Centrum pre vývoj budúcej mobility BMW Group Future Mobility Development Center (FMDC) v Sokolove v Českej republike poskytuje spoločnosti optimálnu testovaciu infraštruktúru, ktorá do budúcnosti umožní vývoj inovatívnych systémov pre autonómnu jazdu.
Ako vývojové centrum asistenčných systémov vodiča a autonómneho riadenia spúšťa svoju činnosť v lete 2023. Testovanie dvoch úsekov 25-kilometrovej testovacej dráhy sa začalo už minulý rok.
Najväčšie testovacie centrum spoločnosti BMW Group na svete poskytuje infraštruktúru na testovanie vysoko autonómnych asistenčných systémov vodiča
- Centrum v Českej republike s rozlohou 600 hektárov predstavuje najväčší testovací polygón automobilky BMW na svete.
- FMDC sa nachádza približne 280 kilometrov od Výskumného a inovačného centra (FIZ) v Mníchove a pracuje v ňom viac ako 100 zamestnancov.
- Nové testovacie centrum pozostáva zo 6 tratí s celkovou dĺžkou 25 kilometrov a s prevýšením v osi sever/juh približne 80 metrov.
- Okrem šesťkilometrového diaľničného okruhu zahŕňa niekoľko oblastí, napríklad modul poľnej cesty a mestskej dopravy pre testovanie a optimalizáciu rôznych technológií a systémov pre vysoko autonómnu jazdu podľa úrovne Level 4.
- Jedinečnosť centra FMDC spočíva v možnosti kombinácie rôznych testovacích modulov.
Sekcia Autonómne parkovanie s obsluhou
- FMDC v Sokolove ponúka ideálnu infraštruktúru na testovanie plne autonómnych parkovacích technológií na úrovni Level 4.
- BMW spolupracuje so svojím dodávateľom Valeo na riešeniach autonómneho parkovania s obsluhou (AVP) na úrovni infraštruktúry AVP (typ 2) aj vozidiel AVP (typ 1).
- Okrem zvýšeného pohodlia a úspory času pri súkromnom používaní ponúka AVP možnosť zaradiť do svojho portfólia tento nový typ služby aj veľkým hotelovým reťazcom, usporiadateľom podujatí a nákupným centrám.
- Pre optimálne využitie parkovacieho času možno sprístupniť doplnkové služby, ako sú plne autonómne nabíjanie a umývanie vozidla.
Sekcia Level 3
- FMDC predstavuje dôležitý nástroj pre komplexné testovanie najmodernejšej technológie, ktorej zložitosť s každou úrovňou SAE exponenciálne rastie.
- Aby zákazníci mohli v určitých situáciách odvrátiť svoju pozornosť od samotného šoférovania, dodržiava automobilka BMW pri vývoji všetkých svojich autonómnych systémov tie najvyššie bezpečnostné štandardy.
- Aktuálne modely BMW už dokážu na cestách diaľničného typu v rýchlostiach do 60 km/h do 130 km/h jazdiť čiastočne autonómne. Obidve situácie predstavujú autonómnu jazdu úrovne Level 2, v ktorej je vodič plne zodpovedný za riadenie vozidla. Musia byť preto vždy pripravení úplne prevziať riadenie.
- Autonómna jazda podľa úrovne Level 3: Zákazníci sú odbremenení od svojich vodičských úloh a majú prístup k rozsiahlej palubnej zábave s možnosťami hrania a streamovania, ako je napríklad ponuka streamovania v rámci aplikácie BMW Bundesliga zabudovanej priamo do vozidla.
- Nová technologická súprava umožňuje zabudovanie ďalších vysokovýkonných senzorov, ako je nový systém LiDAR, a prepojenie všetkých informácií zo senzorov s údajmi z radaru a prednej kamery s dlhým dosahom na vytvorenie modelu prostredia.
- V súčasnosti používaný radar a predná kamera s plným dosahom úrovne Level 2 už vznikali s ohľadom na schopnosti úrovne Level 3, aby splnili všetky prísne bezpečnostné požiadavky kladené na autonómnu jazdu.
Sekcia BMW M Mixed Reality
- BMW M Mixed Reality – inovácia od divízie BMW M.
- Inovatívne technológie spájajú fyzický a digitálny svet a posúvajú zážitky z jazdy na úplne novú úroveň.
- S BMW M Mixed Reality sa samotné vozidlo stáva herným ovládačom a jazdí po virtuálnej dráhe vyhýbajúc sa prekážkam a zbiera takzvané mince BMW M.
- BMW M Mixed Reality predstavuje jednu z odpovedí na to, ako môže v budúcnosti vyzerať v automobilovom sektore skúsenosť s virtuálnym zážitkom. Okrem modelu BMW M2 je inovatívny digitálny používateľský zážitok dostupný aj vo vozidle BMW M4 a v budúcnosti sa rozšíri na elektrifikované modely BMW M.
- Fanúšikovia BMW M sa s BMW M Mixed Reality prvý raz stretnú v rámci BMW M Driving Experience od jesene 2023.
- Súčasný evolučný stupeň umožňuje dokonalé ovládanie vo všetkých jazdných situáciách. Plánuje sa, že bude možné aj driftovanie. Zatiaľ nie je isté, kedy bude táto verzia dostupná pre zákazníkov.
- Momentálne sa skúma ďalšie využitie v oblasti vývoja vozidiel a profesionálnej výučby pre zážitky z dynamickej jazdy. Jedno z možných využití predstavuje napríklad cenný doplnok k existujúcej jazde na simulátore v maximálnom dynamickom rozsahu, a to bez ohrozenia bezpečnosti jazdy.
- Je možné, že profesionálny tréner by mohol v budúcnosti inštruovať vodičov priamo na trati poukázaním na aspekty, ako sú ideálna línia a brzdné body, čo by prinieslo nácvik ešte presnejšieho riadenia. V súčasnosti dostupná technológia AR headsetu ešte neponúka pre tento ambiciózny prípad využitia dostatočnú presnosť.
Sekcia driverless@development
- Spoločnosť BMW Group už od roku 2002 pracuje na prevádzke autonómneho testovacieho vozidla na testovacích miestach.
- driverless@development zvyšuje efektivitu a kvalitu pri vývoji nových vozidiel a technológií a zároveň znižuje pracovné zaťaženie zamestnancov.
- Zvýšená rýchlosť vývoja a zlepšenie kvality vďaka lepšej reprodukovateľnosti a zníženiu chybovosti, napríklad pri porovnávaní komponentov.
- Automatizácia opakujúcich sa monotónnych jazdných situácií, a to aj počas testovania asistenčných systémov vodiča a autonómnych funkcií vozidla.
- Zníženie rizika nehôd a zlepšenie zdravia zamestnancov zmiernením fyzickej a psychickej námahy.
Značky: bmw