Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení prináša viacero pozitív pre poistených. Sprísnia sa však povinnosti pre majiteľov elektrokolobežiek, stále sa nedarí presadiť kroky na zníženie počtu nepoistených vozidiel na cestách.

Od 1. augusta vstúpili do platnosti viaceré zmeny v povinnom zmluvnom poistení. „Asi najvýraznejšou zmenou v prospech poistených je zjednotenie mechanizmu určenia výšky spôsobenej škody,“ hovorí Pavol Michalec, odborný garant pre neživotné poistenie UNIVERSAL maklérsky dom.

Jednotné určovanie výšky škody

Zjednotenie mechanizmu určenia výšky spôsobenej škody znamená, že všetky poisťovne sa musia pri jej určovaní riadiť vyhláškou Ministerstva spravodlivosti SR a nie vlastnými internými pravidlami, ako doteraz.

Ďalšou výraznou pozitívnou zmenou je prístup k sankciám za neskoré nahlásenie vzniknutej škody. Ako vysvetľuje odborník, v prípade objektívnych príčin, ako je liečenie zranenia po nehode, pobyt v nemocnici a pod., už poisťovne nebudú môcť klienta regresovať. Aj v ostatných prípadoch sú touto novelou určené hranice 30, max. 50 %-ného regresu. Táto hranica sa však netýka závažného porušenia pravidiel cestnej premávky, ako je napríklad jazda pod vplyvom návykových látok. Tam je regres stále vo výške 100 %,.

Novela má aj ďalšie prínosy pre určité skupiny občanov. Napríklad pri presťahovaní sa do iného členského štátu Európskej únie si môžete uplatniť bonus za bezškodový priebeh v novom bydlisku na základe jednotného dokladu o bezškodovom priebehu akceptovaného všetkými štátmi EÚ.

Elektrokolobežky a segwaye po novom

Majitelia elektrokolobežiek či segwayov s konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km/h, prípadne tieto vozidlá ťažšie ako 25 kg s konštrukčnou rýchlosťou nad 14 km/h, sa však musia pripraviť na nové povinnosti. Novela zavádza povinnosť poistiť si svoju zodpovednosť za prípadné možné škody spôsobené prevádzkou svojho vozidla. Tu sa však očakávajú problémy pri šetrení škodových udalostí, nakoľko mnoho z týchto vozidiel nemá nielen registráciu, ale dokonca ani žiadne označenie ako je napr. VIN vozidla. Bude tak veľmi ťažké identifikovať vozidlo, ktoré spôsobilo škodu. Aj preto toto poistenie zatiaľ neponúkajú všetky poisťovne. Príkladom poisťovne, ktorá ho ponúka je napr. Allianz a stojí 29 eur ročne.

Nepoisteným držiteľom dokonca hrozia vyššie pokuty za nesplnenie povinnosti uzatvoriť PZP. Tie sa zvyšujú z rozsahu od 16 do 3300 eur až na rozsah od 50 do 5000 eur. Základnou zmenou je však výška limitov plnenia, ktoré narástli z 5,24 mil. na 6,45 mil. eur pri škodách na živote a zdraví a z 1,05 mil. na 1,3 mil. eur pri škodách na majetku, strate zisku a nákladoch právneho zastúpenia.

Na hriešnikov je zákon stále prikrátky

Novela napriek tomu stále nezapracovala dôležité pripomienky odborných organizácií. „Ide najmä o nefunkčnosť sakcionovania za nesplnenie povinnosti uzatvoriť PZP. Okresné úrady v roku 2023 udelili pokuty len za približne 2 % z celkového počtu nepoistených vozidiel. Vinou tohto prístupu štátnych orgánov neustále narastá počet nepoistených vozidiel, ktorý dosiahol už cca 320 tisíc,“ zdôrazňuje Pavol Michalec.

Zdroj: Universal

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.