Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slováci za vianočné darčeky tento rok najčastejšie zaplatia od 150 do 300 eur. Túto sumu minie viac ako tretina ľudí.

Na porovnanie, susedia Česi budú mať Vianoce o niečo štedrejšie, keďže najviac z nich dá na darčeky v prepočte od 200 do 400 eur. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit*, väčšina Slovákov nakupuje veci pre blízkych pod stromček v e-shopoch, štvrtina naopak skôr preferuje kamenné predajne. Mnohí „idú po cene“, najviac ľudí zháňa časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu, no je tu 15 percent takých, čo vyslovene všetky kupujú len vo výpredajoch. TOP 5 tohtoročných vianočných darčekov Slovákov má poradie – oblečenie, kozmetika, hračky, knihy a elektronika.

Celková suma, ktorú dá najviac Slovákov (36 %) za všetky vianočné darčeky, sa pohybuje v rozmedzí od 150 do 300 eur. O niečo menej – 100 až 150 eur, minie 13 percent a s výdavkami do 100 eur sa chce zmestiť rovnako 13 percent opýtaných. Na druhej strane, je tu pätina ľudí (21 %), ktorí si dovolia dať za darčeky od 300 do 500 eur a 7 percent sa dostane s týmito výdavkami na úroveň od 500 do 1 000 eur. „Ako nám ukázali dáta z prieskumu, maximálny limit na darčeky v sume do 100 eur majú najčastejšie mladí ľudia vo veku od 18 do 26 rokov, je ich 25 percent. Naopak, s útratou nad 300 eur počítajú najčastejšie domácnosti s mesačným príjmom 2000 eur, tých je 44 percent,“  približuje analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.   

Koľko Slováci minú celkovo za vianočné darčeky?

Reprezentatívny prieskum pre spoločnosť Home Credit robila agentúra Ipsos na Slovensku aj v Česku. Vyzerá to tak, že susedia Česi budú mať Vianoce o čosi štedrejšie. Najviac z nich (32 %) minie za darčeky v prepočte od približne 200 do 400 eur, čo je o dosť viac, ako je najčastejšia suma u Slovákov, a to spomínaných 150 až 300 eur. Pre porovnanie – v ČR je priemerná mesačná mzda v hospodárstve niečo cez 1830 eur, no na Slovensku 1520 eur, teda je o vyše 300 eur nižšia.          

Životná úroveň viacerých Slovákov núti k tomu, aby aj vianočné darčeky nakupovali v zľavách, no pre mnohých to zase nie je podstatné. Najviac je takých (54 %), ktorí zháňajú časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu. Pätina ich kupuje vo výpredaji len vtedy, ak naň náhodou narazia a 9 percent respondentov zľavy nijako neovplyvňujú. Je tu však 15 percent ľudí, ktorí vyberajú všetky darčeky iba za akciové ceny. „Zámer nakupovať darčeky len v zľavách deklarujú častejšie ľudia s čistým osobným príjmom do 600 eur (23 %), vo veku 18 – 26 rokov (22 %), z východného Slovenska (20 %) a so základným vzdelaním (35 %),“ komentuje J. Ondrušek         

TOP 3 – oblečenie, kozmetika, hračky

Keď sa pozrieme na, čo si nájdu ľudia na Slovensku najčastejšie pod vianočným stromčekom, tak v prípade presnej polovice populácie to bude oblečenie. Tesne za ním je kozmetika (49 %), nasledujú hračky (40 %), knihy (39 %), elektronika (24 %), hotovosť (23 %), poukážky (18 %), darčekové balíčky (17 %), športové vybavenie (16 %), zážitky (12 %), šperky a hodinky (10 %), jedlo (7 %) a dovolenka (5 %). Jeden zo sto sa môže tešiť na živý darček v podobe domáceho zvieratka.    

Väčšinu cez e-shop, zvyšok v obchode

Z roka na rok pribúda ľudí, ktorí nakupujú darčeky z pohodlia domova prostredníctvom e-shopov. Najviac je takých (46 %) , ktorí väčšinu kúpia práve v internetovom obchode a zbytok v kamenných predajniach. Na druhej strane, iba v klasických obchodoch darčeky zháňa 9 percent a iba v e-shopoch štyria zo sto opýtaných. Treba ale pripomenúť, že každoročne rastie i počet pokusov o čoraz sofistikovanejšie podvody. „Zákazníkom radíme, aby nakupovali iba v overených e-shopoch, čítali si recenzie na internete alebo dali na odporúčania známych. Najbezpečnejšie sú platby pri európskych e-shopoch, pretože tieto platby sú zabezpečené silným dvojfaktorovým overením klienta. Takúto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo Európy. Najbezpečnejšou formou úhrady platieb sú kreditné a debetné karty. Určite je však vhodné neukladať si údaje o platobnej karte v internetovom obchode pre ďalšie nákupy“ radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.        

Ako naložiť s nechcenými darčekmi?

Počas každého Štedrého večera sa pri rozbaľovaní darčekov bežne stáva, že kupujúci sa jednoducho netrafia do vkusu či veľkosti obdarovaných. V takom prípade prichádza na rad riešenie citlivej situácie – čo s tým urobiť? Ako ukázal prieskum pre Home Credit, najviac je takých, ktorí si darček nechajú a nič nepovedia (40 %). Pre pätinu respondentov „žiadny darček nie je nevhodný“ a 16 percent si ho neskôr vymení za iný. Sú tu však aj 4 percentá ľudí, ktorým „sa to nemôže stať, lebo si darček vyberajú sami“.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.