Automobilový priemysel a letectvo? Dva svety, ktoré sa niekedy spájajú a často vyústia do efektívnej spolupráce. Lexus, s ktorým pred rokmi začal spolupracovať akrobatický pilot Yoshihide Muroya, to vie veľmi dobre. Letec, ktorý sa zúčastňuje súťaží a akrobatických šou, pomohol napríklad vyvinúť nový spojler pre Lexus LC a výhody tejto spolupráce sú obojstranné.
Zdá sa, že posúvanie hraníc a myslenie mimo zaužívaných rámcov je súčasťou DNA značky Lexus. Japonci s obľubou nadväzujú zaujímavé spolupráce a vyvíjajú aktivity, ktoré spájajú mnoho rôznych odvetví z oblasti podnikania alebo športu.
Medzi športovcov, s ktorými spolupracuje značka Lexus, už istý čas patrí aj Yoshihide Muroya. Japonskému akrobatickému pilotovi sa vo svojej disciplíne darí dlhé roky a v roku 2016 podpísal zmluvu s japonskou značkou. Lexus je partnerom, s ktorým si jazdec môže vymieňať skúsenosti a výsledky spolupráce sú obojstranne výhodné.
Yoshihide „Yoshi” Muroya
48-ročný letec začal svoje dobrodružstvo s letectvom na vetroňoch. V roku 1991 začal trénovať na svojom prvom stroji a licenciu získal ako 20-ročný v Spojených štátoch. V priebehu rokov lietal na stále väčšie vzdialenosti a v akrobatických lietadlách dosahoval stále vyššie rýchlosti a v roku 2009 sa ako prvý pretekár z Japonska zúčastnil na šampionáte Red Bull Air Race. Dnes má za sebou už 170 súťaží a leteckých prehliadok. A, samozrejme, aj plodnú spoluprácu s Lexusom, ktorá vyústila do mnohých zaujímavých riešení.
Krídlo pre Lexus LC je len začiatok
Jedným z nich je napríklad aerodynamické zadné krídlo pre Lexus LC. Ultraľahký dekoratívny prvok bol inšpirovaný strojmi pilotovanými Yoshim a riešenia, ktoré boli pri ňom použité, sú rovnaké ako tie, ktorými sa odlišuje lietadlo tohto pilota. A aký je jeho efekt? Lepšia ovládateľnosť bez výrazne zvýšeného odporu vzduchu. Sponzorská zmluva však funguje obojstranne a umožňuje spoločnosti Lexus ponúkať skúsenosti, znalosti a brilantnosť jej inžinierov v otázkach konštrukcie a zlepšovania lietadiel.
Príkladov, aké to prináša výhody, je veľa. Tím dizajnérov a inžinierov značky Lexus pomáhal okrem iného pri vývoji množstva aerodynamických riešení a prvkov chladiaceho systému akrobatického lietadla. Prišlo aj k výmene skúseností v oblasti ergonómie a vďaka nim vznikla napríklad vylepšená ovládacia páka, ktorú Yoshihide vo svojom lietadle používa dodnes. Osvedčili sa aj pokročilé a moderné aerodynamické tunely, ktoré Lexus používa pri dizajne svojich nových modelov.
Veľa talentov, jeden úspech
Spolupráca talentovaného pilota priniesla aj iné ovocie. Rok po nástupe do Lexusu sa umiestnil na prvom mieste v Red Bull Air Race World Series 2017. Svoj úspech komentoval takto: „Stal som sa prvým japonským šampiónom Red Bull Air Race v roku 2017, a to so silnou podporou od Lexusu. Naše partnerstvo stále prináša vzájomné výhody.“
Vyššie a rýchlejšie
Čo prinesie ďalšia spolupráca? Aerodynamické krídlo pre Lexus LC znie efektne, no spojenie sveta letectva s automobilovým priemyslom môže viesť aj k mnohým praktickejším riešeniam, ktoré nájdu uplatnenie v sériovo vyrábaných autách. Aerodynamika je v rýchlo sa približujúcej ére elektromobilov čoraz dôležitejšia a nižší odpor vzduchu umožní dosiahnuť nižšiu spotrebu energie a stále dlhšie dojazdy. Zdá sa, že je dobré mieriť vysoko a povzniesť sa nad vyšliapané chodníčky v športe, automobilovom priemysle aj v biznise.