohybom áut je pre zamestnancov rizikové sa s bicyklom pohybovať aj v podzemnej garáži. Osvietený developer, správca, ale aj firma však môže vyjsť takýmto zamestnancom v ústrety vytvorením cyklopásu aj v garáži, ktorým sa užívateľ bezpečne dopraví k cyklostojanu,“ vysvetľuje. Výhodou, najmä v prípade zamestnancov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších oblastí, je, ak môžu pri integrovanej doprave využiť cyklovlaky.
Komfort zvýšia aj uzamykateľné skrinky v parkovacích priestoroch, kde si užívateľ môže bezpečne odložiť cyklistické veci. V prípade e-bikov sú plusom stojany s nabíjaním. Možnosťou je zariadenie na jednoduchý servis bicyklov. „Benefitom zo strany firmy je tiež poskytnutie firemných zdieľaných bicyklov, či e-bikov, ktoré môžu zamestnanci operatívne použiť pri potrebe rýchleho presunu po meste, napríklad aj na obchodné stretnutie. Tiež je vhodné, aby firma vyčlenila niekoľko miest pre návštevy, ktoré tento druh mobility uprednostňujú,“ hovorí odborník. Vyšší počet cyklostojanov je dôležitý aj z dôvodu, že niektoré bicykle môžu mať širšie riadidlá, cyklonosič pre dieťa a podobne a potrebujú tak širší priestor.
„Aj preto je dôležité, aby cyklostojany boli kvalitné prevedením, funkčné a bezpečné. Samotné bicykle dnes stoja aj tisícky eur. Cyklostojan by určite mal mať gumené oporné body, aby nedošlo k poškodeniu bicykla či rámu. Každý druhý bicykel má dnes kotúčové brzdy a v nekvalitnom cyklostojane, kde je bicykel nestabilný, môže dôjsť k zničeniu kotúčov ale aj ráfikov. Stojan musí tiež byť užívateľsky jednoduchý a komfortný,“ podotýka Dávid Baráth. V prípade veľkokapacitných poschodových stojanov by výška priestoru mala byť minimálne 2,6 až 2,7 metra v závislosti od prevedenia cyklostojanu. Kolesá bicyklov sú na poschodí fixované za pomoci lyžín a ľahkú manipuláciu s nimi zabezpečuje hydraulická vzpera, vďaka ktorej si dokáže bicykel zložiť či vyložiť aj menej silný človek. „Výber riešení je naozaj široký, určite však odporúčam poradiť sa s odborníkom a vyberať si dodávateľa podľa recenzií, či odporúčaní,“ dodáva odborník Študio-21 plus.