Divízia Mercedes‑Benz Vans dosiahla ďalší míľnik v oblasti dopravy, ktorá je lokálne bez emisií CO2: po konštrukčných radoch v segmente stredne veľkých a veľkých vanov si záujemcovia môžu objednať už aj plnoelektrické varianty vozidiel v segmente kompaktných vanov.
V podnikateľskom segmente začína eCitan ako skriňové vozidlo s dvomi dĺžkami: 4 498 mm v kompaktnej verzii a 4 922 mm v dlhej verzii. Vo verzii Tourer (kombinovaná spotreba elektriny: 19,16 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km[1]) pre komerčnú prepravu osôb je najprv k dispozícii s „kompaktnou“ dĺžkou, dlhá verzia bude dostupná o čosi neskôr. Dojazd podľa WLTP sa v závislosti od typu pohybuje v rozsahu 280 až 284 kilometrov1. Vďaka tomu toto vozidlo spĺňa potreby komerčných používateľov, ktorí malé vany často používajú v mestskom prostredí ako kuriérske vozidlá, vozidlá pre kyvadlovú dopravu a dodávky. Na rýchlonabíjacích staniciach sa akumulátor s kapacitou 45 kWh nabije prostredníctvom inštalovanej jednosmernej nabíjačky s výkonom 80 kW[2] v priebehu 38 minút z 10 na 80 percent (stav nabitia)[3]. Veľká výhoda: ložný objem a prípustné zaťaženie možno porovnať s modelmi Citan s konvenčným pohonom. V prípade kompaktného skriňového vozidla sú to hodnoty 2,9 m3 a až 544 kilogramov, v prípade dlhej verzie 3,7 m3 a až 722 kilogramov. Cena vozidla eCitan s výkonom 90 kW sa začína na hodnote približne 35 000 eur bez DPH za kompaktný model ako skriňové vozidlo.
Vozidlo Citan s dlhým rázvorom zároveň oslavuje začiatok svojho predaja a ihneď dopĺňa ponuku modelov od divízie Mercedes-Benz Vans pre dodávateľské a servisné prevádzky v centrách miest. Začína ako skriňové vozidlo. Varianty Tourer a Mixto budú nasledovať neskôr.
Skriňové vozidlo eCitan: veľa miesta a komfortné nakladanie
V septembri 2021 uviedla divízia Mercedes‑Benz Vans na trh nové vozidlo Citan, o ktoré mali zákazníci veľmi veľký záujem. Teraz v podobe eCitan nasleduje plnoelektrický variant. Ten bez kompromisov ponúka všetky výhody malých transportérov s konvenčným pohonom. Kompaktné vonkajšie rozmery spolu s veľkou ponukou priestoru a vysokým ložným objemom otvárajú všestranné možnosti využitia v rámci distribučnej a servisnej prepravy, ako aj kyvadlovej prepravy v centrách miest.
Posuvné dvere s veľkým rozsahom otvárania a nízka nakladacia hrana na úrovni 57 centimetrov umožňujú komfortný prístup do interiéru a jednoduché nakladanie vozidla. Posuvné dvere sú mimoriadne praktické najmä v úzkych medzerách na zaparkovanie. Preto sú na želanie k dispozícii aj druhé posuvné dvere. Ložný priestor je dobre prístupný aj cez zadnú časť vozidla. Oba diely zadných dverí je možné zaistiť v polohe 90 stupňov a možno ich otáčať do strany v rozsahu až 180 stupňov. Na želanie sú k dispozícii zadné výklopné dvere. Okrem pevnej deliacej steny (s oknom aj bez okna) medzi kabínou vodiča a ložným priestorom je k dispozícii aj výkyvné riešenie. Mriežku na strane spolujazdca je možné otočiť o 90 stupňov, možno ju vychýliť k sedadlu vodiča a zaistiť. Sedadlo spolujazdca je sklopné. Tak vznikne rovná plocha na prepravu mimoriadne dlhých predmetov. Ložná dĺžka v tomto stave predstavuje 3,05 metra pri kompaktnom modeli a 3,41 metra v prípade dlhej verzie. K dispozícii je aj ťažné zariadenie.
eCitan Tourer: pre komerčnú prepravu osôb
Na rozdiel od skriňového vozidla, ktoré je optimalizované pre komerčnú prepravu nákladu, je eCitan Tourer odborník na prepravu osôb, ktorá je lokálne bez emisií. Variant Tourer je už sériovo vybavený zadnými výklopnými dverami so zadným sklom a druhými bočnými posuvnými dverami. Alternatívne sú k dispozícii zadné dvere aj pre tento variant. Lavica na sedenie v zadnej časti interiéru je delená v pomere 1/3 : 2/3 a možno ju zložiť. Množstvo odkladacích priestorov a plôch zjednodušuje používanie vozidla eCitan Tourer počas každodenného jazdenia. Vo variante eCitan Tourer je možné v zadnej časti na želanie vyklopiť stolčeky z operadiel – tieto stolčeky sú praktické podložky na písanie pre cestujúcich na druhom rade sedadiel, prípadne ako podložky pre rýchle občerstvenie. Sú v nich integrované držiaky na poháre. Ďalšími prvkami mimoriadnej výbavy, ktoré sú špecifické pre variant Tourer, sú odkladacie tašky v dolnej časti operadiel predných sedadiel.
Pred slnečným žiarením a zvedavými pohľadmi vo variante Tourer chráni jednodielny kryt batožinového priestoru. Keď kryt nie je potrebný, je možné ho upevniť v troch polohách a uložiť ho za zadnou stenou zadnej lavice. Ochranu pred batožinou a nákladom poskytuje sieť na zaistenie batožiny. Možno ju upevniť v dvoch polohách za prednými sedadlami alebo za zadnou lavicou na sedenie.
Dve línie výbavy, atraktívna ponuka MBUX a výkonný pohon
eCitan v prevedení skriňové vozidlo a Tourer sa dodávajú s líniami výbavy BASE a PRO. Línia výbavy PRO ponúka prvky vizuálneho zušľachtenia a ešte vyššiu funkčnosť. Napríklad kľučky dverí a kryt koľajnice posuvných dverí sú nalakované vo farbe karosérie. Interiér a ložný priestor sú osvetlené technológiou LED. Súčasťou sériovej výbavy v prípade verzie eCitan PRO sú aj audiosystém Mercedes-Benz, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, klimatizácia, elektrické ovládanie okien vpredu s komfortnou funkciou, ako aj plastová podlaha v ložnom priestore. Interiérový dizajnový balík,ktorý sa dodáva na želanie, ponúka ďalšie kvalitné prvky výbavy ako ozdobný prvok na prístrojovej doske vo vysokolesklej čiernej farbe, pochrómovaný rám na ventilačných dýzach na prístrojovej doske a na reproduktoroch či pochrómované kľučky dverí v interiéri.
Multimediálny systém MBUX, ktorý sa dodáva na želanie, sa vyznačuje koncepciou intuitívneho ovládania prostredníctvom sedempalcového dotykového displeja alebo pomocou tlačidiel dotykového ovládania na volante. Okrem toho ponúka možnosť integrácie chytrého telefónu Apple Car Play a Android Auto, zariadenie na hlasitý hovor prostredníctvom pripojenia cez rozhranie Bluetooth a digitálne rádio (DAB a DAB+). Systém MBUX s navigáciou obsahuje aj rýchlu navigáciu s pevným diskom, ktorá sa ovláda mimoriadne pohodlne prostredníctvom hlasového asistenta „Hey Mercedes“. Pomocou tohto asistenta je možné ovládať aj iné funkcie infotainmentu.
Elektromotor vozidla eCitan má maximálny výkon 90 kW (122 k). Maximálny krútiaci moment 245 Nm je so zreteľom na samotnú koncepciu k dispozícii už pri rozjazde. To umožňuje mimoriadne dynamické zrýchlenie hneď po štarte. Lítium-iónový akumulátor je uložený v podlahe vozidla pred zadnou nápravou, kde je chránený pred nárazom. Má využiteľnú kapacitu 45 kWh. V celkom ôsmich akumulátorových moduloch pracujú články typu pouch.
Synchrónny elektromotor poháňa predné kolesá modelu eCitan. Motor je synchrónny, pretože rotor sa otáča s frekvenciou magnetického poľa statora. Frekvencia sa vo vodou chladených meničoch frekvencie výkonovej elektroniky prispôsobuje rýchlostným požiadavkám vodiča. Zákazníci si môžu vybrať medzi jazdnými programami Komfort a ECO (optimalizovaný vzhľadom na dojazd) a môžu si vybrať z troch stupňov rekuperácie (D-/D/D+).
Vo firme, doma alebo na verejných nabíjacích staniciach možno eCitan nabíjať pomocou palubnej nabíjačky s výkonom 11 kW alebo 22 kW (na želanie) striedavým prúdom (AC). Konkrétny čas nabíjania do úplného nabitia závisí od dostupnej infraštruktúry a výbavy vozidla, ktorá je špecifická pre danú krajinu. Podstatne rýchlejšie ako z domovej zásuvky prebieha nabíjanie z nabíjacej skrinky Mercedes-Benz.
A ešte rýchlejšie nabíjanie ponúkajú rýchlonabíjacie stanice s jednosmerným prúdom. V závislosti od stavu nabitia (SoC – State of Charge), ako aj teploty vysokonapäťového akumulátora sa eCitan nabíja na príslušnom stojane s maximálnym výkonom až 80 kW. Vďaka tomu sa v priebehu 38 minút nabije z 10 na 80 percent stavu nabitia. Na nabíjanie striedavým a jednosmerným prúdom je na želanie k dispozícii kombinovaná zásuvka CCS (systém kombinovaného nabíjania). Nachádza sa v prednej časti pod hviezdou Mercedes.
Klimatizovanie pomocou tepelného čerpadla – úsporné a komfortné riešenie
Tepelné čerpadlá umožňujú energeticky mimoriadne úsporné klimatizovanie – v rámci technológie budov, v sušičke bielizne aj v rámci inverznej funkcie chladničky. Aj pri vozidle eCitan je na želanie k dispozícii[4] tepelné čerpadlo, vďaka ktorému je vozidlo energeticky mimoriadne efektívne, znižuje sa dopyt po elektrickej energii a prostredníctvom aktívneho teplotného manažmentu je k dispozícii veľká časť energie pre stabilný dojazd vozidla. Akumulátor vozidla napája len kompresor zabudovaného tepelného čerpadla a nepreberá samotné klimatizovanie interiéru.
Inteligentný teplotný manažment sa okrem toho stará o to, aby sa počas nabíjania na nabíjacej stanici na predklimatizovanie využíval výlučne elektrický prúd zo siete. Vďaka tejto možnosti predklimatizovania sa jednak udržiava akumulátor vozidla v optimálnom pracovnom rozsahu a v kabíne vozidla je v každom ročnom období príjemná teplota. Preto vozidlo počas jazdy nemusí dosahovať želanú teplotu, ale stačí, keď ju bude len udržiavať. Zásoby energie z akumulátora vozidla sú tak k dispozícii hlavne pre pohon.
Množstvo pomocníkov v pozadí: asistenčné a bezpečnostné systémy
Bezpečnosť je zásadnou hodnotou značky Mercedes‑Benz. Vozidlo eCitan prichádza na trh aj s rozsiahlou výbavou asistenčných a bezpečnostných systémov.
Asistenčné jazdné systémy pomáhajú vodičom v mnohých situáciách a na základe radarových snímačov a kamier sledujú premávku aj okolie. V prípade potreby dokážu zasiahnuť tým, že vodiča upozornia a pomôžu mu.[5]
Okrem zákonom predpísaných systémov ABS a ESP® je vozidlo eCitan sériovo vybavené Systémom núdzového volania Mercedes-Benz. Na rozdiel od zákonom požadovanej funkcie eCall ponúka ďalšie funkcie. Komunikácia neprebieha iba v príslušnom národnom jazyku, ale v jazyku, ktorý vodič nastavil v infotainmente. To pomôže napríklad v prípade núdze v zahraničí. Centrála núdzového volania Mercedes-Benz potom upovedomí najbližšieho poskytovateľa záchranárskych služieb.
Okrem toho je skriňové vozidlo eCitan už sériovo vybavené mnohými asistenčnými jazdnými systémami:
• Asistent rozjazdu na stúpaní: udržiava pri rozjazde na stúpaní tlak v brzdovej sústave, keď vodič preloží chodidlo z brzdového na plynový pedál, čím dokáže zabrániť pohybu vozidla opačným smerom.
• Asistent jazdy pri bočnom vetre: pomáha vodičovi zásahom bŕzd predného a zadného kolesa na náveternej strane, čím dokáže zmierniť vplyvy vetra.
• ATTENTION ASSIST: dokáže rozpoznať rastúcu nepozornosť a únavu vodiča a vyzve vodiča zvukovo aj vizuálne, aby si urobil prestávku.
Vo variante eCitan Tourer sú sériovo dodatočne k dispozícii aj nasledujúce systémy, ktoré sa pre skriňové vozidlo dodávajú na želanie:
• Aktívny asistent brzdenia: dokáže pomôcť predísť nehodám v dôsledku nabehnutia a nehodám s križujúcimi vozidlami, ako aj chodcami a cyklistami.
• Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu:je aktívny od rýchlosti 70 km/h a komfortne pracuje prostredníctvom zásahov riadenia namiesto zásahov bŕzd.
• Asistent sledovania mŕtveho uhla: prostredníctvom radaru sleduje oblasti po stranách vozidla, ktoré nie sú viditeľné vo vonkajších zrkadlách, a v prípade nebezpečenstva upozorní vodiča zvukovo aj vizuálne v podobe svietiaceho trojuholníka vo vonkajších zrkadlách.
• Asistent sledovania povolenej rýchlosti s rozpoznávaním dopravných značiek: s pomocou kamery dokáže rozpoznať obmedzenia rýchlosti, ktoré zobrazí v združenom prístroji. Po prekročení rozpoznaného obmedzenia rýchlosti dokáže tento asistent varovať vizuálne aj zvukovo.
Na dosiahnutie ešte vyššej aktívnej bezpečnosti ponúka divízia Mercedes-Benz Vans pre eCitan na želanie aj ďalšie asistenčné systémy v rámci balíka asistenčných jazdných systémov s dvomi dodatočnými bezpečnostnými systémami:
• Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC[6]: automaticky udržiava zvolenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu. Po stlačení tlačidla tento asistent prevezme aktuálne obmedzenie povolenej rýchlosti. Systém používa informácie z kamery a radarových snímačov. Želaný odstup je možné nastaviť v štyroch stupňoch. Keď sa premávka pred vozidlom úplne zastaví, dokáže vozidlo automaticky zastaviť. Keď sa premávka do troch sekúnd znovu rozbehne, rozbehne sa automaticky aj vozidlo (automatické nasledovanie v zápche) – inak je na to potrebné stlačenie tlačidla alebo jemné stlačenie plynového pedála.
• Aktívny asistent riadenia[7]: pomáha vodičovi udržať vozidlo eCitan uprostred jazdného pruhu – to je užitočné najmä počas monotónnych jázd na rovnej alebo mierne kľukatej vozovke. Systém pritom používa rozpoznané vodorovné dopravné značenie.
Vyšší komfort a bezpečnosť pri parkovaní na želanie poskytne aktívny asistent parkovania so systémom PARKTRONIC a cúvacou kamerou. Poskytuje podporu pri zaparkovaní a vyparkovaní a asistuje pri riadení. V priečnych medzerách na zaparkovanie dokáže systém zaparkovať smerom dopredu aj dozadu, v pozdĺžnych medzerách na zaparkovanie parkuje smerom dozadu. A keď aktívny asistent parkovania zaparkoval, pomôže aj pri vyparkovaní. Systém PARKTRONIC navyše dokáže rozpoznať prekážky na boku a varovať vás pred nimi.
Pre zadnú časť je k dispozícii aj voliteľný parkovací balík, ktorý vodičovi pomáha počas parkovania cúvaním. Ultrazvukové snímače a kamera v držadle zadných dverí, príp. zadných výklopných dverách monitorujú dianie za vozidlom. Vďaka nim sa jednoduchšie manévruje aj smerom k oju prívesu. V prípade absencie systému MBUX sa vo vozidle eCitan obraz z kamery premietne na vnútorné zrkadlo, inak bude na centrálnom displeji systému MBUX.
V kombinácii s ťažným zariadením (na želanie) je vozidlo eCitan vybavené aj asistentom stabilizácie prívesu. Keď sa jazdná súprava rozkmitá, systém dokáže prispieť k stabilizácii zásahmi bŕzd.
Pre vozidlo eCitan sú na želanie dostupné aj vysokovýkonné svetlomety s LED a zadné svietidlá, ktoré sú čiastočne vybavené technológiou LED. Svojím širokým rozptylom svetla a farbou podobnou dennému svetlu poskytujú vyššiu bezpečnosť v noci. Počas jazdy na diaľnici navyše automaticky mierne prispôsobia svetelný kužeľ jazdnej situácii. Okrem toho spotrebúvajú menej energie.
Podobne ako sériové halogénové svetlomety ich možno kombinovať s asistentom diaľkového svetla. Ten pomocou kamery za čelným sklom neustále pozoruje premávku a od rýchlosti 40 km/h primerane reguluje rozptyl svetla. Keď systém rozpozná protiidúce vozidlá alebo vozidlá idúce vpredu, svetlomety sa automaticky stlmia. Vodič tak už nemusí manuálne prepínať medzi stretávacím a diaľkovým svetlom a môže častejšie využívať väčší dosvit diaľkového svetla.
O veľmi dobrú viditeľnosť v tme a v zlom počasí sa sériovo postará svetelný a dažďový snímač. Ten dokáže za určitých poveternostných okolností automaticky zapnúť svetlomety a stierače. Na želanie sú k dispozícii hmlové svetlomety so svetelnými diódami.
Vozidlo eCitan je dobre vybavené aj záchytnými systémami na ochranu cestujúcich: skriňové vozidlá sú sériovo vybavené šiestimi airbagmi: predné airbagy, okenné airbagy, bočné airbagy na ochranu hrudníka. Vozidlo Citan Tourer dodatočne ako siedmy airbag obsahuje stredový airbag, ktorý sa pri vážnych bočných kolíziách rozvinie medzi sedadlo vodiča a sedadlo spolujazdca, čím dokáže znížiť riziko vzájomného kontaktu hlavami.
[1] Uvedené hodnoty sú hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Spotreba elektriny a dojazd boli zistené na základe nariadenia 2017/1151/EÚ. Údaj o dojazde platí pre päťmiestnu verziu.
[2] Maximálny výkon nabíjania na nabíjacej stanici s jednosmerným prúdom a napájacím napätím 400 V, elektrickým prúdom 300 A; maximálny výkon nabíjania je závislý od rôznych faktorov, ako napríklad od teploty okolia, teploty akumulátora a stavu nabitia na začiatku nabíjania.
[3] Minimálny čas nabíjania z 10 na 80 % za optimálnych podmienok na nabíjacej stanici s jednosmerným prúdom a napájacím napätím 400 V, elektrickým prúdom 300 A; čas nabíjania sa môže líšiť v závislosti od rôznych faktorov, ako napríklad teploty okolia, teploty akumulátora a využívania prídavných vedľajších spotrebičov, ako je kúrenie.
[4] v kombinácii s klimatizáciou vo výbave
[5] Asistenčné systémy pre vodiča a bezpečnostné systémy sú len pomôcky a nezbavujú vodiča zodpovednosti.
[6] Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC bude k dispozícii neskôr.
[7] Aktívny asistent riadenia bude k dispozícii neskôr.