Materiál, ktorý je rokmi považovaný za extrémne dôležitý, predovšetkým v automobilovom priemysle, sa stal terčom jednaní, ktoré mali zakázať jeho používanie v rámci EU.

Našťastie sa tak nestalo, pričom je oficiálne potvrdené, že tento dodatok bol odstránený z návrhu, ktorý má priniesť zákaz používania niektorých materiálov v konštrukciách automobilov od roku 2029. Dodatok o zákaze používania uhlíkových vlákien bol navrhnutý ešte v januári, pričom by sa tzv. karbón pridal k materiálom ako napr. ortuť, olovo, kadmium a pod.

Uhlíkové vlákna - karbón
Uhlíkové vlákna – karbón

Nemenovaný zástupca EP potvrdil, že zoznam bol od januára aktualizovaný, pričom uhlíkové vlákna z neho boli vyňaté. Zaujímavé je, že tento veľmi dôležitý návrh na zákaz sa aplikoval do zoznamu veľmi potichu a v tajnosti.

Prečo bolo uhlíkové vlákno cieľom zákazu?

Uhlíkové vlákno bolo pôvodne pridané ako súčasť pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu, ktorý upravuje cykly na konci životnosti vozidiel, ktoré zahŕňajú veci ako recyklácia a likvidácia. Stanovil by pravidlá, na základe ktorých je možné použiť na stavbu automobilov iba také materiály, ktoré na konci životnosti vozidla neuvoľňujú do prostredia žiadne škodlivé látky.

Uhlíkové vlákna - karbón
Uhlíkové vlákna – karbón

Európska únia, resp. jej zástupcovia v tomto konaní zistili, že počas rozpadu a likvidácie sa vlákna karbónu môžu dostať do vzduchu a spôsobiť problémy – predovšetkým ak by sa dostali do kontaktu s ľudskou kožou. Rovnako tak riadiaci pracovníci uviedli, že diely z uhlíkových vlákien môžu poškodiť recyklačné stroje. Netvrdíme, že tieto obavy nie sú z časti opodstatnené, no aj EU si jasne uvedomila, že výhody tohto materiálu ďaleko presahujú jeho škodlivosť a negatívne vlastnosti.

Uhlíkové vlákno je významnou súčasťou priemyslu!

Automobilový priemysel predstavuje až 20% celkovej produkcie uhlíkových vlákien. Výrobcovia ako McLaren, Lamborghini, Pagani, Ferrari, Koenigsegg a pod. používajú monokoky vyrobené z týchto materiálov, čiže zákaz by sa ich dotkol takmer existenčne. Utrpeli by však aj elektrické vozidlá, ktoré sa spoliehajú na rozsiahle používanie uhlíkových vlákien kvôli udržaniu nízkej hmotnosti a teda vyššieho dojazdu. 

Jaguar XJR 15
Jaguar XJR 15

Pre zaujímavosť: prvým vozidlom, ktoré pri svojej konštrukcii použilo uhlíkové vlákna, bol McLaren MP4/1 z roku 1981, automobil Formuly 1. Materiál sa prvýkrát dostal do sériovej výroby prostredníctvom britského automobilu – Jaguar XJR-15, čo bol prvý sériovo vyrábaný automobil využívajúci monokok z uhlíkových vlákien. V súčasnosti sa karbón používa na konštrukciu takmer každej časti auta, od panelov karosérie, cez kolesá, až po okrasné prvky v interiéroch.

Zdroj: Motor1.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.