Alfa Romeo oznamuje návrat legendárneho modelu 33 Stradale, ikony 60. rokov dvadsiateho storočia.
Je považovaný za jeden z najkrajších automobilov všetkých čias, odvodeného bezprostredne z pretekového modelu Tipo 33 zvlášť úspešného v automobilovom športe.
Projekt s rešpektom oslavuje históriu značky a prenáša ju do budúcnosti. Nový model 33 Stradale vytvára ideálne prepojenie medzi spaľovacími motormi minulosti a elektrickou budúcnosťou, dosiahnuté svedomito a s úctou reinpretovanými štylistickými prvkami modelu 33 Stradale z roku 1967. Je to automobil, ktorý hrá rolu manifestu Alfa Romeo a anticipuje rozličné detaily z budúcnosti značky.
Po vyše 50 rokoch sa Alfa Romeo vracia do sveta „fuoriserie” (malosériových) automobilov limitovanou sériou 33 kusov, ktorá je už celá vypredaná.
Ako malosériový automobil má 33 Stradale schválenie typovej spôsobilosti pre premávku na pozemných komunikáciách a pritom dosahuje vynikajúce jazdné výkony na pretekovom okruhu. Pri tom bol koncipovaný bez kompromisov v oblasti komfortu a každodennej využiteľnosti.
Vozidlá vyrábané ručne v karosárni Carrozzeria Touring Superleggera sa vyznačujú vysokou kvalitou výroby a extrémnou pozornosťou venovanou detailom. Každý exemplár je navrhnutý ako jedinečné a neopakovateľné umelecké dielo s ambíciou stať sa súčasťou histórie Alfa Romeo.
Bezprecedentná úroveň individualizácie zaručuje jedinečnosť každého vyrobeného kusa. Na to bolo osobitný zriadený tím expertov Alfa Romeo pomenovaný „Bottega“ (dielňa), ktorý od úplného začiatku zapája zákazníkov do tvorby ich automobilu, jedinečného v každom detaile až po možnosť osobného „podpisu“ na štítku vozidla – špecifického VIN s ôsmimi číslicami podľa výberu majiteľa.
Projekt potvrdzuje ambíciu Alfa Romeo vyrábať exkluzívne limitované edície prostredníctvom remeselných procesov, technologických inovácií a hlbokej interakcie so zákazníkmi.
33 Stradale je výsledkom vášne tímu Alfa Romeo s výraznou túžbou vytvoriť jedinečný produkt v rámci automobilovej branže aj celého koncernu Stellantis Group, ktorý nadväzuje na slávnu históriu značky. Predstavuje životnú príležitosť pre fanúšikov áut, ktorí svoju vášeň premenili na povolanie, ako splnený sen.
Alfa Romeo oznamuje znovuzrodenie individuálne vyrobeného modelu 33 Stradale, skutočného manifestu schopností talianskej značky v oblasti dizajnu a jazdných výkonov – v súčasnosti aj v budúcnosti. Nové dvojmiestne kupé, ktoré bude vyrobené v limitovanej sérii iba 33 exkluzívnych exemplárov v rámci
jedinečného procesu ručnej výroby, kombinuje tradíciu a budúcnosť značky ako symbol ušľachtilej talianskej konštrukčnej školy športových automobilov.
Na splnenie sna je základnou ingredienciou poriadna dávka odvahy a trocha zdravého bláznovstva. Podľa rovnakého receptu vznikol aj jeden z najkrajších športových automobilov histórie – model 33 Stradale, uvedený v roku 1967. Dnes s rovnakou vášňou a víziou tím Alfa Romeo vyvinul nový model 33 Stradale, autentické umelecké dielo v pohybe, výsledok perfektnej kombinácie krásy a technológie. Cieľom bolo poskytnúť najvzrušujúcejší zážitok z jazdy a nesmrteľný šarm ikony veľmi malému okruhu automobilových nadšencov, ktorí verili projektu od samého začiatku. Nový model 33 Stradale bol vytvorený v novo založenom oddelení „Bottega“ značky Alfa Romeo, kde dizajnéri, konštruktéri a historici značky najprv vytipovali potenciálnych zákazníkov a potom s nimi spoločne vytvorili automobil rovnakým spôsobom v prevádzkach renomovaných talianskych karosárov v 60. rokoch dvadsiateho storočia.
Jean-Philippe Imparato, CEO značky Alfa Romeo: „Novým modelom 33 Stradale sme chceli vytvoriť niečo, čo oživí našu minulosť, poslúži značke a vzbudí hrdosť u jej fanúšikov. Takýto výsledok mohol byť dosiahnutý iba vďaka expertíze, tvrdej práci a zápalu nášho tímu s podporou manažmentu, ktorý mal jasnú ambíciu prispieť k napísaniu kapitol budúcnosti značky s plným rešpektom k jej jedinečnej histórii. Je to prvý individuálne vyrobený automobil značky od roku 1969 a ja sľubujem, že nebude posledný.“
Stelesnenie „nevyhnutnej krásy“
Nový model 33 Stradale, navrhnutý v Alfa Romeo Centro Stile, je inšpirovaný historickým modelom z roku 1967, pričom jeho modelovaný tvar obohacujú rozličné dizajnové prvky z nových výrazových prostriedkov Alfa Romeo. Karoséria má perfektne vyvážené proporcie, objemy a tvarovanie povrchov, čím sa stáva stelesnením „nevyhnutnej krásy“ Alfa Romeo. Predná časť karosérie má energický a svalnatý objem, tvorený nízkou kapotou lemovanou klenutými blatníkmi. Vyniká na nej ikonická maska chladiča „Scudetto“ a komplexný tvar svetlometov s eliptickým základom. Profil je dynamický a štíhly s „krovkami“ dverí kabíny a dvoma veľkými otvormi na vstup vzduchu na bokoch. Teleso karosérie má vizuálne ťažisko orientované dopredu, s povrchmi modelovanými podľa kritérií typickými pre výrazové prostriedky dizajnu Alfa Romeo. Vďaka oknám dverí zasahujúcim až do strechy si vodič môže vychutnať jedinečný výhľad, veľmi podobný ako v kokpite lietadla. Otvorené dvere a kapota motora zvýrazňujú dramatický vzhľad vozidla. Karoséria nemá maximálnu výšku na úrovni čelného skla ako pri ostatných športových automobiloch ale v strede strechy kabíny. Vysoký výkon vozidla vizuálne dokumentuje skrátená zadná časť karosérie so zadným čelom vytvarovaným v profile širokého písmena V a okrúhlymi zadnými skupinovými svetlami.
Aerodynamické vlastnosti karosérie dokumentuje koeficient odporu Cx 0,375 dosiahnutý bez pomoci aktívnych aerodynamických systémov, ktoré by narúšali jej elegantné línie.
Interiér sa vyznačuje minimalistickým dizajnom a materiálmi, ktoré boli zvolené pre maximálne sprostredkovanie komplexného zážitku z jazdy vodičovi. Kokpit bol navrhnutý s minimom komponentov, ktoré by mohli odpútať vodiča. Prakticky všetky ovládacie prvky sú sústredené na hliníkovej stredovej konzole. Presne pre vodičom je displej 3D s „teleskopickom“ dizajne ako primárny prvok interakcie s vodičom. Trojramenný hliníkový volant je zbavený všetkých multifunkčných ovládacích prvkov, ktoré sú bežné v moderných automobiloch aby nič nerušilo koncentráciu vodiča na zážitok z jazdy. Rovnako ako v kokpite lietadla sú ovládacie prvky umiestnené v rozličných úrovniach na spodnej časti stredovej konzoly a v centrálnom obklade stropu. Palubná doska inšpirovaná lietadlom a stredový tunel sú obložené ušľachtilými materiálmi ako hliník, karbón, koža a alcantara. Škrupinové sedadlá – potiahnuté kožou Poltrona Frau – nanovo interpretujú dizajn historického predchodcu, pričom poskytujú vysoký komfort a optimálnu ergonómiu. Každý detail interiéru je vytvorený tak, aby dotváral exkluzívne prostredie, zachovávajúce estetiku a technickú tradíciu modelu 33 Stradale z roku 1967.
Alejandro Mesonero-Romanos, šéf Alfa Romeo Design: „Projekt 33 Stradale je výsledkom vášne a odhodlania malého tímu dizajnérov a konštruktérov Alfa Romeo Centro Stile. Dizajn je inšpirovaný majstrovským dielom, ktoré vytvoril Franco Scaglione v roku 1967 s náhľadom na línie budúcich modelov Alfa Romeo. Výsledok je výrazom schopností a najlepšej tradície talianskeho automobilového dizajnu. Je skutočným manifestom esenciálnej krásy: obmedzený počet línií vytvára zmyselný a súčasne energický tvar, schopný vzbudiť túžbu a silné emócie.“
Jedinečný zážitok z jazdy
Tím Alfa Romeo si stanovil ambiciózny cieľ poskytnúť jazdné vlastnosti okruhového pretekového vozidla v automobile vhodnom na každodenné používanie na verejných komunikáciách bez kompromisov v oblasti komfortu a bezpečnosti. Preto nový model 33 Stradale koncentruje najlepšie konštrukčné prvky Alfa Romeo v oblasti pohonu a podvozka.
Zákazníci môžu mať model 33 Stradale vybavený motorom V6 2.9 twin-turbo v novom evolučnom stupni s výkonom zvýšeným na 456 kW (620 k) alebo elektrickým pohonom na batérie s výkonom vyše 551 kW (750 k) a dojazdom 450 km (WLTP). Obidve verzie dosahujú vynikajúce jazdné výkony. Maximálna rýchlosť je 333 km/h a vozidlo akceleruje z 0 na 100 km/h in za menej ako 3 sekundy.
Spaľovací motor: agregát V6 2.9 twin-turbo , osvedčený v iných špičkových modeloch Alfa Romeo je uložený pred zadnou nápravou naprieč a poháňa zadné kolesá prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DCT a elektronicky ovládaného samosvorného diferenciálu.
Ovládacie prvky pohonu: vodič môže otočným spínačom na stredovom tuneli nastavovať dva jazdné režimy – cestný a okruhový. Východiskový cestný „Strada“ sa nastaví automaticky po naštartovaní motora a zabezpečuje komfort v kombinácii s pôžitkom z jazdy. Motor má plynulý nárast výkonu, pedál akcelerátora normálnu citlivosť, tlmiče pruženia majú mäkké nastavenie, prevodovka radí komfortne a aktívne klapky vo výfukovej sústave sa otvárajú iba nad 5000 otáčkami za minútu. Pri okruhovom režime „Pista“ je celé vozidlo vyladené na maximálny zážitok z jazdy. Motor je vyladený na najvyšší výkon, spontánne reaguje na pedál akcelerátora, prevodovka radí s najvyššou rýchlosťou, tlmiče pruženia majú tvrdú charakteristiku a výfukové klapky sú stále otvorené. V tomto režime vodič môže navyše aj deaktivovať trakčnú kontrolu a elektronický stabilizačný systém (ESC OFF). Okrem toho môže vodič aktivovať rozjazdovú automatiku „Fast Start“ tlačidlom „Quadrifoglio“ na stredovom tuneli. Tento systém ovplyvňuje výkon motora, trakčnú kontrolu a prevodovku tak, aby vozidlo akcelerovalo maximálnou intenzitou bez prešmykovania kolies.
Podvozok: 33 Stradale využíva závesy kolies na dvojitých trojuholníkových ramenách s adaptívnymi tlmičmi pruženia. Táto konštrukcia zabezpečuje optimálnu ovládateľnosť za každých podmienok, umožňuje vysoké hodnoty bočného zrýchlenia a dobrý komfort na nerovnom povrchu. Predná náprava je okrem toho vybavená hydraulickým systémom, umožňujúcim pri jazde rýchlosťou do 40 km/h zdvihnúť vozidlo o 50 mm pri prechádzaní prekážok na ceste, retardérov alebo výjazde z garáží a parkovacích domov. Vodič zdvihnutie aktivuje ovládačom „Assetto“ (nastavenie) na stredovej konzole, deaktivovať ho môže manuálne alebo zvýšením rýchlosti jazdy. Okrem toho vodič môže otočným ovládačom „Suspension“ meniť nastavenie podvozka v jednotlivých jazdných režimoch – prepnúť z mäkkého vyladenia na stredné v režime „Strada“ alebo z tvrdého na stredné v režime „Pista“.
Brzdová sústava: nový model 33 Stradale je vybavený integrovanou brzdovou sústavou Alfa Romeo Brake-By-Wire, zabezpečujúcou maximálny brzdný účinok a presné dávkovanie brzdnej sily, pričom charakteristika systému závisí od nastaveného jazdného režimu. Brzdovú sústavu vyrába pre Alfa Romeo renomovaná spoločnosť Brembo, keramické kotúče vystužené karbónovými vláknami prispievajú k vysokej výkonnosti a odolnosti proti slabnutiu vplyvom prehriatia. Brzdná dráha z rýchlosti 100 km/h je menej ako 33 metrov. Predné aj zadné brzdové kotúče sú ventilované a perforované, vpredu sú šesťpiestové a vzadu štvorpiestové brzdiče.
Hliníkový rám v profile H a karbónový monokok zaručujú vysokú pevnosť a nízku hmotnosť. Pre dosiahnutie vysokej kvality, štrukturálnej pevnosti a bezpečnosti je štruktúra strechy vyrobená z uhlíkového kompozitu a hliníka. Dvere vyklápajúce sa dopredu dohora majú špeciálne vyvinuté závesy. Aj rámy okien sú vyrobená z karbónu, zadné okno je pre zníženie hmotnosti z polykarbonátu.
Na vyladení vozidla na legendárnej skúšobnej trati Balocco sa podieľal aj pilot F1 Valtteri Bottas, ktorý priniesol skúsenosti z kráľovskej disciplíny automobilového športu do jazdných vlastností vozidla vhodného na každodenné používanie a tým prispel k jedinečnej dynamickej charakteristike Alfa Romeo.
„Bottega“ pre maximálnu individualizáciu
Projekt 33 vznikol s využitím špeciálneho tímu „Bottega“, zloženého z expertov Alfa Romeo. Zákazníci boli zapojení do kreatívneho procesu pri tvorbe 33 jedinečných unikátov od samého začiatku. Prvé stretnutie sa uskutočnilo v roku 2022 na Veľkej cene Talianska F1 v Monze, kde bol projekt v podobe prvých kresieb vytvorený v Alfa Romeo Centro Stile predstavený vybraným zákazníkom z okruhu zberateľov a fanúšikov značky. Idea sa stretla s nadšenou odozvou a v priebehu niekoľkých týždňov boli všetky vozidlá predané. Oddelenie „Bottega“ sídli v Sala del Consiglio vo firemnom múzeu Alfa Romeo v Arese, kde bol v roku 1967 schválený dizajn prvého modelu 33 Stradale. Výkonný výbor 33 Committee, ktorému predsedal Jean-Philippe Imparato, CEO Alfa Romeo tvorili šéfovia ôsmich oddelení značky: dizajn, tradícia, firemné múzeum, produkt, strategické projekty, marketing, komunikácia a automobilový šport. Výbor spracovával požiadavky zákazníkov s plným rešpektom k histórii a ikonickému dizajnu. Schválené požiadavky potom výbor postúpil oddeleniu konštrukcie, ktoré posudzovalo ich realizovateľnosť.
Proces individualizácie: zákazníci si najprv mohli vybrať z troch exkluzívnych farieb karosérie, evokujúcich históriu modelu 33 Stradale: klasická pastelová červená Rosso Alfa, nanovo interpretovaná kráľovská modrá a sofistikovaná tmavočervená s čírym krycím lakom „Villa d’Este“. Vozidlo môže mať aj dvojfarebné bielo-červené lakovanie ako hold legendárnemu pretekovému modelu Tipo 33. Okrem toho majú zákazníci možnosť vybrať si rozličné vyhotovenie viditeľných karbónových dielov na karosérii, rozličné konfigurácie vstupných otvorov na vstup vzduchu, zvoliť si klasické alebo trojrozmerné (3D) vyhotovenie prednej masky, ako aj vybrať si bočné logo Quadrifoglio alebo Autodelta. Nápis „Alfa Romeo“ na zadnej časti je na výber v čiernej, zlatej alebo striebornej farbe. Rovnaké farby môžu mať aj 20-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny s dizajnom „Tributo“, plus dvojfarebné vyhotovenie. A nakoniec brzdiče môžu byť nalakované v tradičných farbách – červenej Rosso, čiernej Nero a žltej Giallo, kým zdvojené koncovky výfuku môžu mať vyhotovenie brúseného chrómu alebo čierne.
Interiér nového modelu 33 Stradale je na výber v dvoch základných vyhotoveniach: „Tributo“ a „Alfa Corse“. Prvé z nich sa vyznačuje kombináciou kože a hliníka a vzdáva hold modelu 33 Stradale z roku 1967, ktorý je vystavený vo firemnom múzeu v Arese. Na sedadlách, palubnej doske a výplniach dverí je dvojfarebné kožené čalúnenie s vodorovným prešívaním v kombináciách farieb okrová/bridlicová, respektíve červená/čierna alebo modrá/sivá. Naproti tomu vyhotovenie interiéru „Alfa Corse“ je triumfom športovosti s kombináciou karbónu a alcantary. Čalúnenie sedadiel, palubnej dosky, výplní dverí a stredového tunelu kombinuje alcantaru a kožu vo farebných alternatívach čierna, červeno/čierna alebo modro/čierna.
Korene legendy
V roku 1967 bol model 33 Stradale odvodený priamo z pretekového špeciálu Tipo 33, ktorý v tom čase dominoval v svetovom automobilovom športe. Project 33 predstavoval návrat značky Alfa Romeo k pretekaniu a zaslúžili sa o neho šéf značky Giuseppe Eugenio Luraghi a Carlo Chiti, šéf spoločnosti Autodelta, ktorá sa stala novým športovým oddelením. Za miesto debutu bola zvolená rýchlostná skúška pretekov do vrchu Fléron neďaleko Liège v Belgicku. Vodičom bol Teodoro Zeccoli, hlavný testovací jazdec Autodelta. Samotná preteková premiéra sa odohrala 12. marca 1967. Už pri prvom nasadení na pretekoch si Alfa Romeo 33 pripísala na svoje konto víťazstvo, po ktorom nasledovala dlhá séria víťazstiev na najprestížnejších okruhoch sveta, vrátane dvoch titulov majstra sveta značiek v rokoch 1975 a 1977. Vlna nadšenia zo športových úspechov viedla k výrobe limitovanej série modelu 33 adaptovaného pre cestnú premávku – 33 Stradale.
Jej dizajn vytvoril Franco Scaglione, ktorý premietol celú svoju technickú expertízu a kreatívnu odvahu do tohto automobilu, čím vytvoril majstrovské dielo kombinujúce aerodynamiku s funkčnosťou. V rokoch 1967 a 1969 bolo vyrobených iba 18 exemplárov, z ktorých jeden je dnes vystavený vo firemnom múzeu Alfa Romeo v Arese. Šesť šasi bolo použitých na výrobu prototypov, ktoré anticipovali dve dekády automobilového dizajnu. Boli to štúdie Carabo (1968), P33 Roadster GS (1968), 33/2 Coupé Speciale (1969), Cuneo (1971), Iguana (1969) a Navajo (1976). Takže 33 Stradale je legendárny model, ktorý ovplyvnil nielen históriu Alfa Romeo ale aj talianskeho automobilového dizajnu.