Viac než rok používame v redakcii kolobežku Sencor Scooter Two Long Range 2021 a za ten čas sme na nej najazdili takmer 1200 kilometrov.
Naše dlhodobé skúsenosti z používania dvoch kusov tohto stroja nájdete v tomto článku. Najčastejšie budeme Sencor porovnávať s akýmsi etalónom tejto triedy, Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2, na ktorej sme tiež najazdili okolo 250 kilometrov.
Konštrukcia a niekoľko jej problémov
Konštrukčne aj vzhľadovo sa tento Sencor veľmi ponáša na spomínané Xiaomi a množstvo jej klonov. Je možné, že niekde v Číne sú dokonca vyrábané v tej istej továrni či aspoň v jednom priemyselnom komplexe. Pochopiteľne, už pri prvom pohľade nájdeme niektoré rozdiely. Ide napríklad o mierne odlišný spôsob odomykania a uzamykania skladacieho kĺbu na tyči riadidiel.
Na obidvoch kusoch Sencora, ktoré sme mali k dispozícii, sa prakticky od začiatku používania pri jazde prejavovalo občasné mierne pukanie v tomto spoji – máme na mysli pukavý zvuk, reálne nič neprasklo. Možno by sa stačilo pohrať s nastavením skladacieho mechanizmu, ale keďže sa to nezhoršovalo a na jazdu to nemalo vplyv, neriešili sme to.
Podobnou nepríjemnosťou je klepanie zadného blatníka pri prejazde cez nerovnosti. Opäť to robia obidva naše kusy a podľa skúseností z internetu sa to týka všetkých kolobežiek Sencor Scooter Two Long Range 2021. Až donedávna s tým okrem nepríjemného zvuku nebol žiadny problém, avšak pred niekoľkými dňami sa nám pri dlhšej jazde po miernom teréne uvoľnil kábel napájajúci zadné svetlo (je vedený práve pod blatníkom) a vytrhol sa z neho.
V jednom z našich dvoch kusov od začiatku v časti, kde je uložená batéria, pri zatrasení niečo jemne hrkoce – zrejme skrutka, alebo matica. Nevieme, či sa tam dostala nedopatrením pri montáži, prípadne sa odniekiaľ uvoľnila. Opäť to ale nespôsobuje problémy a kolobežku sme teda nerozoberali ani nereklamovali.
Na druhom kuse sa nám zase uvoľnilo a vypadlo až päť skrutiek zo šiestich, ktoré držia bočný kryt motora v prednom kolese – ide vlastne o akúsi puklicu. Šlo o tú z dvojice kolobežiek, na ktorej máme najazdených oveľa menej kilometrov, len okolo 250. Zrejme však šlo o nedotiahnutie skrutiek len u tohto konkrétneho kusu kolobežky, pretože u druhej s 1200 najazdenými kilometrami sme takýto problém nemali.
Ako vidíte, nejde o veľké problémy a nič iné negatívne sme počas roka nespozorovali. Treba podotknúť, že sme kolobežku nijako nešetrili a okrem mesta sme ju používali aj pri jazde na dlhšie vzdialenosti.
Spomeňme ešte dva detaily, ktorými sa Sencor a Xiaomi líšia. Prvým sú riadidlá s pogumovanými držadlami. Zatiaľ čo u Pro 2 sú príjemné na dotyk a nevadia ani pri dlhšej jazde, Sencor ich má z tvrdšej gumy s nepríjemnými výčnelkami. Tie majú zlepšiť úchop, ale nás v dlaniach vyslovene omínali a zo začiatku, kým sme si zvykli, sme radšej používali cyklistické rukavice.
Druhým je platforma, teda nášľapná plocha, na ktorej stojíte pri jazde. Aj tá je pokrytá gumeným povrchom. V tomto prípade je kvalitnejší u kolobežky Sencor. Ani po roku používania nejaví známky opotrebovania, zatiaľ čo u Pro 2 sa nám začali niektoré gumené výčnelky odtrhávať už po niekoľkých desiatkach odjazdených kilometrov.
Celkovú kvalitu konštrukcie kolobežky a použitých materiálov hodnotíme ako veľmi dobrú. Problémom nie je ani prenášanie, riadidlá sa dajú zložiť za pár sekúnd a 16 kilogramov hmotnosti kolobežky je ešte prijateľných.
Motor, brzdy a jazdné vlastnosti
Sencor má 400-wattový motor, čo je o 100 wattov viac než Xiaomi Pro 2. Tento rozdiel je reálne cítiť pri trochu lepšom zrýchlení i jazde do kopca – to isté stúpanie zvládne Sencor o niečo vyššou rýchlosťou (asi 2 až 4 km/h) a poradí si aj s kopcom, ktorý už Pro 2 nezvládla.
Pochopiteľne, stále ide o základnú kolobežku a ak plánujete jazdiť po kopcovitejšom teréne, určite ju neodporúčame, pretože už strmšie a hlavne tiahlejšie stúpania proste nezvláda. Hlavne počas horúceho leta sa navyše pri takejto záťaži aktivuje ochrana motora, keď sa dočasne citeľne zníži jeho výkon, aby sa ochladil. Pôvodný výkon získa väčšinou až po zastavení a dlhšej prestávke.
Naopak, podstatne horšie ako u Xiaomi Pro 2 sú tu brzdy. Považujeme ich za jednu z najväčších slabín tohto stroja a v kombinácii so silnejším motorom ide o vec, ktorú musíte mať pri jazde na pamäti. „Flekovanie“ s touto kolobežkou proste nehrozí a so slabšími brzdami treba hlavne pri jazde v meste rátať. Zároveň aj predvídať za iných účastníkov cestnej premávky so silnejšími strojmi, pretože sa nám opakovane stalo, že nás vodiči áut prehliadli a nedali nám prednosť.
Ďalší podstatný rozdiel sú kolesá. Xiaomi Pro 2 má 8,5-palcové klasické nafukovacie pneumatiky, Sencor zase plné 10-palcové kolesá. Plné znamená, že nie sú plnené vzduchom, ale tvorí ich len samotná „plná“ guma. Je však perforovaná, teda sú v nej otvory, ktoré majú napomôcť pruženiu. Na Sencore je tiež odpružené zadné koleso, čo u Xiaomi úplne absentuje.
Bohužiaľ, v praxi sa väčšie kolesá a zadné odpruženie takmer neprejavujú a jazda na Sencore je v porovnaní so Xiaomi oveľa menej komfortná. Kolobežka cíti každú nerovnosť, jazda po zvetralom, drsnejšom asfalte je nepohodlná. Jazdenie po štrku či dlažbe s väčšími kockami je už čistá hrôza, keď máte pocit, že vám kolobežka vytrasie všetky plomby zo zubov a zadný blatník klepoce ako o dušu.
Na druhej strane, plné gumené pneumatiky majú výhodu, že na nich nedostanete defekt. Ten pritom nebýva u Xiaomi až taký výnimočný a na facebookových fórach nájdete kvantá skúseností používateľov o tom, ako ťažko sa dáva u Xiaomi preumatika dole z ráfu, prípadne sa naň ešte ťažšie nasadzuje.
Jazda na tejto kolobežke je inak príjemná a dobre sa na nej napríklad „režú“ zákruty, s čím majú dosť problém kolobežky so širšími pneumatikami. Riadidlá sú síce úzke, čo sa prejavuje na stabilite, ale v tejto triede sú štandardom. Jazdiť sa na nej dá i v zime (skúšali sme pri teplote -10 stupňov Celzia), maximálna rýchlosť však vtedy bola aj pri plnom nabití len 27 km/h a dojazd bol oveľa nižší než počas leta.
Kolobežke nerobí problém ani dážď. Oficiálne disponuje ochranou IP54, čo značí čiastočnú ochranu pred vniknutím prachu a odolnosť voči striekajúcej vode zo všetkých smerov v objeme 10 litrov za minútu po dobu piatich minút. Reálne sa nám dvakrát stalo, že nás počas jazdy zastihol celkom silný dážď, v ktorom sme šli viac ako desať minút a voda, samozrejme, striekala aj od kolies. Kolobežka túto záťaž zvládla bez akýchkoľvek problémov či následkov.
Displej, mobilná aplikácia, rýchlosť a batéria
Displej je podobný ako u Xiaomi a ukazuje aktuálnu rýchlosť, stav nabitia batérie a jazdný režim – Eco, prípadne športový. Je dostatočne čitateľný aj na priamom slnečnom svetle. Má jediné tlačidlo, ktorým sa kolobežka zapína, a rozsvecujú sa ním LED svetlá. Tie sú na túto triedu kolobežiek dostatočne silné a nemáme k nim výhrady.
Na displeji sa navyše zobrazí aj kontrolka zapnutých svetiel, ktorú nemávajú ani drahšie kolobežky. Možno sa vám to zdá ako zbytočnosť, ale skontrolovať počas jazdy vo dne či svietite, je u kolobežiek s nízko umiestnenými reflektormi nielen náročné, ale aj potenciálne nebezpečné.
Ku kolobežke odporúčame stiahnuť si aplikáciu Sencor Scooter z obchodu Google Play alebo App Store. Má síce hodnotenie iba 3,5 hviezdičky, my sme však s ňou nemali žiadne problémy. Po spojení s kolobežkou cez Bluetooth sa v nej dá zapnúť tempomat a nastaviť, od akej rýchlosti bude aktívny, prípadne zvoliť jazdný režim (Šport a Eco, režim Chôdza tu nie je), alebo kolobežka zamknúť. Zároveň treba ručne nastaviť hodnotu batérie na 15 Ah, hodnota 7,5 Ah sa vzťahuje na ďalší model Sencor Scooter One. Je trochu zvláštne, že aplikácia si to nevie zistiť sama, ale zásadný problém to neznamená.
V aplikácii sa nastavuje aj najvyššia rýchlosť kolobežky. Tá je v zmysle slovenskej legislatívy z výroby nastavená na 25 km/h, jednoduchým potiahnutím posuvníka ju však môžete zvýšiť na 30 km/h. Jednoduchšie to už byť nemôže a je to veľký rozdiel napríklad v porovnaní so Xiaomi, kde je potrebné softvérové odblokovanie (slangovo takzvané botox), či s kolobežkami značky Vsett, kde je zase potrebný hardvérový zásah v podobe odpojenia jedného z káblov.
Rýchlosť na tachometri sme merali aj pomocou GPS a podľa našich zistení je reálne nižšia len zhruba o jeden km/h, čo je zanedbateľné. Touto rýchlosťou však ide kolobežka po plnom nabití len asi sedem až osem kilometrov, následne sa postupne znižuje až k 25 km/h. Strata výkonu je badateľná asi od 50 percent nabitia batérie a približne posledných 30 percent už Sencor výrazne stráca výkon aj rýchlosť. Jazdiť pod touto hodnotou teda príliš neodporúčame. Posledných 15 až 20 percent je už skutočne rezervných, keď kolobežke robí problém ísť aj po rovine.
Čo sa týka dojazdu, oficiálne je udávaný 45 kilometrov. Ako to v takýchto prípadoch býva, je to údaj dosiahnutý zrejme za ideálnych podmienok, ktorý sa v praxi dá len ťažšie dosiahnuť. Podľa našich skúseností prejde Sencor Scooter Two Long Range 2021 s dobre živeným 110-kilovým jazdcom na plný výkon v športovom režime bezpečných 30 kilometrov. Bezpečných v tom zmysle, že sa netreba obávať zásadnej straty výkonu, o ktorej píšeme vyššie. Samozrejme, podarilo sa nám najazdiť aj viac, ale na úkor rýchlosti a so spomínanou stratou výkonu. V prípade ľahšieho jazdca a pokojnejšej jazdy sa určite dá priblížiť aj k 40 kilometrom na jedno nabitie.
Úroveň nabitia zobrazuje kolobežka na displeji piatimi „paličkami“, je to však len orientačná hodnota, pretože napríklad pri plnej záťaži ukazuje iba dve, ale po zastavení vyskočí aj na štyri paličky. Radšej sme si preto nabitie batérie po zastavení overovali v aplikácii, kde sa zobrazuje v percentách.
Plné nabitie batérie trvá aj deväť hodín a opäť je tu nevýhoda oproti Pro 2. Tam si totiž počas nabíjania môžete zapnúť displej a zistiť, na koľko percent je už batéria nabitá. U Sencora to nezistíte, počas nabíjania sa displej nezapne. O nabíjaní svedčí len maličká červená kontrolka na nabíjačke, ktorá po plnom nabití začne svietiť zeleno.
Zhrnutie
Sencor Scooter Two Long Range 2021 je spoľahlivý stroj, ktorý je podľa nás vhodný pre ľudí zvažujúcich nákup svojej prvej kolobežky, ale aj pre trochu skúsenejších jazdcov. Odporúčame však pred kúpou mať jasné v tom, po akých cestách na nej chcete jazdiť. Je to totiž vyslovene cestná kolobežka, ktorá sa nehodí ani do mierneho terénu či na asfaltové cesty s horším povrchom.
Poteší tiež slušný dojazd a kvalita spracovania kolobežky. Výhodou je, že na plných gumených pneumatikách nedostanete defekt. Počas necelých 1200 kilometrov nás nikdy nenechala „v štichu“ a vždy nás spoľahlivo doviezla do cieľa.
Za jej hlavné výhody v porovnaní so Xiaomi Mi Scooter Pro 2 považujeme silnejší motor a nižšiu cenu. Sencor aktuálne (máj 2022) kúpite v e-shopoch od zhruba 360 eur, Xiaomi začína asi od stovky vyššie, hoci v jednom obchode sme ho našli aj za 430 eur.
Naopak, slabinou tohto Sencora sú slabé brzdy a veľmi otravným prvkom je klepajúci zadný blatník na nerovnostiach. Za spomínanú sumu však podľa nás napriek tomu ide o výbornú voľbu a Sencor Scooter Two Long Range 2021 ponúka vynikajúci pomer cena/výkon.
Prečítajte si aj: