Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Elektrický pohon všetkých kolies E-Four používaný v SUV značky Lexus zlepšuje jazdné vlastnosti a bezpečnosť pri zachovaní nízkej spotreby paliva. Osvedčené riešenie môžu využiť používatelia celého radu hybridných SUV – od mestského crossoveru, modelu UX, cez novú verziu modelu NX, až po rodinné RX. Aké sú výhody pohonu Lexus E-Four?

Značka Lexus nie je len synonymom prestíže a spoľahlivosti, ale aj inovatívnosti. Jedným z príkladov prelomového prístupu je inteligentný systém pohonu všetkých kolies E-Four. Debutoval na začiatku 21. storočia v modeli Lexus RX 400h a odvtedy prešiel množstvom úprav, ktoré umožňujú maximálne využiť potenciál efektného hybridu značky Lexus. Toto riešenie zároveň zlepšuje trakčné vlastnosti, a tým aj bezpečnosť.

E-Four je aj ekonomickým riešením. Oproti klasickému pohonu 4×4 nemá mechanické spojenie medzi nápravami, hnacím hriadeľom či rozdeľovacou prevodovkou s reduktorom. Pohon zadnej nápravy je možný vďaka elektromotoru, ktorého chod riadi rozsiahly počítač hybridnej sústavy. Takéto riešenie je ľahšie a kompaktnejšie, vďaka čomu je možné prispôsobiť E-Four tak, aby vyhovoval rôznym modelom Lexus. Výsledkom je, že hybridy s pohonom všetkých kolies spotrebujú len o niečo viac paliva ako hybridy s pohonom predných kolies.

Ešte lepšia ovládateľnosť

Lexus vyvíjal systém E-Four roky. Jeho chod riadi počítač AIM, ktorý zabezpečuje optimálne rozdelenie výkonu medzi predné a zadné kolesá, keď sa vozidlo pohybuje po cestách s menšou priľnavosťou. Tento pokročilý systém riadi krútiaci moment a pribrzďuje kolesá zadnej nápravy, aby zlepšil prejazd zákrutami, rýchlo reagoval na pretáčanie alebo nedotáčanie a sledoval dráhu zvolenú vodičom. Pomáha tiež pri pohybe na snehu alebo na piesku.

Zadný elektromotor funguje ako dodatočný generátor v systéme rekuperácie energie pri brzdení. Vďaka tomu ide viac energie do trakčnej batérie a auto sa tak môže častejšie pohybovať v bezemisnom elektrickom režime. Lexusy s pohonom E-Four poháňajú väčšinu času prednú nápravu. Zadný pohon sa pripája podľa potreby, napríklad keď systém zaznamená stratu priľnavosti, pri jazde do kopca alebo po mierne kopcovitom teréne či sypkejšom povrchu. Táto schéma prevádzky umožňuje udržiavať spotrebu paliva na strednej úrovni.

V celom rade SUV

E-Four je natoľko všestranným riešením, že ho ponúka celý rad SUV značky Lexus. Kompaktný systém  bez mechanického prepojenia medzi nápravami možno prispôsobiť autám určeným do mesta, preto nechýba ani v UX, klasickom zástupcovi segmentu kompaktných mestských crossoverov.

V modeli NX je elektrický pohon všetkých štyroch kolies E-Four k dispozícii v hybridnej verzii NX 350h aj ako plug-in hybrid, NX 450h+. Dôležité je, že bez ohľadu na verziu je kapacita batožinového priestoru či palivovej nádrže rovnaká. NX 350h s E-Four má 243 k, zrýchli z nuly na stovku za 7,7 sekundy a má priemernú spotrebu paliva 5,9 l/100 km. V prípade verzie NX 450h + je celkový výkon až 309 koní. Zrýchlenie je 6,3 sekundy a priemerná spotreba paliva vďaka efektívnemu plug-in hybridu od 0,9 l/100 km. Pohon E-Four je dostupný aj na Slovensku, v modeli RX. Verzia RX 450h je kombináciou výkonného, ​​atmosféricky plneného motora V6 s hybridným pohonom. Vďaka vysokému výkonu systému auto zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy. Priemerná spotreba paliva je od 7,6 l / 100 km, čo je v aute tejto triedy viac než uspokojivý výsledok.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.