- East West Gate terminál, v blízkosti maďarsko-ukrajinských hraníc, je najväčším a najmodernejším intermodálnym terminálom v Európe.
- Umožňuje prekladanie kontajnerov medzi širokým a štandardným rozchodom železníc, ako aj medzi železničnými vlakmi a nákladnými autami. Je vhodný aj na nakladanie plných nákladných vozidiel a bežných cestných návesov na koľajnice.
- Vďaka tomu sa môže čo najväčšia časť nákladnej dopravy prichádzajúca kamiónmi na hranice EÚ presunúť na železnicu v súlade s klimatickými cieľmi EÚ.
Terminál sa nachádza v dedine Fényeslitke na križovatke železničných tratí so štandardným a širokým rozchodom. Je to najväčší a najmodernejší vnútrozemský intermodálny terminál svojho druhu a prvý súkromný železničný kontajnerový prístav s podporou 5G v Európe. Predstavuje míľnik v integrácií 5G technológií do železničnej prepravy. Rozkladá sa na ploche 85 hektárov a má celkovo približne desať kilometrov štandardnej a širokorozchodnej železničnej trate, ako aj betónovú vozovku pre cestnú dopravu a skladovanie kontajnerov. East West Gate terminál je nezávislý a jeho služby sú dostupné pre všetky spoločnosti zaoberajúce sa železničnou a cestnou nákladnou prepravou na svete.
5G a 3D digitálne dvojča na termináli 21. storočia
East West Gate terminál využíva najnovšie technológie spoločnosti Huawei, a ako prvý v Európe dokáže diaľkovo ovládať žeriavy pomocou 5G technológie. Terminál má jeden 41 metrov široký a dva 28 metrov široké žeriavy na koľajniciach, ako aj 20 metrov vysoký žeriav na gumených pneumatikách, všetky s diaľkovým ovládaním. Na každom zo žeriavov je nainštalovaných 20 kamier s vysokým rozlíšením, ktorých obraz sa v reálnom čase prenáša do centrály terminálu. Týmto spôsobom môžu reagovať a ovládať ich bez oneskorenia tak, ako keby sedeli v kabíne žeriavnika.
János Tálosi, generálny riaditeľ spoločnosti East-West Intermodal Logistics Plc., vysvetlil: „Terminál East-West Gate (EWG) začal prevádzku v októbri 2022. V termináli sa ročne môže rýchlo naložiť a vyložiť 1 milión TEU (dvadsaťstopových ekvivalentných jednotiek) medzi širokorozchodnými a štandardnými železnicami, čo znamená vysoké požiadavky na efektívnosť aj bezpečnosť. Keďže 5G umožňuje prepojenie všetkých vnútorných komunikačných a technických zariadení, vysoko automatizované žeriavy terminálu možno ovládať na diaľku a sú schopné jemných pohybov. To výrazne zvyšuje produktivitu a zároveň poskytuje pohodlnejšie pracovné prostredie pre operátorov.“
Vytvorené bolo aj realistické virtuálne dvojča terminálu, ktoré sleduje procesy a operácie logistického centra v reálnom čase a v 3D – pohyb vlakov, nákladných vozidiel, žeriavov, dodávkových vozidiel a tovaru. „Projekt predstavuje kľúčový míľnik vo vývoji 5G technológií v Maďarsku a digitalizácii železničnej nákladnej dopravy a umožňuje EWG stať sa v digitálnej ére intermodálnym železničným logistickým uzlom,“ dodal Tálosi.
Efektivita a bezpečnosť prevádzky aj prostredníctvom rozšírenej reality
Intermodálny terminál East West Gate je príbehom vytvárania spoločenskej hodnoty vďaka vynikajúcej spolupráci rôznych partnerov a oddaných investorov. Digitalizované high-tech riešenia lákajú mnohých mladých ľudí, bývajúcich v tejto oblasti. Je tu vysoká bezpečnosť pre pracovníkov, zdravé a čisté prostredie. Riešenia dokazujú, že sa 5G uplatňujú v európskom sektore inteligentných železníc s využitím digitálnych technológií novej generácie na podporu digitálnej transformácie.
Tamás Boday, Riaditeľ integrovaných riešení Huawei sa vyjadril: „Štúdie ukazujú, že digitálne procesy vedú k oveľa vyššej efektivite. Pri takejto veľkosti terminálu bežne pracuje okolo 180 – 200 ľudí. Terminál vo Fényeslitke obsluhuje približne 100 ľudí. Znamená to, že takýto terminál môže obsluhovať omnoho menej ľudí, aj bezpečnejším spôsobom aj na diaľku. Je to vďaka tomu, že sú všetky železničné prevádzky digitalizované a diaľkovo riadené, tým pádom je aj efektívnosť omnoho vyššia.“ Spoločnosť Huawei je otvorená poskytnúť technológiu pre ďalšie typy terminálov. Mnohé z námorných prístavov už tieto 5G technológie využívajú. Terminály využívajú aj iné typy technológií, ako je napríklad technológia rozšírenej reality (AR). „Okuliare rozšírenej reality plánujeme využívať na kontrolu kontajnerov. Mnohé kontajnery v tradičných prekládkových alebo logistických strediskách sa môžu poškodiť. Akonáhle prídu na miesto, kontrola kontajnerov sa vykoná pomocou okuliarov rozšírenej reality, aby sa celý tento proces zautomatizoval,“ uzatvára Boday.
Zelený terminál atraktívny pre mladých zamestnancov
East West Gate venuje veľkú pozornosť životnému prostrediu a udržateľnosť stavia do popredia aj vo svojich prevádzok. Zariadenie využíva zelenú technológiu so systémom tepelného čerpadla na chladenie a vykurovanie budov. Okrem toho sa už začali práce na návrhu solárnej a veternej farmy, k využitiu spotreby energie z obnoviteľných zdrojov.
Terminál ponúka aj pracovné príležitosti v menej rozvinutej časti krajiny. Tamás Boday objasňuje: „Vďaka digitalizácií môžeme do terminálu priviesť aj mladé talenty, medzi ktorými je aj mnoho žien. Logistika bola kedysi veľmi nudný a ťažký priemysel v špinavom prostredí, najmä, čo sa týka železničnej logistiky. Až 40% zamestnancov tvoria ženy a ich priemerný vek je 26 rokov. V skutočnosti je práca na termináli veľmi zaujímavá aj vzhľadom na jeho východnú polohu v rámci krajiny, ktorá je zvyčajne najmenej ekonomicky rozvinutá. Preto sme radi, že môžeme ponúknuť prácu aj mladým talentom.“