Materiál, ktorý je rokmi považovaný za extrémne dôležitý, predovšetkým v automobilovom priemysle, sa stal terčom jednaní, ktoré mali zakázať jeho používanie v rámci EU.
Našťastie sa tak nestalo, pričom je oficiálne potvrdené, že tento dodatok bol odstránený z návrhu, ktorý má priniesť zákaz používania niektorých materiálov v konštrukciách automobilov od roku 2029. Dodatok o zákaze používania uhlíkových vlákien bol navrhnutý ešte v januári, pričom by sa tzv. karbón pridal k materiálom ako napr. ortuť, olovo, kadmium a pod.

Nemenovaný zástupca EP potvrdil, že zoznam bol od januára aktualizovaný, pričom uhlíkové vlákna z neho boli vyňaté. Zaujímavé je, že tento veľmi dôležitý návrh na zákaz sa aplikoval do zoznamu veľmi potichu a v tajnosti.
Prečo bolo uhlíkové vlákno cieľom zákazu?
Uhlíkové vlákno bolo pôvodne pridané ako súčasť pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu, ktorý upravuje cykly na konci životnosti vozidiel, ktoré zahŕňajú veci ako recyklácia a likvidácia. Stanovil by pravidlá, na základe ktorých je možné použiť na stavbu automobilov iba také materiály, ktoré na konci životnosti vozidla neuvoľňujú do prostredia žiadne škodlivé látky.

Európska únia, resp. jej zástupcovia v tomto konaní zistili, že počas rozpadu a likvidácie sa vlákna karbónu môžu dostať do vzduchu a spôsobiť problémy – predovšetkým ak by sa dostali do kontaktu s ľudskou kožou. Rovnako tak riadiaci pracovníci uviedli, že diely z uhlíkových vlákien môžu poškodiť recyklačné stroje. Netvrdíme, že tieto obavy nie sú z časti opodstatnené, no aj EU si jasne uvedomila, že výhody tohto materiálu ďaleko presahujú jeho škodlivosť a negatívne vlastnosti.
Uhlíkové vlákno je významnou súčasťou priemyslu!
Automobilový priemysel predstavuje až 20% celkovej produkcie uhlíkových vlákien. Výrobcovia ako McLaren, Lamborghini, Pagani, Ferrari, Koenigsegg a pod. používajú monokoky vyrobené z týchto materiálov, čiže zákaz by sa ich dotkol takmer existenčne. Utrpeli by však aj elektrické vozidlá, ktoré sa spoliehajú na rozsiahle používanie uhlíkových vlákien kvôli udržaniu nízkej hmotnosti a teda vyššieho dojazdu.

Pre zaujímavosť: prvým vozidlom, ktoré pri svojej konštrukcii použilo uhlíkové vlákna, bol McLaren MP4/1 z roku 1981, automobil Formuly 1. Materiál sa prvýkrát dostal do sériovej výroby prostredníctvom britského automobilu – Jaguar XJR-15, čo bol prvý sériovo vyrábaný automobil využívajúci monokok z uhlíkových vlákien. V súčasnosti sa karbón používa na konštrukciu takmer každej časti auta, od panelov karosérie, cez kolesá, až po okrasné prvky v interiéroch.
Zdroj: Motor1.com
Prečítajte si aj: