Slovakia Ring hostil 24-hodinové preteky a my sme boli s Canonom fotiť atmosféru týchto pretekov.

V prvom rade je to o dobrej príprave, nielen o foto technike. Tá tvorí takisto podstatnú súčasť fotografovania tohto moto športu a treba na to odpovedajúcu výbavu v istej cenovej hladine. Zobrať si kompakt za 99 EUR nie je dobrý nápad, ak sa chcete so scénou vyhrať.

7D2_5082

Rozpis

Ešte pred fotením dostanú novinári a fotografi rozpis požiadaviek svojho klienta. Teda ak fotia nejaké preteky pre danú značku na objednávku konkrétnej firmy. Môže ísť o agentúru, noviny alebo pretekársky tím. Fotí sa čím viac, tým lepšie. Sú prípady, kedy potrebuje fotograf zdokumentovať celé preteky. To znamená, že musí ísť do garáží, uličky do boxov, zachytiť atmosféru príprav jazdcov a vozidiel. Potrebuje byť na štartovacej línii, ideálne vo väčšej vzdialenosti pred ňou, napríklad v prvej zákrute. Nasledujú špeciálne stanovištia, ktoré si podľa mapy fotograf vyberie a odtiaľ si plánuje fotenie podľa svojho rozpisu.

Ten môže byť pokojne dlhý aj na dva strany A4. Tam je napísané, aké vozidlo má odfotiť, z akého pohľadu, či treba detail na jazdca, na vybranú časť karosérie, na reklamný nápis atď. Príliš veľa vecí, ktoré potrebuje stihnúť odfotiť počas pretekov. Výsledkom fotografie sú častokrát aj špeciálne zábery, trochu iné než bežné. Emocionálne, dalo by sa povedať. Napríklad zachytenie jazdca ako sa rozpráva z technikmi a fotené je to ponad krídlo auta.

canon_slovakia_ring_2

Takýto pršiplášť sa hodí aj pri fotení osláv, aby ste nemali techniku od šampanského

Ďalšie náležitosti

Fotka by mala byt čistá. To znamená bez rušivých vplyvov. Nie je to jednoduché, pretože tam neustále pobiehajú technici a vystihnúť moment pre vašu zamýšľanú fotografiu chce trochu cviku a praxe. Potrebujete si ustriehnuť čas pretekov, aby ste potom stihli dobehnúť do cieľa a zachytiť mávanie šachovnicovou vlajkou, pódium a iné. Napríklad na to, ako jazdec vystupuje z auta, následne treba odfotiť pódium a strieľanie šampanského atď.

Tu sa súboj s časom ešte ani zďaleka nekončí. Objednávateľ alebo médiá vyžadujú fotografie čo najskôr. To znamená, že potrebujete rýchlo preniesť fotky do počítača a prezrieť si ich. Následne vyberiete fotky, ktoré potrebujete. Teda pravdepodobne, štart, cieľ, nejaká kľúčová fotka a oslavy.

canon_slovakia_ring_3

Treba počítať, že ste od trate dosť ďaleko, z bezpečnostných dôvodov

Špecialitou môžu byť podexponované fotky. Ak je pozadie, ktoré môže byť tmavé, je to výhoda. V spojení s lesklou kapotou auta získate špecifický záber, ktorý vystihne atmosféru trochu inak. V zásade sa hovorí o dvoch tipoch fotenia a zároveň fotografoch. Prví sú klasickí s cieľom priniesť reportážne fotky. Nafotia autá, ľudí a to zapracujú do nejakej kompozície. Potom je umelecká fotografia. Na toto potrebujete roky skúseností, náhody sa tu nepočítajú. Potrebujete dokonale ovládať techniku, ktorú držíte v ruke a mať cit pre tento typ športu. Vystihnúť správy okamih je totiž kľúčové. Ak sa postaví 5 fotografov vedľa seba, štyria budú mať rovnaké fotky. Ak bude jeden z nich fotiť umeleckú fotografiu, z jeho výsledku nebude chcieť uveriť, že stál vedľa vás. Zachytil totiž dianie na trati úplne inak a videl niečo, čo ostatní nie. Cieľom býva priniesť iný pohľad, napríklad sústredenie, vidieť farby, rýchlosť alebo sústredenie.

canon_slovakia_ring_1

Fotoaparáty a objektívy Canon

Aká technika?

canon_slovakia_ring_4

Takáto fotka vyzerá vždy veľmi efektne, no udržať telo a objektív v ruke nie je jednoduché

Canon EOS 5D Mark III je fotoaparát, ktorý sa dá na tento účel použiť a vystačíte si s ním počas každého fotenia. Ak máte tento nepotrebujete nosiť so sebou druhý fotoaparát. Iste, môžete mať aj Canon EOS-1D X Mark II. To už je ale super ťažká liga. Jeho funkcie sú určené pre skutočných profesionálov a fotenie napríklad športov akými sú futbal alebo hokej. Má totiž pamäť na zaostrenie a nastavenie expozície. Ak teda potrebujete mať zaostrený pohľad na bránu, no medzi tým si nastavíte fotoaparát na fotenie diania na ihrisku, ľahko sa k nastaveniam vrátite. Vyvoláte z menu zapamätané nastavenie a fotoaparát aj objektív sa nastavia do tohto režimu. Vďaka tomu ste schopní sa okamžite vrátiť ku bránke a mať fotoaparát nastavený na tento typ scény. Špičkových funkcií je tu viac, no toto je len taká perlička.

EOS_5D_Mark_III_Default_tcm127-932815_nowat

Na dobré fotky potrebujete dlhé objektívy. Čím dlhšie „sklo“, tým lepšie. Je to z dôvodu, že fotograf je vždy dosť ďaleko od trate. Stanovištia, ktoré sú pre tento a iné servisné účely pripravené, sú aj dvadsať metrov od vozovky. Dôležitá je aj svetelnosť objektívu. Za univerzálny objektív sa dá považovať Canon EF 70-200mm f/2.8L USM. Je to objektív sa svetelnosťou f/2,8 a dĺžkou do 20 cm. Má osem segmentovú clonu, konštantnú uzávierku a je odolný voči vode a prachu.

EF_70-200mm_f2.8L_USM_Default_tcm127-939764_nowat

Fotíme

Fotografia môže vyzerať rôzne, no všetci máme radi tú klasickú. Teda s rozostreným pozadím, ostrým autom a rozmazanými kolesami. Takto vyzerá správne zachytenie atmosféry z rýchlosti. Potrebujete vidieť na auto, no zároveň nechcete dávať príliš rýchlu uzávierku, aby vám zostal efekt točiacich sa kolies.

Treba si nastaviť prioritu clony na čas a nefotiť menej ako na 1/800 sekundy. Aj pri clone 4 môžete mať ostré tvary. V takomto režime sa postavíte a zameriate si prichádzajúce auto. Vtedy jediné, čo robíte, že ho sledujete a fotíte. Znie to jednoducho, no udržanie objektívu pevne v rukách aj s líniou pohybujúceho sa auta je dosť náročné. Najmä ak máte nazoomované. Zoom je treba použiť a potom môžete fotiť a postupne odďaľovať priblíženie.

7D2_4987

Fotky tohto typu majú ľudia radi, pod autom je však zbytočne veľa asfaltu

Na začiatok je najlepšie nastaviť na fotoaparáte režim rýchleho kontinuálneho fotenia. Spravíte síce veľa záberov, no istota, že na začiatok pár trafíte, sa zvyšuje. Profesionáli spravia jeden dobrý záber tam, kde začiatočník aj 3× toľko, len aby mu jeden vyšiel. Stabilizátor nie je potrebné používať, a niektorí ho vypínajú. Sekvenčné fotenie je síce fajn, zrkadlovka cvaká o dušu, no za pár hodín takýmto systémom vyrobíte aj 2000 fotiek. Vyberať z nich potom tie správne, je skutočná výzva. Ideálne je fotenie aj na 1/20 sekundy a keď sa auto približuje, postupne odďaľujete zoom a fotíte. Ideálne je si predostriť na dané miesto na trati a čakať, kým auto vojde do daného miesta.

7D2_5180

Príklad pekne zachyteného auta, no kompozične sú tu rezervy. Auto by malo byť viac vľavo a opäť zbytočná tráva a asfalt

Väčšinou sa používa bodový autofocus a je tu ešte jedna dôležitá vec. Auto by malo byť v dolnej časti fotky. Ak máte inú kompozíciu a auto necháte uprostred, máte zbytočne prázdneho miesta v spodnej časti. Štrk alebo tráva nie sú zaujímavé a vo výsledku zatieňujú pohľad na podstatný objekt. Ten sa pri takomto odfotení stráca a nie je na fotke dominantný.

7D2_5391

Príklad ideálnej fotografie

7D2_5520

Porovnanie s menej vhodnou kompozíciou

RAW alebo JPEG?

Agentúry chcú fotografie čím skôr. Fotiť do RAWu môžete, no to zväčša len v prípade, že zamýšľate robiť s fotkou väčšie úpravy. Bežne si fotografi vystačia s JPGom. Ideálne je ak ho potom neupravujú alebo spravia len mierne orezanie fotky. HDR filtre prakticky nepoužívajú, pretože fotografia by mala vyzerať prirodzene. Občas sú HDR filtre dobré na fotenie krajinky. No pri tomto športe nie. Zbytočne premaľujete fotografiu a to by vo výsledku vyzeralo umelo a neprirodzene.

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.