Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Viac ako 15 % komentárov na slovenskom Facebooku sú tzv. hejty, teda nenávistné komentáre. Novovzniknutá iniciatíva #bezhejtu mobilizuje firmy, organizácie, médiá aj verejné inštitúcie a iných majiteľov veľkých profilov na sociálnych sieťach s cieľom kultivovať verejný diskurz. Dosiahnuť to chce odstraňovaním nenávistných prejavov online.

Podľa prieskumov používa sociálne siete až 85 % Slovákov, pričom 63 % z nich to robí denne. „V online prostredí trávime toľko času, že chtiac-nechtiac posúva hranice toho, čo považujeme za normálne a akceptovateľné aj v skutočnom svete. Je preto dôležité, čo čítame a ako spolu diskutujeme v online priestore,“ hovorí Dávid Benedig, šéf digitálneho tímu v agentúre Seesame.

Komunikačná agentúra Seesame, ktorá sa špecializuje aj na manažment digitálnej reputácie, a softvérová spoločnosť TrollWall založili iniciatívu #bezhejtu, ktorej cieľom je eliminovať nenávistné prejavy z diskusií na internete. Ich veľké množstvo dokazuje aj analýza hejtu na slovenskom Facebooku.

Koľko hejtu je na slovenskom Facebooku?

Umelá inteligencia softvéru TrollWall posúdila viac ako pol milióna komentárov pod príspevkami zo 428 facebookových profilov v rôznych oblastiach. Pozerala sa pri tom na komentáre napísané v prvej polovici apríla 2023. „Výsledky analýzy ukazujú, že viac ako 15 % všetkých komentárov na Facebooku obsahuje nenávistné prejavy či vulgarizmy,“ hovorí spoluzakladateľ TrollWall Pavol Bujňák.

Výsledky analýzy vybraných kategórií:  

Médiá
Počet stránok: 75, počet komentárov: 301 411, percento hejtu: 16,07 %  

Dezinformačné médiá
Počet stránok: 14, počet komentárov: 20 019, percento hejtu: 34,17 %  

Šport
Počet stránok: 23, počet komentárov: 18 646, percento hejtu: 4,92 %    

Firmy
Počet stránok: 19, počet komentárov: 52 420, percento hejtu: 1,21 %  

Mimovládne a neziskové organizácie
Počet stránok: 20, počet komentárov: 1 712, percento hejtu: 6,77 %  

Politika
Počet stránok: 20, počet komentárov: 34 965, percento hejtu: 20,47 %  

Verejné inštitúcie
Počet stránok: 38, počet komentárov: 7 955, percento hejtu: 11,60 %    

Metodológiu aj podrobnejšie výsledky nájdete v analýze dostupnej na webe iniciatívy.

Ako sa vysporiadať s hejtom na internete?

Oprávnenie upratať diskusiu majú iba administrátori konkrétnej stránky alebo profilu. Firmy, organizácie, inštitúcie či influenceri tak môžu robiť osobne, najať si brigádnikov, profesionálnu agentúru alebo využívať technologické riešenia. Dôležité je, aby nenechali svoje profily napospas osudu.

Podľa Dávida Benediga zo Seesame platí aj v online diskusiách tzv. teória rozbitého okna. Hovorí o tom, že špinavé (rozbité) prostredie motivuje aj ďalších návštevníkov (v našom prípade diskutérov) tvoriť ďalšiu špinu. V zanedbanom prostredí ľudia strácajú zábrany. Slušní ľudia sa boja zapojiť do toxickej debaty alebo na to úplne stratia chuť. 

Príkladom profilu, ktorý dlhodobo aktívne moderuje svoje diskusie a pracuje s komunitou je napríklad stránka slovenského operátora O2. „V O2 si uvedomujeme nástrahy internetu a tienisté stránky s tým spojené. V čase, keď čoraz viac ľudí najskôr číta komentáre a až potom sa rozhodnú, či si vôbec prečítajú samotný článok alebo príspevok, je dôležité kultivovať online prostredie a diskusiu v ňom. Snažíme sa preto usmerňovať a vzdelávať našich fanúšikov a zákazníkov. Bojujeme proti hoaxom, konšpiráciám, zvyšujeme mediálnu a digitálnu gramotnosť podporou rôznych projektov, iniciatív a partnerských organizácií, ako napr. Konšpirátori, demagog.sk, zmudri.sk, Kempelenov inštitút či Slovenskú debatnú asociáciu,“ uviedla Natália Tomeková, manažérka internej komunikácie a CSR O2.

Pri upratovaní diskusií je dôležité mať nastavené pravidlá, aby bolo jasné, čo je na danej stránke akceptovateľné a čo už nie. Skúsení komunitní manažéri z O2, advokátska kancelária Paul Q, psychologická poradňa IPčko a zakladatelia inicitatívy #bezhejtu  spoločne pripravili súbor odporúčaných Pravidiel diskusie #bezhejtu pre komunitných manažérov, ktoré môžu aplikovať na svojich profiloch.

„Dôležité je aj to, aby boli hejty zachytené čo najskôr a nezískavali tak zbytočné lajky, ktoré ich posunú vyššie. Čím viac komentárov stránka generuje, tým ťažšie je ustrážiť diskusiu. Výhodou technologických riešení je, že komentár schovajú do pár sekúnd aj pri veľkom objeme príspevkov. Tým robia komunitný manažment škálovateľným a dostupným napríklad aj pre menšie organizácie, ktoré riešia spoločensky kontroverzné témy, ale sú personálne poddimenzované,“ hovorí Pavol Bujňák z TrollWallu.

Prečo je dôležité mazať hejt?

„Nenávistné prejavy na internete majú zásadný presah do skutočného sveta. Napríklad pre strach a nevôľu slušných ľudí zapojiť sa do toxickej diskusie môžeme mať často chybný pocit o väčšinovom názore spoločnosti. Prispieva k tomu aj to, že najviac lajkov dostanú tie najextrémnejšie komentáre, čo ich posúva hore na viditeľnú pozíciu. Tým nastavujú naratív pre ďalšiu diskusiu a opäť to skresľuje skutočný obraz. Prispieva to k polarizácii a odpútava od konštruktívnej debaty. Preto je dôležité hejty mazať. A to rýchlo,“ hovorí Dávid Benedig, šéf digitálu v Seesame.

Nenávistné prejavy na internete majú veľký dosah na spoločnosť, ale aj na psychické zdravie jednotlivcov. Či už tých, ktorí sú obeťami hejtu, alebo komunitných manažérov, ktorí prečítajú násobne viac hejtu. „Nenávistné komentáre vplývajú na psychickú pohodu a stav duševného zdravia, sebavedomie a vnímanie seba samého. V dôsledku toho sa objavujú stavy úzkosti, pocity strachu a neistoty. Ľudia majú pocit, že sa ich niekto dotýka a berie im ich ľudskú dôstojnosť. Necítia sa byť dosť dobrými ľuďmi a členmi spoločnosti,“ hovorí Marek Madro, psychológ a šéf psychologickej poradne IPčko.

„Len za minulý rok nás takmer každý deň žiadal niekto o pomoc v súvislosti s hate speechom. Mladí nám hovoria, často na hrane života a smrti, že nevládzu ďalej odolávať útokom, ktoré sa na nich valia bez prestávky, pretože online prostredie žije 24 hodín denne. Že sú úplne vyčerpaní, rezignovaní, nemajú možnosti, ako to zastaviť. Iniciatívu #bezhejtu vnímam ako výrazný krok k tvorbe zodpovednejšej a vnímavejšej spoločnosti, ktorým dávame jasne najavo, že nenávisť tu má až príliš veľký priestor. Zodpovednosť je na každom jednom z nás,“ dodáva Madro.

Čím viac členov, tým väčší efekt

Členovia iniciatívy #bezhejtu, ktorých už v deň štartu bolo viac ako štyri desiatky, sa zaväzujú, že budú na svojich profiloch pravidelne monitorovať diskusie a aktívne odstraňovať hejt. Medzi štartujúcimi členmi sú verejné inštitúcie, ako napr. Polícia SR, Kancelária prezidentky SR, mestá Bratislava, Košice, Žilina, Nitra, Úrad na ochranu whistleblowerov či Plán Obnovy. Zapojili sa aj mnohé firmy, napríklad O2 Slovakia, 365 banka, Profesia, Henkel Slovensko, SHELL Slovakia a ďalšie. V zozname členov sú mnohé mimovládne a neziskové organizácie, ktoré denne čelia hejtu. Za médiá sa zapojil Denník N. Celý zoznam aktuálnych členov je dostupný na webe iniciatívy.

„Sme veľmi vďační za veľký záujem stať sa členom iniciatívy z rôznych oblastí. Svedčí to o tom, že táto téma naozaj rezonuje. Iniciatíva #bezhejtu je otvorená pre každého, kto spravuje verejné profily na sociálnych sieťach. Čím viac členov budeme mať, tým viac slušných diskusií bude na internete,“ pozýva do iniciatívy Dávid Benedig.

Registrovať sa môžete cez stránku www.bezhejtu.sk.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.