Spoločnosť Google testuje na Slovensku novo vyvinutú metódu boja proti fake news. Ako informovala v tlačovej správe, cieľom je zvýšiť odolnosť ľudí voči dezinformáciám.
Na sociálnych sieťach už internetový gigant spustil v tejto súvislosti intenzívnu reklamnú kampaň založenú na metóde prebunkingu. Tá spočíva v krátkom vystavení miliónov používateľov sociálnych sietí manipulatívnym oznámeniam a metódam, ktoré využívajú dezinformátori.
Kampaň na Slovensku pozostáva zo 60-sekundových videoreklám nasadených na sociálnych sieťach. Zameraná je na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov a bude sa snažiť o prevenciu proti manipulatívnym technikám, ktoré dezinformačná scéna využíva na šírenie škodlivých dezinformácií namierených proti utečencom z Ukrajiny. Kampaň pobeží v lokálnych verziách okrem Slovenska aj v Čechách a v Poľsku.
Ako spoločnosť uvádza, aktuálne publikovaná štúdia Cambridgeskej univerzity a tímu Google Jigsaw potvrdila, že táto metóda, ktorá funguje podobne ako očkovanie, buduje odolnosť a čiastočne pomáha proti tomu, aby ľudia v budúcnosti škodlivým dezinformáciám uverili a šírili ich ďalej.
Reklamnú kampaň vytvorili odborníci z Jigsaw, oddelenia spoločnosti Google skúmajúceho hrozby pre otvorenú spoločnosť, v spolupráci s factcheckingovým projektom Demagog, vzdelávacím projektom Jeden svět na školách a v konzultácii s ďalšími zástupcami z akademickej obce a overovateľmi faktov.
V časopise Science Advances nedávno publikovaná štúdia psychológov z Cambridgeskej a Bristolskej univerzity podľa Google preukázala, že jedinci vystavení takýmto prebunkingovým oznámeniam dokážu potom lepšie rozpoznať dezinformácie a je tiež menej pravdepodobné, že ich budú ďalej šíriť. Podľa prvotných výskumov vedených akademikmi z inštitúcií ako Harvardova univerzita, MIT alebo Cambridgeská univerzita je táto metóda o niečo účinnejšia ako bežne využívaný fact-checking spočívajúci v overovaní a vyvrátení jednotlivých nepravdivých tvrdení.
Zdroj: tlačová správa Google
Prečítajte si tiež: