Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Divízia Mercedes-Benz Vans svoje najvyššie ambície v oblasti elektrickej mobility pevne zakotvila do svojej stratégie a konzekventne elektrifikuje všetky konštrukčné rady.

To sa týka aj ponuky riešení elektrickej mobility, ktoré sú špecifické pre toto odvetvie – aj v segmente malých vanov. EQT od značky Mercedes-EQ (kombinovaná spotreba elektriny podľa WLTP: 18,99 kWh/100 km; kombinované emisie CO2 podľa WLTP: 0 g/km)[1] v sebe ako malý van spája variabilitu a hodnotnú výbavu Triedy T – sesterského modelu s konvenčnou motorizáciou – s výhodami plnoelektrického pohonu.

Nová EQT od značky Mercedes-EQ ponúka rodinám aj osobám, ktoré svoj voľný čas trávia aktívne, atraktívny vstup do plnoelektrického sveta značky s hviezdou. Elektrický malý van si záujemcovia už môžu objednať u autorizovaných partnerov značky na Slovensku. Ceny začínajú od 48 684 eur s DPH pre EQT s elektrickým strojom s výkonom 90 kW so štandardnou dĺžkou karosérie. EQT bude uvedená na slovenský trh na jeseň tohto roka. Vďaka maske chladiča s čiernym panelom s centrálnou hviezdou a dynamicky stvárnenými lamelami chladiča je hneď na prvý pohľad zrejmé, že nová EQT patrí do rodiny Mercedes‑EQ. Elektrický malý van je kombináciou kompaktných vonkajších rozmerov a veľkej ponuky priestoru. Vďaka chránenej a priestorovo úspornej inštalácii akumulátora v podlahe vozidla, ktorá prináša výhody so zreteľom na ťažisko, poskytuje takmer rovnakú variabilitu a funkčnosť interiéru ako Trieda T s konvenčným pohonom. EQT je dlhá 4 498 milimetrov, široká 1 859 milimetrov a má výšku 1 819 milimetrov[2]. Variant s dlhým rázvorom príde na trh v tomto roku.

Ako Trieda T, tak aj nová EQT poskytuje množstvo výhod, s ktorými bude každodenné jazdenie rodín a osôb, ktoré trávia svoj voľný čas aktívne, jednoduché a komfortné. K týmto výhodám patrí napríklad nízka hrana ložného priestoru na úrovni iba 561 milimetrov, ktorá uľahčuje nakladanie ťažkých predmetov. Posuvné dvere na oboch stranách vozidla majú otvor so šírkou 614 milimetrov a s výškou 1 059 milimetrov. To umožňuje komfortný prístup do oblasti zadných sedadiel a predmety je možné do vozidla nakladať z troch strán vrátane zadných výklopných dverí. Na zadnej lavici je miesto až pre tri detské sedačky.

Moderný elektromotor

V čase uvedenia na trh bude k dispozícii elektromotor so špičkovým výkonom 90 kW (122 k) a s maximálnym krútiacim momentom 245 Nm. Lítium-iónový akumulátor s využiteľnou kapacitou 45 kWh je uložený v podlahe pred zadnou nápravou, kde je chránený pred nárazom. V práci, doma alebo prostredníctvom verejných nabíjacích staníc je možné EQT komfortne nabíjať striedavým prúdom 22 kW pomocou palubnej nabíjačky. Ešte rýchlejšie nabíjanie v závislosti od stavu nabitia (SoC: State of Charge) a teploty vysokovoltového akumulátora ponúkajú rýchlonabíjacie stanice s jednosmerným prúdom. EQT je vybavená nabíjačkou na nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 80 kW, s ktorou nabíjanie z 10 na 80 percent stavu nabitia potrvá 38 minút[3]. EQT sa nabíja v prednej časti pod hviezdou Mercedes, čo je praktické a komfortné pri nabíjaní v meste, kde sú miesta na zaparkovanie úzke. Na nabíjanie striedavým a jednosmerným prúdom je EQT sériovo vybavená zásuvkou a káblom na kombinované nabíjanie.

Klimatizovanie pomocou tepelného čerpadla – úsporné a komfortné riešenie

Či už v rámci technológie budov, v sušičke bielizne aj či v rámci inverznej funkcie chladničky – tepelné čerpadlá umožňujú energeticky mimoriadne úsporné klimatizovanie. Aj EQT využíva tepelné čerpadlo, vďaka ktorému je vozidlo energeticky mimoriadne efektívne, znižuje sa dopyt po elektrickej energii a prostredníctvom aktívneho teplotného manažmentu je k dispozícii veľká časť energie pre stabilný dojazd vozidla. Akumulátor vozidla napája len kompresor zabudovaného tepelného čerpadla a nepreberá samotné klimatizovanie interiéru.

Inteligentný teplotný manažment sa okrem toho stará o to, aby sa počas nabíjania na nabíjacej stanici na predklimatizovanie využíval výlučne tu dostupný elektrický prúd. Vďaka tejto možnosti predklimatizovania sa jednak udržiava akumulátor vozidla v optimálnom pracovnom rozsahu a v kabíne vozidla je v každom ročnom období príjemná teplota. Preto vozidlo počas jazdy nemusí dosahovať želanú teplotu, ale stačí, keď ju bude len udržiavať. Zásoby energie z akumulátora vozidla sú tak k dispozícii hlavne pre pohon.

Množstvo asistenčných systémov a sedem airbagov ako súčasť sériovej výbavy

Bezpečnosť je zásadnou hodnotou značky Mercedes‑Benz. K vysokej úrovni bezpečnosti EQT prispieva stabilná konštrukcia karosérie s dráhami vedúcimi zaťaženie, ktoré absorbujú energiu, ako aj rozsiahla výbava s asistenčnými jazdnými systémami. Títo asistenti dokážu cestujúcim pomôcť v mnohých situáciách. Malý elektrický van má čo ponúknuť aj pokiaľ ide o záchytné systémy: je vybavený stredovým airbagom, ktorý sa pri prudkých bočných kolíziách rozvinie medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca. Celkovo je na palube sériovo sedem airbagov.

Tím vývojárov pri kalibrácii asistenčných jazdných systémov kládol osobitný dôraz na čo najharmonickejšie regulačné zásahy, ktoré si cestujúci spočiatku ani neuvedomujú. Asistenčné jazdné systémy na základe radarových snímačov a kamier sledujú premávku aj okolie. V prípade potreby dokážu zasiahnuť tým, že vodiča upozornia a pomôžu mu.[4]

Okrem zákonom predpísaných systémov ABS a ESP® je vozidlo EQT sériovo vybavené Systémom núdzového volania Mercedes-Benz. Na rozdiel od zákonom požadovanej funkcie eCall ponúka ďalšie funkcie. Komunikácia neprebieha iba v príslušnom národnom jazyku, ale v jazyku, ktorý vodič nastavil v infotainmente. To pomôže napríklad v prípade núdze v zahraničí. Centrála núdzového volania Mercedes-Benz potom upovedomí najbližšieho poskytovateľa záchranárskych služieb. Ďalšia osobitná vlastnosť, ktorá je typická pre túto značku: okrem prenosu dát prostredníctvom komunikačného modulu, ktorý je napevno zabudovaný vo vozidle, sa najdôležitejšie údaje o nehode odosielajú centrále núdzového volania Mercedes-Benz aj prostredníctvom správy SMS – to prináša ešte väčšiu istotu pri prenose.

Okrem toho je vozidlo sériovo vybavené množstvom asistenčných jazdných systémov. Sem patria:

  • Asistent rozjazdu na stúpaní: udržiava pri rozjazde na stúpaní tlak v brzdovej sústave, keď vodič preloží chodidlo z brzdového na plynový pedál, čím dokáže zabrániť pohybu vozidla opačným smerom.
  • Asistent jazdy pri bočnom vetre: pomáha vodičovi zásahom bŕzd predného a zadného kolesa na náveternej strane, čím dokáže zmierniť vplyvy vetra.
  • ATTENTION ASSIST: dokáže rozpoznať rastúcu nepozornosť a únavu vodiča a vyzve vodiča zvukovo aj vizuálne, aby si urobil prestávku.
  • Aktívny asistent brzdenia: dokáže pomôcť predísť nehodám v dôsledku nabehnutia a nehodám s križujúcimi vozidlami, ako aj chodcami a cyklistami.
  • Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu: je aktívny od rýchlosti 70 km/h a komfortne pracuje prostredníctvom zásahov riadenia namiesto zásahov bŕzd.
  • Asistent sledovania mŕtveho uhla: prostredníctvom radaru sleduje oblasti po stranách vozidla, ktoré nie sú viditeľné vo vonkajších zrkadlách, a v prípade nebezpečenstva upozorní vodiča zvukovo aj vizuálne v podobe svietiaceho trojuholníka vo vonkajších zrkadlách.
  • Asistent sledovania povolenej rýchlosti: s pomocou kamery dokáže rozpoznať obmedzenia rýchlosti, ktoré zobrazí v združenom prístroji. Po prekročení rozpoznaného obmedzenia rýchlosti dokáže tento asistent varovať vizuálne aj zvukovo.

Na dosiahnutie ešte vyššej aktívnej bezpečnosti je v ponuke pre EQT aj balík asistenčných jazdných systémov s dvomi dodatočnými bezpečnostnými systémami:

  • aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC[5]: automaticky udržiava zvolenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu. Po stlačení tlačidla tento asistent prevezme aktuálne obmedzenie povolenej rýchlosti. Systém používa informácie z kamery a radarových snímačov. Želaný odstup je možné nastaviť v štyroch stupňoch. Keď sa premávka pred vozidlom úplne zastaví, dokáže vozidlo automaticky zastaviť. Keď sa premávka do troch sekúnd znovu rozbehne, rozbehne sa automaticky aj EQT – inak je na to potrebné stlačenie tlačidla alebo jemné stlačenie plynového pedála. Aj systém DISTRONIC je k dispozícii ako samostatná súčasť mimoriadnej výbavy.
  • aktívny asistent riadenia6: pomáha vodičovi udržať vozidlo EQT uprostred jazdného pruhu – to je užitočné najmä počas monotónnych jázd na rovnej alebo mierne kľukatej vozovke. Systém pritom používa rozpoznané vodorovné dopravné značenie.

Vyšší komfort a bezpečnosť pri parkovaní na želanie poskytne aktívny asistent parkovania so systémom PARKTRONIC a cúvacou kamerou. V kombinácii so spojovacím závesom (na želanie) je vozidlo EQT vybavené aj asistentom stabilizácie prívesu. Keď sa jazdná súprava rozkmitá, systém dokáže prispieť k stabilizácii zásahmi bŕzd.

Jedinečný používateľský zážitok so systémom MBUX a so službami Mercedes me[6]

EQT so sériovým infotainmentom MBUX a s prístupom k množstvu digitálnych doplnkov Mercedes me určuje kritériá v oblasti konektivity v segmente malých vanov. K silným stránkam systému MBUX patrí učenlivý softvér, intuitívna koncepcia ovládania pomocou 7-palcového dotykového displeja alebo tlačidlami dotykového ovládania na volante, integrácia chytrého telefónu so systémami Apple CarPlay a Android Auto, zariadenie na hlasitý hovor prostredníctvom pripojenia cez rozhranie Bluetooth a digitálne rádio (DAB a DAB+). Na želanie je k dispozícii systém MBUX s integrovaným navigačným systémom a inteligentným hlasovým asistentom „Hey Mercedes“.

Systém MBUX je jedinečný svojou schopnosťou učiť sa vďaka umelej inteligencii. Vďaka predvídavým funkciám tak systém dokáže predvídať, čo chce vodič urobiť ďalej. Ten, kto napríklad pravidelne parkuje na určitom parkovacom mieste neďaleko svojej cyklistickej trasy, dostane od systému automaticky návrh tohto cieľa, len čo navigačný systém rozpozná túto trasu. Vodič tento návrh potom musí už len potvrdiť a v tom okamihu bude mať k dispozícii všetky informácie v súvislosti s touto trasou.

So systémom MBUX už zákazníci majú prístup k digitálnym službám ako Aktuálne informácie o premávke. So službami Mercedes me bude EQT ešte inteligentnejšia. Pred jazdou a po jazde, ako aj počas jazdy je možné využívať ďalšie funkcie. Na to je len potrebné, aby bol malý van prepojený s účtom Mercedes me na portály Mercedes me a aby boli akceptované podmienky používania. Vďaka tomu môžu zákazníci ešte pred zastávkou na nabíjanie získať dôležité informácie, ako sú dostupnosť nabíjacích staníc, nabíjací výkon, náklady či typ zástrčky. Okrem toho je prostredníctvom aplikácie Mercedes me alebo multimediálneho displeja vo vozidle možné zobraziť aktuálny zostávajúci dojazd, ako aj zoznam verejných nabíjacích staníc v okolí.

Nabíjanie na cestách zo stále väčšieho množstva verejných nabíjacích staníc

Prostredníctvom služby Mercedes me Charge8 získajú zákazníci Mercedes-EQ vďaka jedinej zmluve[7] pohodlný prístup k verejným nabíjacím stojanom rôznych poskytovateľov v celej Európe. Okrem toho po jednorazovom uložení želaného spôsobu platby profitujú z integrovanej platobnej funkcie s jednoduchým vyúčtovaním[8]. Aplikácia Mercedes me pre chytrý telefón vám dopredu zobrazuje presnú polohu, aktuálnu dostupnosť a cenu na vybranej nabíjacej stanici. Na nabíjacom stojane prebehne autentifikácia prostredníctvom zobrazenia v multimediálnom systéme MBUX, aplikácie Mercedes me alebo nabíjacej karty Mercedes me Charge. Všetko ostatné možno úplne automaticky regulovať prostredníctvom služby Mercedes me Charge.

Trvalo udržateľná obchodná stratégia naprieč celým životným cyklom

Divízia Mercedes-Benz Vans svoje najvyššie ambície v oblasti elektrickej mobility pevne zakotvila do novej stratégie a konzekventne elektrifikuje všetky konštrukčné rady. Už dnes si môžu zákazníci, prevádzkovatelia autoparkov a výrobcovia nadstavieb vybrať spomedzi štyroch modelov s elektrickým pohonom s akumulátormi: zo skriňového vozidla eVito či modelov eSprinter, eVito Tourer a EQV. Portfólio elektrických modelov bude v krátkom čase rozšírené o malý van v podobe EQT.

„Budúcnosť divízie Mercedes-Benz Vans je elektrická – bez ohľadu na veľkosť alebo účel použitia vanu. Najnovším dôkazom tohto strategického zamerania je naša nová EQT s plnoelektrickým pohonom. Po jej uvedení na trh bude kompletné portfólio vanov dostupné aj v elektrifikovanom variante. Od polovice desaťročia uplatňujeme s koncepciou VAN.EA ďalšiu úroveň našej elektrifikačnej stratégie: všetky stredne veľké a veľké vany, ktoré sú založené na novej modulárnej architektúre, budú čisto elektrické.
Klaus Rehkugler, vedúci odbytu divízie Mercedes‑Benz Vans

Mercedes-Benz Group chce trvalo udržateľne vytvoriť hodnotu – hospodárne, ekologicky a spoločensky. Takto znie jedna zo základných zásad. Platí nielen pre vlastné produkty a miesta výroby, ale zahŕňa aj predchádzajúci a následný hodnotový reťazec koncernu. Tento prístup sa potom premieta do trvalo udržateľnej obchodnej stratégie koncernu.

Jedným z kľúčových elementov našej trvalo udržateľnej obchodnej stratégie je plán Ambition 2039, prostredníctvom ktorého už od roku 2019 určujeme smerovanie nášho holistického prístupu v oblasti ochrany klímy a udržiavania čistoty ovzdušia.

Aj divízia Mercedes‑Benz Vans sa snaží dosiahnuť cieľ plánu Ambition 2039: do roku 2039 by mal byť celý autopark nových privátnych a podnikateľských transportérov v rámci celého hodnotového reťazca bilančne neutrálny, pokiaľ ide o emisie CO₂ – od vývoja cez dodávateľskú sieť, vlastnú výrobu, elektrifikáciu produktov až po obnoviteľné energie vo fáze používania elektrických vozidiel a recyklácie vozidiel, ktorou sa uzatvára celý kolobeh.

Od polovice desaťročia budú pritom všetky novozavedené vany od značky Mercedes-Benz výlučne elektrické. Divízia Mercedes‑Benz Vans stratégiou VAN.EA (Mercedes-Benz Vans Electric Architecture) uplatňuje ďalší stupeň svojej elektrifikačnej stratégie. VAN.EA je základom pre všetky elektrické vany Mercedes-Benz v segmente stredných a veľkých vozidiel, ktoré budú prichádzať na trh od polovice dekády. Nová architektúra má modulárnu štruktúru a je výlučne elektrická (electric only).


[1] Uvedené hodnoty sú hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Spotreba elektriny a dojazd boli zistené na základe nariadenia 2017/1151/EÚ. Údaj o dojazde platí pre päťmiestnu verziu.

[2] Bez pozdĺžneho držiaka na strešný nosič

[3] Minimálny čas nabíjania z 10 na 80 % za optimálnych podmienok na nabíjacej stanici s jednosmerným prúdom a napájacím napätím 400 V, elektrickým prúdom 300 A; čas nabíjania sa môže líšiť v závislosti od rôznych faktorov, ako napríklad teploty okolia, teploty akumulátora a využívania prídavných vedľajších spotrebičov, ako je kúrenie.

[4] Asistenčné systémy pre vodiča a bezpečnostné systémy sú len pomôcky a nezbavujú vodiča zodpovednosti. 

[5] Dostupnosť v neskoršom čase. 

[6] Na používanie služieb Mercedes me connect si musíte vytvoriť identifikátor Mercedes me ID a vyjadriť súhlas s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Na to, aby ste mohli využívať službu Mercedes me Charge, ktorá je súčasťou služieb Mercedes me connect, je so zvoleným poskytovateľom tretej strany potrebné uzatvoriť samostatnú zákaznícku zmluvu o nabíjaní. 

[7] Zákazníci na to musia uzavrieť zmluvu o nabíjaní so zvoleným poskytovateľom tretej strany. 

[8] Služba Mercedes me Charge neobsahuje žiadnu platobnú funkciu. Zákazník neplatí priamo prostredníctvom aplikácie Mercedes me, ale prostredníctvom zmluvy o nabíjaní. 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.