Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Leto sa považuje za vrchol pivnej sezóny a jej rastúci význam potvrdzujú aj aktuálne dáta pivovarníkov. Aj napriek pomalému rozbehu, ktorý ovplyvnilo nepriaznivé počasie, sa zlatistý mok počas letných mesiacov tešil na Slovensku veľkej obľube. Vyplýva to z najčerstvejších dát pivnej jednotky Plzeňského Prazdroja Slovensko, podľa ktorých až 48 % návštevníkov[1] zavítalo počas horúcich letných dní do tuzemských pubov a reštaurácií práve kvôli pivu.    

Teplé počasie prilákalo počas leta do podnikov tisíce Slovákov, ktorí potvrdili, že o čapované pivo je neutíchajúci záujem. Jeho letná spotreba v puboch síce hodnoty spred pandémie nového koronavírusu nedosiahla, silný august sa im však výrazne priblížil. Dáta Plzeňského Prazdroja Slovensko zároveň signalizujú nový trend, ktorý pri čapovanom pive poukazuje na rastúci význam jeho sezónnosti. Počet tzv. sezónnych prevádzok, s ktorými firma spolupracuje, v porovnaní s minulým rokom narástol o 12 % a vyšplhal sa takmer k 500 podnikom, no sezónnosť predajov badať aj v rámci celoročných prevádzok.  „Čapované pivo sa čoraz viac stáva sezónnou záležitosťou. Podiel jeho konzumácie počas letných mesiacov sa v porovnaní s rokom 2019 zvýšil až o 4 % na úkor ostatných mesiacov roka. Len do sezónnych prevádzok sme preto tento rok investovali o 11 % viac ako v roku 2022. Považujeme však za dôležité tento trend zohľadniť aj do budúcna a ešte intenzívnejšie sa naň zamerať aj v rámci podpory našich obchodných partnerov,“ hovorí Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre prevádzky a reštaurácie, Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Na výčapoch sezóniek počas leta bodovali ležiaky ako Pilsner Urquell či Radegast, no darilo sa aj značke Šariš, ktorá rástla aj mimo svoj domovský región. Pre sezónne prevádzky je zároveň typický zvýšený dopyt po nealko pive. Každé piate pivo, ktoré dnes sezónna prevádzka predá, je práve Birell. Veľkému záujmu sa tešia najmä ochutené verzie nealka – až 94 % objemov tvorí príchuť Pomelo & Grep, tohtoročnou novinkou na výčape bola Višňa & Černica. Najväčší odbyt piva v rámci sezónnych prevádzok hlási Bratislavský kraj a Prešovský kraj. Ten druhý predovšetkým vďaka rekreačným oblastiam v okolí Zemplínskej šíravy a Domaše. Sezónnym prevádzkam sa však darí aj v tatranskom regióne a v oblastiach v okolí Liptovského Mikuláša a Košíc.

Aj keď dobré septembrové počasie letnú sezónu netypicky predlžuje, v Prazdroji už teraz hodnotia uplynulé tri mesiace úspešne. „Môžem smelo povedať, že letnú sezónu sme zvládli veľmi dobre. A to ako po výrobnej a logistickej stránke, tak aj čo sa týka našich produktov a noviniek v retaili, ktoré spotrebitelia prijali veľmi dobre,“ vysvetľuje medziročný nárast celkových objemov počas leta o 1,5 % Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko s tým, že letné mesiace priniesli aj nárasty čapovaného piva v rámci podujatí. Tých Prazdroj počas tohto leta v spolupráci s partnermi úspešne zrealizoval viac než 140 –  od veľkých, ako napríklad festivaly Lovestream či Grape, alebo koncert skupiny Rammstein cez Bratislavský majáles až po tie menšie a lokálne, ako sú napríklad jarmoky.


[1] Prieskum Data-Servis, Sezóna 2023 – Špeciál SR Q2, medzi 500 návštevníkmi prevádzok a 600 osobami zodpovednými za prevádzky

Značky: