Väčšine oslovených slovenských vodičov záleží na tom, aby im osobné auto slúžilo čo najdlhšie a bolo bezpečné, avšak nerobia pre to dosť.
Aj keď viac ako 80 percent z nich považuje za dôležitú pravidelnú starostlivosť o motor, takmer polovica oslovených respondentov pravidelne jazdiacich autom nepozná pojem karbónové usadeniny a len 6 z 10 slovenských vodičov tankuje kvalitné palivo s aditívami. Zaujímavé však je, že každá veková skupina reaguje na iný negatívny následok vzniku karbónových usadenín: mladí ľudia riešia emisie, najstarší výkon a stredná generácia životnosť. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry Median pre spoločnosť Shell z júna tohto roka na Slovensku aj v Českej republike.
Aditivované palivo tankuje len 6 z 10 slovenských vodičov. Ostatní riskujú poškodenie usadeninami
Neustále zmenšovanie objemu nových motorov vystavuje palivo vyšším tlakom a teplotám ako v minulosti. Ak palivová zmes nedokáže dokonale prehorieť, na kľúčových častiach motora a palivovej sústavy sa tvoria uhlíkové alebo karbónové usadeniny vedúce k strate výkonu, zvýšenej spotrebe aj zvýšeným emisiám. Z oslovených respondentov, ktorí pravidelne jazdia autom a používajú internet, len 53 percent pozná pojem karbónové usadeniny.
Aj keď ľudia za najdôležitejšie v rámci starostlivosti o auto správne považujú pravidelnú údržbu motora s výmenou oleja a filtrov (84 %), tankovanie kvalitného aditivovaného paliva, ktoré je zásadné pre predchádzanie vzniku usadenín, pokladá za dôležité len 6 z 10 respondentov. V poradí dôležitosti opatrení je to až na 4. mieste. Tento postoj do istej miery môže súvisieť so vzťahom k autu, ktoré 40 % opýtaných považuje len za dopravný prostriedok a ďalších 32 % má k nemu neutrálny postoj.
Bližší vzťah k svojmu autu majú majitelia starších áut vo vekovej skupine 18 – 24 rokov, ktorí sú ochotní dopriať autu všetku potrebnú starostlivosť. V praxi sa však ich pozornosť sústredí predovšetkým na vonkajší vzhľad. Ďalšia skupina ľudí s deklarovanou vysokou starostlivosťou o auto a nižším vzdelaním sa rovnako v prvom rade stará o vzhľad a z tejto skupiny je najviac ľudí, ktorí netušia, kde karbónové usadeniny vznikajú. Najstarší vodiči nad 55 rokov zase považujú auto len za dopravný prostriedok a stredná generácia má väčšinou k autu neutrálny vzťah, čo starostlivosti o automobil veľmi nepomáha.
„Kvalitné aditivované palivá sú kľúčom k tomu, aby auto fungovalo dlhodobo bez problémov. Z prieskumu, ktorý sme v tomto roku zrealizovali medzi českými a slovenskými motoristami, vieme, že povedomie o usadeninách, ktoré znižujú výkon motora, nie je až také vysoké. Ešte menej sa vie o tom, že kvalitným palivom s aditívami dokážeme udržiavať motor v kondícii, aby pracoval úspornejšie, ekonomickejšie a s nižšími emisiami. Budeme radi, ak si správnu starostlivosť o motor osvojí čo najviac českých a slovenských motoristov,“ pripomína Jan Čapský, riaditeľ prevádzky čerpacích staníc Shell v Českej republike a na Slovensku.
Niekomu prekáža nižší výkon, inému kratšia životnosť a ďalšiemu viac emisií
Karbónové usadeniny si ľudia v prieskume spájali najčastejšie so zníženým výkonom motora (60 %), zvýšením emisií (47 %) a znížením životnosti auta (40 %). Je zaujímavé, že vyššiu hlučnosť ako následok usadenín v motore spomenulo len 6 percent opýtaných.
Slovákom viac prekážajú emisie, Čechom skôr záleží na dlhšej životnosti a hodnote auta
Slovenskí vodiči sa v prieskume ukázali ako ekologickejšie nastavení v porovnaní s motoristami z Českej republiky. Viac emisií produkovaných motormi s usadeninami považuje za problém 47 % opýtaných, zatiaľ čo v Čechách to bolo 42 %.
Našim západným susedom zase všeobecne viac záleží na zachovaní hodnoty auta a o svoj automobil sa starajú najmä z ekonomických dôvodov. Konkrétne 47 % záleží na dlhšej životnosti, čo je o poznanie viac ako Slovákom (40 %).